خوردن و غرغره کردن الکل تأثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد

به گزارش رکنا، داوود سلمانپور اظهار کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا ویروس یا کووید ۱۹ در کشور بسیاری از مردم برای ضدعفونی کردن سطوح و دست از فرآورده‌های بر پایه اتانول (الکل اتیلیک) استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این میان افرادی در اثر نادانی و یا دریافت اطلاعات اشتباه اقدام به خوردن و یا غرغره کردن محلول اتانول و متانول (الکل متیلیک) با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس کرده‌اند که باعث مسمومیت و حتی مرگ تعدادی از هم‌وطنان شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول عنوان کرد: متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با اتانول است به علت سمی بودن بالا، مصرف خوراکی آن باعث مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ می‌شود.

سلمانپور تصریح کرد: برخلاف اتانول که از پوست سالم بدن جذب نمی‌شود، میزان جذب پوستی متانول به‌ویژه در پوست‌های آسیب‌دیده بالا بوده است و می‌تواند سبب بروز مسمومیت و حساسیت‌های شدید پوستی شود.

وی گفت: با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ‌گونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از آن برای ضدعفونی کردن دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوحی مانند دستگیره در، میز کار، کف و غیره نکرده‌اند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه از الکل متانول و یا الکل صنعتی که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول و متانول است، برای ضدعفونی کردن دست استفاده نشود و یا تنها از محلول‌های آبی اتانول و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی آن با غلظت مناسب ۶۲ تا ۷۰ درصد با رعایت اصول توصیه شده استفاده شود.

به گزارش مهر، بر اساس آخرین آمار تا ظهر دیروز یکشنبه ۱۰ نفر مبتلابه کرونا در بیمارستان بزرگ دزفول بستری شده‌اند که چهار نفر از آنها از شهرستان دزفول، یک نفر از گتوند و ۲ نفر از شوش هستند. همچنین سه نفر از این بیماران مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟