عکس های دیده نشده از سیل چابهار / از حمله گاندوها تا ویرانی های خانمانسوز / اختصاصی
حجم ویدیو: 7.52M | مدت زمان ویدیو: 00:00:56

به گزارش رکنا، شنبه بیست و چهارم دی خبری دیگر به اخبار بد یک ماه اخیر کشورمان اضافه و استان سیستان و بلوچستان درگیر سیلی ویرانگر شد. محل دقیق حادثه دهستان های اطراف چابهار را فرا می گیرد.

سیل سیستان و بلوچستان

به گفته احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا، بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی از جمله آسیب‌های وارد آمده به مناطق سیلزده این استان است.

سیل سیستان و بلوچستان

بیش‌از یک شبانه روز از پایان یافتنن بارندگی‌­ها می گذرد اما حجم سیلاب سرگردان در مناطق سیل زده به قدری زیاد است که در برخی نقاط تنها از طریق هوایی می توان امداد رسانی کرد. این درحالی است که پیش بینی های هواشناسی حکایت از شروع فعالیت سامانه بارشی جدید در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان دارد و آمادگی دو چندان نیروهای امدادی در کمک رسانی به سیل زدگان و ارسال کمکهای مردمی را می طلبد. همچنین تحمل بارش­های جدید همراه با سرمای هوا برای مردمی که خانه و کاشانه خود را از دست داده­ اند بسیار سخت است.

سیل سیستان و بلوچستان

در حالی که اخبار، جراید و البته فضای مجازی همگی حکایت از ارسال کمک های مردمی و غیر مردمی به سمت سیل زدگان حکایت دارند اما یکی از سیل زدگان روستای عورکی از نبود مایحتاج اصلی و به خصوص آب آشامیدنی در این منطقه می گوید.

«از شنبه و با آغاز بارندگی ها عملا در روستا محبوس شده ایم. در واقع تمام جاده های منتهی به بندر چابهار کاملا به زیر آب رفته اند؛ در بعضی نقاط ارتفاع آب حتی تا 30 متر نیز می رسد!»

سیل سیستان و بلوچستان

این فرد که علاقه ای به اعلام نام خود ندارد درباره نحوه کمک رسانی به روستای خود می گوید: «کمک های ارسالی به استان می آیند اما به طور عادلانه و در مناطق مورد نیاز اصلی پخش نمی شوند. کمک های فراوانی را دیده ام که صاحبان افرادی خاص شده اند. در مورد امداد رسانی نیز مثلا با هلی کوپتر از بالای سرمان پرواز می کنند، نگاه می کنند و رد می شوند. همین! خبری از کمک هایی که مشکلات واقعی اهالی را از بین ببرد نیست.»

او در ادامه به یاری مردم چابهار اشاره می کند: «مردم چابهار، الحق و الانصاف سنگ تمام گذاشتند و اقلام فراوانی از سوی آن ها به دست سیل زدگان رسید. آن ها به معنای واقعی پشت همشهری های خود را گرفته اند.»

سیل سیستان و بلوچستان

حمله تمساح های پوزه کوتاه سیستانی یا همان گاندو ها نیز یکی دیگر از اخبار عجیب و غریب این مناطق در روزهای اخیر بود. موضوعی که این فرد محلی آن را شایعه می داند: « نه! هرگز نه خودم و نه هیچ فرد محلی دیگری اثری از گاندوها در منطقه ندیده ایم. فکر می کنم صبح امروز رییس سازمان محیط زیست استان هم این موضوع را شایعه و خبری بی اساس اعلام کرده اند.»

سیل سیستان و بلوچستان

سیل زده سیستانی صحبت های خود را اینگونه به پایان می رساند: «خیلی خلاصه بگویم؛ تمام باغ ها، چاه ها و احشام مردم منطقه به طور کامل از بین رفته اند! نمی دانم چگونه می توانیم زندگی خود را از سر بگیریم اما مشکل اصلی زمان حال و مشکلات فراوانی است که در حال حاضر با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم. غذا به ندرت در منطقه یافت می شود اما مشکل اصلی مان آب آشامیدنی است؛ چیزی که حکم طلا را در میان سیل زدگان بی گناه پیدا کرده است!»

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 534644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟