فیلم و عکس از  عملیات 3 ساعته نجات در غار چما کوهرنگ
حجم ویدیو: 1.31M | مدت زمان ویدیو: 00:00:12

به گزارش رکنا، در حالی که خبرهای اولیه از گرفتار شدن تعدادی از گردشگران در زیر آوار یخی غار «چما» حکایت داشت، 5 تیم زبده هلال احمر شهرستان کوهرنگ، ساعت ها به جست وجو در زیر کوهی از برف و یخ پرداختند اما خوشبختانه به جز یک نفر که در همان لحظات اولیه جان باخته بود، کسی در زیر آوار برف به دام نیفتاده بود.

ساعت 16:37 دقیقه جمعه یازدهم مرداد ماه، امدادگران پایگاه مرکزی کوهرنگ از طریق تماس اورژانس، در جریان حادثه مرگباری در غارچما قرار گرفتند.

گزارش های اولیه حکایت از آن داشت که در جریان ریزش یک تونل برفی ، حداقل یک نفر جان باخته و چند گردشگر نیز در زیر کوهی از برف و یخ گیر افتاده اند.

با اعلام این حادثه، رضا ظاهری عبده وند ، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری ، همراه با 5 تیم کوهستان، آوار و ارزیابی به سرعت به محل حادثه رفتند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهار محال و بختیاری که در صحنه حادثه حضور داشته، با اعلام جزییات عملیات صورت گرفته برای امداد و نجات در این حادثه می گوید: زمانی که به محل حادثه رسیدیم، مردم ، پیکر بی جان تنها جان باخته حادثه را که مردی جوان و از اهالی جیرفت بود را بیرون کشیده بودند، یک خانم نیز آسیب دیده بود که ایشان را نیز با یک خودرو به بیمارستان منتقل کرده بودند.

ظاهری عبده وند می افزاید : در نخستین لحظات حضور تیم امداد و نجات، برخی از شاهدان حادثه مدعی شدند که علاوه بر جوان باخته وخانمی که مجروح شده بود، تعدادی گردشگر نیز در زیرتوده برفی سقوط کرده گیر افتاده اند، با شنیدن این حرف ، به سرعت عملیات امداد و نجات را شروع کردیم و در یک عملیات سنگین و سخت که در آب های سرد خارج شده از غار صورت گرفت ، مجبورشدیم توده بسیار بزرگی از یخ و برف را با تجهیزات همراهمان تکه تکه و خرد کنیم تا در صورتی که کسی در زیر آن گیر افتاده باشد را خارج کنیم اما خوشبختانه با پایان عملیات مشخص شد که کسی در زیر توده یخی نبوده و به این ترتیب عملیات پایان یافت.

غار یخی چما چطور تشکیل می شود؟

غار یخی چما، در اصل یک تنگه است که در زمستان ها با برف سنگینی که در منطقه کوهرنگ می بارد، بسته می شود و برف در آنجا انبار می شود، با فرا رسیدن تابستان، برف شروع به آب شدن می کند ‌و آب در زیر برف جاری می‌شود که با جریان آب، این غار تشکیل می شود.

با گرمتر شدن هوا این غار بزرگ و بزرگتر شده و از ضخامت برفی که در بالای آن است کاسته می شود تا سرانجام سقف این تونل برفی فرو می ریزد.

این منطقه به دلیل زیبایی خاصی که دارد یک منطقه گردشگری است و متاسفانه برخی از گردشگران به داخل این غار تشکیل شده از برف رفته یا بر روی آن راه می روند که در صورت سقوط سقف این تنگه برفی، در لای انبوهی از برف و یخ گیر می افتند و کشته یا مجروح می شوند.

با وجود آنکه هر ساله با ذوب شدن برف ها در فصل تابستان ، حوادث مرگباری در این منطقه رخ می دهد اما متاسفانه علیرغم تاکیدات بسیار سازمان های امدادی وخصوصا هلال احمر درباره امکان وقوع چنین حوادث تلخی، برخی از گردشگران بر روی سقف این غار فصلی راه رفته و یا به داخل غار می روند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 494236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟