دختر 13 ساله گیلانی فرشته نجات 3 نفر از مرگ شد / همه برای شمیم گریستند

به گزارش رکنا، دکتر سیامک ریماز روز شنبه افزود: نوزدهمین اهدای عضو در گیلان به نام شمیم محمد کاظمی گوابر، ۱۳ ساله و اهل رودباجی « مسیر رودسر به سیاهکل» با رضایت خانواده این نوجوان ثبت شده‌است.

وی اضافه کرد: کبد این بیمار دچار مرگ مغزی از طریق انتقال هوایی برای پیوند به شیراز انتقال داده شد و کلیه‌های وی نیز امروز در بیمارستان رازی رشت پیوند زده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان خاطر نشان کرد: این نوجوان به دلیل خونریزی آنوریسم عروق مغزی دچار مرگ مغزی شده‌ بود.

سال گذشته ۳۷ مورد اهدا عضو با رضایت خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی در استان به ثبت رسید و از ابتدای امسال تاکنون خانواده ۱۹ بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو عزیزانشان رضایت دادند.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و در نهایت متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهدای عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

رضایت خانواده ها برای اهدای عضو بیمار دچار مرگ مغزی، تصمیمی سخت برای نجات جان انسان هایی است که زندگی آنان به ایثارشان وابسته است. اینان با اهدای عضو عزیزشان مرگ و زندگی را به هم پیوند می زنند و زندگی دوباره می بخشند.

کدخبر: 936742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟