کشف 128 بطانه سنجاب در بیجار

به گزارش رکنا ، علی اصغر هدایت زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیجار گفت: محموله شکار غیرمجاز ۱۲۸ بطانه سنجاب توسط یگان امداد انتظامی شهرستان و همکاری ماموران اداره محیط زیست بیجار در کمربندی محور بیجار - زنجان شناسایی و کشف شده است.

او افزود: ۱۲۸ بطانه سنجاب که در سه قفس کوچک به صورت فشرده در یک دستگاه خودروی سواری سمند جاسازی شده بودند و در صورت عدم بازرسی در بیجار، بدون شک تلفات این گونه جانوری در این وضعیت بسیار زیاد بود.

رئیس اداره محیط زیست بیجار ضمن تقدیر از هوشیاری پلیس انتظامی در کنترل و بازرسی در محور‌های موصلاتی بیجار گفت: در این رابطه ۲ نفر که بومی استان کردستان هستند توسط پلیس انتظامی دستگیر و پس از تکمیل پرونده در اداره محیط زیست شهرستان، به مراجع قضایی معرفی شدند.

هدایت زاده با اشاره به اینکه در این فصل سال، چنین گونه‌های جانوری در معرض خطر و شکار توسط شکارچیان غیرمجاز است اضافه کرد: پس از بررسی، معاینات بالینی و تایید صحت و سلامتی جسمی سنجاب‌ها توسط دامپزشک و رعایت مواردی برای مصون ماندن جانور از آسیب، رهاسازی آن‌ها در زیستگاه جنگلی با پوشش غالب درختان گردو و بلوط توسط محیطبانان انجام می‌گیرد.

او یادآور شد: سنجاب ایرانی بومی مناطق جنگلی غرب کشور است و در جنگل‌های بلوط زاگرس از سردشت آذربایجان غربی، کردستان تا مناطق چهارمحال بخیتاری، لرستان، کهگیلویه و فارس دیده می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست بیجار تاکید کرد: این جانور از دانه، میوه، جوانه، برگ، پوست درختان تغذیه می‌کند و برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه، یا سوراخ درختان مخفی می‌کند که این کار، کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط می‌کند.

او گفت: مهم ترین زیستگاه سنجاب ایرانی در ایران، جنگل‌های بلوط و منطقه حفاظت شده بوده که تخریب زیستگاه به دلیل دخل و تصرف اراضی توسط عامل انسانی، آتش سوزی جنگل‌ها و خشکیدن درختان بلوط و همچنین شکار و قاچاق این جاندار به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی مهمترین عوامل تهدید کننده حیات سنجاب ایرانی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 537024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟