راه‌آهن خوزستان زیر آب رفت/سیلاب همچنان با فشار وارد شهرها می‌شود + جزییات تکاندهنده

از نخستین روزهای سال جدید با بارش‌های شدیدی که در خوزستان و استان‌های بالادست آن انجام شد، سیلاب ناشی از باران با حجم بسیار بالایی به مبادی ورودی آب و سدهای خوزستان وارد شد.

به علت حجم بالای آب سدهای خوزستان به لحاظ حجم ذخیره مخازن تکمیل شد و مسئولان امر مجبور به رهاسازی آب به رودخانه‌های استان شدند. این حجم از رهاسازی آب با گذشت چند روز از پایان بارش‌ها در مناطق جنوب غربی کشور هنوز با شدت ادامه دارد.

خبرهای رسیده از مناطق مختلف پایین دست رودخانه‌های خوزستان حکایت از این دارد که مناطق و زمین‌های کشاورزی بیشتری در حال به زیر آب رفتن هستند.

امروز فرمانده سپاه پاسداران به صورت هوایی از مناطق گرفتار در سیلاب خوزستان بازدید داشت و با برخی از مردم سیلاب زده نیز گفتگویی داشت.

سرلشکر محمد علی جعفری در جریان بازدید از مناطق سیل زده استان خوزستان اظهار کرد: ما امروز از مسیر رودخانه کرخه و مسیرهای منتهی به سوسنگرد و هورالعظیم بازدید کردیم، متأسفانه بسیاری از مسیرهای خروجی آب یا توسط مردم حصر شده و یا لایروبی نشده و خروجی آب هم در منطقه رفیع و هم در منطقه بستان بسیار ضعیف است.

وی افزود: ما باید در همین مناطق مرزی تمرکز کنیم و راه‌های خروجی سیلاب را به سمت هورالعظیم افزایش دهیم تا سیلاب در عقبه‌ها نماند و سریع تخلیه شود.

سرلشکر جعفری اظهار کرد: با توجه به اینکه زمین‌ها به صورت غیرقانونی در بستر رودخانه‌ها اشغال شده همه باید همکاری کنند که مسیرهای مورد نظر باز شود و آب تخلیه شود چراکه اگر آب بیشتری از رودخانه‌ی کرخه وارد منطقه شود، مشکل جدی ایجاد می‌کند.

خسارت‌ها حتماً پرداخت می‌شود

رئیس مجلس شواری اسلامی نیز امروز وارد خوزستان شد و از سدهای و مناطق سیلاب زده استان بازید کرد.

علی لاریجانی در این بازدیدها در خصوص جبران خسارت ناشی از سیلاب نیز گفت: مردم خوزستان دغدغه‌ای نداشته باشند چون یکی از مسائل مهم از روزهای اول در استان‌های درگیر سیلاب جبران خسارت و آسیب‌های وارده به مردم در بخش دامداری، کشاورزی و منازل تخریب شده بود چون این بحران ناخواسته رخ داد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مردم تقصیری در بروز این بحران نداشتند، اضافه کرد: هرچند دولت با مشکلات مالی مواجه است ولی تأمین منافع پرداخت خسارت سیل به مردم را از راه‌های مختلف تعیین می‌کند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پرداخت خسارت سیل زدگان در جلسه اخیر با مسئولان کشوری گفت: ایشان ضمن تأکید بر لزوم پیشگیری از بروز چنین حوادثی خطاب به مسئولان فرمودند که نیازهای مردم هم باید تأمین شود.

اختصاص مبلغی برای خسارت سیل

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سد کرخه نیز گفت: اگر ساختمانی از مردم از بین رفت باید هزینه آن پرداخت و وام‌های ارزان قیمت برای کارهای اقتصادی به مردم پرداخت شود.

لاریجانی با اشاره به کارشناسی شدن میزان خسارت‌های وارده به استان‌ها گفت: این حجم از خسارت‌های وارد شده آن هم در ابتدای سال اصلاً قابل پیش بینی نبود و برای همین یک منبع اعتباری برای پرداخت خسارت‌ها به مردم سیل زده جدای از بودجه سال ۹۸ تعیین می‌کنیم که مذاکرات اولیه با دولت انجام و منابع قابل وصول و واقعی را درنظر گرفتیم.

وی گفت: در این تعطیلات که مسئله سیلاب به برخی استان‌های کشور خسارت وارد کرد، مذاکراتی بین مجلس و دولت وجود داشته و دستگاه‌های مختلف تعطیل نبودند.

مسدود شدن راه‌آهن اهواز اندیمشک

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز از مسدود شدن مسیر خط آهن اندیمشک به اهواز خبر داد.

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خط راه آهن مسیر اندیمشک به اهواز به خاطر بالا آمدن رودخانه دز مسدود شد.

وی افزود: مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوس‌های راه آهن به اهواز منتقل می‌شوند.

اسکان بیش از ۲۰ هزار سیلاب زده

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تا چهارشنبه شب ۲۰ هزار و ۷۸۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب‌های خوزستان در ۳۶ اردوگاه اسکان داده شده‌اند.

علی خدادادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از تاریخ سوم تا ۱۴ فروردین، شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، شادگان، هویزه، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش، اهواز، دشت آزادگان، کارون متأثر از سیل شده‌اند. در برخی از شهرستان‌ها، سیل فروکش کرده و در برخی از مناطق هنوز سیل و تبعات آن وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 467308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟