چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۲ ؛ بیش از ۸۰۰ مصدوم و ۱۳فوتی تاکنون

به گزارش رکنا؛ مراسم شب آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۲، امسال در حالی برگزار شد که از مدت‌ها پیش دستگاه‌های امدادی و انتظامی برنامه‌ریزی‌های خود در این خصوص را آغاز کرده بودند. پلیس امنیت اقتصادی، قرارگاه مبارزه با موادمحترقه قاچاق و غیرمجاز را ایجاد کرده و پلیس تهران نیز از حدود دو ماه قبل اقدام به رصد قاچاقچیان و فروشندگان مواد محترقه کرده بود که در نتیجه آن بیش از ۴۳ میلیون اکلیل سرنج و ۱۰ میلیون عدد موادمحترقه را کشف و ضبط کرد.  پلیس در سراسر کشور نیز اقدامات مشابهی را انجام داده و تا روز گذشته بیش از۱۰ تن انواع مواد محترقه را در سراسر کشور کشف کرده است.

آتش‌نشانی تهران که چند سالی است، کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک را ایجاد کرده است، امسال این کمپین را با هماهنگی آتش‌نشانی‌های سراسر کشور اجرایی کرده است. آنطور که حمیدرضا یادگاری، مدیرکل روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به ایسنا گفته است، این کمپین با استقبال خوبی مواجه شده است و هدف از آن کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری است.

۸۲۷ مصدوم و ۱۳ فوتی از اول اسفند تا ۱۹:۳۰ امروز

با این حال گرچه شب چهارشنبه‌سوری با حوادث کمتری آغاز شده، اما گزارش‌ها از ابتدای اسفند تا عصر امروز حاکی از آن است که ۸۲۷ تن تا ساعت ۱۹:۳۰ امروز دچار مصدومیت شده‌اند. ۱۳ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در این باره به ایسنا گفت: در میان این آسیب‌دیدگان ۶۳ مورد منجر به قطع عضو شده است. ۲۸۱مورد دچار آسیب دیدگی از ناحیه چشم شده و ۳۸۱ مورد نیز با سوختگی تحت درمان قرار دارند.

همچنین محمد اسماعیل توکلی، رئیس مرکز اورژانس استان تهران درباه آخرین آمار مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در تهران به ایسنا گفت: از صبح امروز تا ساعت ۱۹ مجموعا ۲۵ نفر دچار مصدومیت شده و دو تن نیز فوت کرده‌اند. از تعداد مصدومان بیشترین آسیب دیدگی مربوط به سوختگی بوده که ۹ نفر به این آسیب تحت درمان قرار دارند. قطع عضو با سه مورد و خونریزی نیز با یک مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارد.  از تعداد مصدومان ۱۸ نفربه مراکز درمانی منتقل شده‌اند و ۹ نفر نیز خدمات درمانی را در محل دریافت کرده‌اند.

آسیب دیدگی ۲ جوان درپی انفجار نارنجک دست‌ساز در جنوب تهران

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز در ساعت ۱۸ از مصدومیت دو جوان درپی انفجار موادمحترقه در جنوب تهران خبر داد و گفت: در ساعت ۱۷:۴۵ عصر امروز یک مورد حادثه انفجار موادمحترقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی، آتش نشانان یک ایستگاه را به محل حادثه واقع در شهرک دولتخواه در جنوب تهران اعزام کرد.

وی با اشاره به حضور عوامل آتش‌نشانی در محل گفت: با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که دو جوان در حین ساخت موادمحترقه دست ساز دچار حادثه شده‌اند. انفجار این مواد سبب تخریب منزل و شکسته شدن شیشه‌ها شده بود. دو جوان ۲۷ و ۲۸ ساله نیز به شدت از ناحیه دست دچار آسیب دیدگی شدند که در اختیار عوامل اورژانس قرار گرفتند.

انفجار نارنجک در دستان نوجوان ۱۶ ساله در تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین حوالی ساعت ۲۰ از مصدومیت نوجوان ۱۶ ساله به دلیل انفجار مواد محترقه دریاغچی آباد تهران خبر داد و گفت: در ساعت ۱۹:۰۲ امشب یک مورد حادثه انفجار مواد محترقه در یک منزل مسکونی دو طبقه به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که درپی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان یک ایستگاه را به محل حادثه واقع در یاغچی آباد اعزام کرد.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانان ظرف مدت چهار دقیقه به محل رسیدند، گفت: با حضور آتش نشانان در محل مشاهده شد که انفجار مواد محترقه در این خانه رخ داده و در جریان آن یک نوجوان ۱۶ ساله از ناحیه هر دو دست دچار مصدومیت شده است.

ملکی با بیان اینکه متاسفانه این نوجوان در حال کار با نارنجک دستی و ساخت آن بود، گفت: از خانواده‌ها تقاضا داریم که بر رفتار فرزندان خود نظارت کنند، متاسفانه بیشترین آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری مربوط به کودکان و نوجوانان است.داخل این خانه پر از مواد محترقه بود که آتش‌نشانان اقدام به ایمن‌سازی محل کرده و پس از آن به ماموریت خودخاتمه دادند.

 

کدخبر: 979960 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟