با توجه به رشد زندگی شهرنشینی و رشد فزاینده خودروهای شخصی معضل ترافیک و آمار بالای تصادفات درون شهری از معضلات امروز جامعه شهری است؛ شاید ایران در منطقه جزو امن‌ترین کشورهای منطقه به لحاظ حوادث تروریستی باشد ولی متأسفانه به دلیل پایین بودن فرهنگ ترافیک شاهد آمار بالای حوادث ترافیکی درون شهری هستیم و روزی نیست که در تیتر نخست اخبار رسانه‌های مختلف خبرهایی از آمار تلفات و فوتی‌های ناشی از این حوادث نباشیم.

استان قم هم به دلیل رشد قارچ گونه خودروهای شخصی و رعایت نکردن دقیق فرهنگ ترافیک در خط مقدم حوادث ترافیکی و تصادفات درون شهری است آمار بالای تصادفات در این استان را شاید به جرئت بتوان گفت که از آمار حوادث تروریستی هم بالاتر باشد. حال آمار حوادث ترسناک جاده‌ای استان قم بماند چرا که این استان در محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است و با توجه به ورود میلیون‌ها خودرو از محورهای مواصلاتی و منتهی به استان قم سبب شده آمار تصادفات جاده‌ای هم با رشد قابل توجهی همراه باشد.

وجود گره‌های کور ترافیکی در بعضی مسیرهای شهری و بلوارهای شهر قم؛ ویراژهای مرگ آور موتورسیکلت‌ها و هم‌چنین خودروها در برخی بلوارهای استان قم که جزو پرحادثه‌ترین مناطق این استان به شمار می‌رود از جمله این بلوارها را می‌توان بلوار آیت الله بروجردی را نام برد که باعث رشد ۲۹ درصدی آمار تصادفات منجر به فوت شده است؛ این آمار زنگ خطرناکی است که باید مسئولان شهری به آن توجه کنند.

چند روز گذشته بر اثر واژگونی یک خودرو در این بلوار باعث شد دو دختر جوان جان خود را از دست بدهند بلواری که به رغم خطرپذیری آن به لحاظ تصادفت شهری هنوز به دوربین مجهز نیست هرچند مسئولان حمل و نقل شهری قول نصب این دوربین‌ها را برای کاهش حوادث را در آینده‌ای نزدیک داده‌اند.

اما رشد بالای ۳۰ درصدی تصادفات درون شهری در ماهه‌های نخست سال ۹۸ با توجه به جمعیت استان قم قابل توجه بوده و در این میان باید به طور جدی پی برد که آیا زیرساخت‌های شهری شهر قم در رشد تصادفات شهری نقش دارد و یا نبود علائم و تجهیزات بازدارنده حوادث ترافیکی در این شهر با ضعف و مشکل اساسی روبرو است و یا اینکه هنوز فرهنگ ترافیک آن طور که باید در بین مردم جا نیفتاده که باید با این آمار وحشتناک تصادفات در استان کوچکی مانند قم روبرو باشیم.

یک شهروند قمی می‌گوید: بار ترافیک در بعضی بلوارهای این شهر را می‌توان بیشتر از شهرهای بزرگ کشور دانست استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی و بسته شدن بعضی راه‌ها باعث ایجاد ترافیک شده است حال جدای از ترافیک باید شاهد ویراژهای غیرقانونی بعضی موتورسیکلت‌ها و حتی بعضی رانندگان بی‌ملاحظه هم باشیم.

رضا کرمی که یک ماه گذشته فرزند جوان خود را در یکی از بلوارهای این شهر از دست داده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در بعضی مسیرهای شهر قم مانند بلوار آیت الله بروجردی و حتی بعضی مسیرهای مرکزی و هسته شهر باید با ترس و وحشت بسیاری تردد کرد اخیراً فرزند دانشجوی من در هنگام تردد از این مسیرها دچار حادثه شد و در دم و سر صحنه جان خود را از دست داد دلیل این حادثه سرعت بالا و غیر مجاز راننده بود.

یک دانشجوی قمی نیز بیان می‌کند: موتورسواران و بعضی خودروهای شخصی فرهنگ شهری و شیوه درست رانندگی را شهر را زیر پا گذاشته و با ویراژهای خطرناک به خود و عابران پیاده صدمه می‌زنند که به نظر باید در فرهنگ رانندگی و ترافیک مردم بازنگری کرد و باید آموزش‌ها را در مدارس ابتدایی داد تا در آینده با فرهنگ ترافیک بیشتر آشنا شوند.

پریسا آخوندی که دانشجوی مدیریت فرهنگی است، می‌گوید: در بعضی بزرگراه‌ها و بلوارها رانندگان به ویژه جوانان با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند و به این فکر نیستند اگر جان خودشان برایشان مهم نیست به فکر جان مردم باشند و به جرئت می‌توان گفت با کم‌ترین اعتراض به آن‌ها این جمله را می‌شنویم که «ما بیمه هستیم و نگران خسارت نباشید» و در بلوار پر حادثه‌ای مانند آیت الله بروجردی هیچ علائم رانندگی و دوربینی نصب نشده است.

با توجه به مصاحبه‌های میدانی گرفته شده از مردم در سطح شهر به این مهم پی می‌بریم که نبود بعضی علائم بازدارنده ترافیکی و هم‌چنین نبود دوربین در بعضی بلوارها از جمله بلوار آیت الله بروجردی و نبود فرهنگ ترافیک مطلوب در بین بعضی رانندگان و موتورسیکلت‌ها باعث افزایش حوادث شهری در استان شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 485577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟