برگزاری مراسم نکوداشت «روز کارآگاه» و تجلیل از کارآگاهان برتر پلیس آگاهی

به گزارش رکنا، به مناسبت گرامیداشت «هفته انتظامی»، مراسم نکوداشت «روز کارآگاه» و تجلیل از کارآگاهان برتر کشوری و استانی با حضور سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در سالن فجر ستاد فراجا به صورت حضوری و ویدئوکنفراس همزمان در سراسر کشور برگزار شد. 

سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا در این مراسم ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه ۱۲۵ شهید کارآگاه، بخصوص شهید والامقام سرهنگ کارآگاه شهرکی و همسر مکرمه‌اش که چند ماه پیش ناجوانمردانه در شهرستان سراوان به شهادت رسیدند، اظهار داشت: پلیس آگاهی به عنوان یک پلیس حرفه‌ای با محوریت کارآگاهان زبده و کارآزموده همواره تلاش کرده است که از علوم مختلف کارآگاهی و ابزارهای علمی و فنی در راستای کشف جرم استفاده کند و همین نگاه باعث شده است به یک پلیس علمی تبدیل شود. 

وی افزود: به دنبال ایجاد و تاسیس نظمیه و پیش‌بینی دفتر ثبت مسروقات، اولین سنگ بنای اداره آگاهی در سال ۱۲۵۳ خورشیدی گذاشته شد و ۱۴۹ سال قدمت کارآگاهی در کشور را رقم زده است. در سال ۱۲۸۸ دایره‌ای به نام دایره تحقیق با ماموریت رسیدگی به جنایت و جنحه و اعمال بزهکاران جنایی، سارقان و سایر مجرمان رسمیت یافت و در سال ۱۲۹۲ اداره تامینات یا پلیس خفیه به عنوان بخشی از تشکیلات نظمیه ایران با هفت شعبه راه‌اندازی شد. 

رئیس پلیس آگاهی کشور ادام داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، بسیاری از افسران و کارآگاهان اداره آگاهی به جبهه‌های جنگ اعزام و شهادت خونین را پذیرا شدند. قبل از ادغام، پلیس‌های اطلاعات و مبارزه با مواد مخدر و از زمان تشکیل فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تا کنون، پلیس بین‌الملل، پلیس فتا و در آخر هم پلیس امنیت اقتصادی از مجموعه پلیس آگاهی مستقل شدند. 

وی با بیان این که تا قبل از سال ۱۳۸۱ به مجموعه افسران آگاهی کارآگاه اطلاق می‌شد، اما رسما نه عنوان و نه نشانی داشتند، افزود: در این سال معاونت تحقیقات و کشف جرایم وقت با تدوین دستورالعمل‌های اولیه نسبت به شناسایی، آموزش و برگزاری آزمون کارآگاهی اقدام کرد و به این ترتیب اولین گروه کارآگاهان در سال ۱۳۸۲ پس از طی مراحل مذکور و اخذ رتبه کارآگاهی در سه رشته مبارزه با سرقت، جنایی و جعل و کلاهبرداری با رتبه‌های کارآگاهی رسما شروع به کار کردند و همزمان دایره امور کارآگاهی زیر نظر اداره نیروی انسانی معاونت تحقیقات و کشف جرایم، مسئولیت پیگیری و رسیدگی به امور کارآگاهان را برعهده گرفت و هم‌اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: از آن تاریخ تا کنون روند برگزاری آزمون کارآگاهی و آموزش کارآگاهان به صورت منظم و با تغییرات و اصلاحات اعمال‌شده انجام می‌شود. طی ۲۰ سال، تعداد ۱۴ آزمون کارآگاهی برگزار شده است و ۱۵۶۰ نفر از کارکنان پلیس آگاهی پس از موفقیت در سیر مراحل آزمون کتبی و مصاحبه و ارائه کاربرگ تجارب، موفق به اخذ رتبه کارآگاهی در رشته‌های مختلف شده‌اند. 

رئیس پلیس آگاهی فراجا عنوان کرد: در تکمیل این روند، رشته‌های کمک‌کارآگاهی برای کارکنان غیرافسری و همچنین کارآگاه‌یاری برای عوامل علمی و اطلاعاتی پشتیبانی‌کننده از کشف جرم نیز به امور کارآگاهی اضافه شدند. در سال جاری نیز آزمون کارآگاهی برای ۲۷۰۰ نفر از دواطلبان برگزار شد که روند بررسی وضعیت قبول‌شدگان براساس ضوابط و مقررات منظورشده در حال پیگیری است. 

قنبری با بیان این که براساس تقویم پلیس آگاهی در سال ۱۳۹۵ اولین مراسم نکوداشت «روز کارآگاه» برگزار شد، افزود: رسما روز ۱۱ مهر به عنوان روز کارآگاه نام‌گذاری شده است و هر ساله به رسم تقدیر و تشکر از زحمات کارآگاهان سراسر کشور مراسم نکوداشت و تجلیل از کارآگاهان در حضور هیات‌رئیسه فراجا در «هفته انتظامی» برگزار می‌شود. 

وی با بیان این که امروز افتخار داریم هفتمین مراسم نکوداشت «روز کارآگاه» را برگزار کنیم، گفت: در این میان انتخاب کارآگاهان برتر براساس ویژگی‌های تخصصی و تجربه، قانون‌مداری، هوشمندی و موفقیت در به نتیجه رساندن پرونده‌های مهم و پیچیده در کمیته ویژه‌ای که به همین منظور راه‌اندازی شده است، انجام شده و افراد برتر شناسایی و انتخاب شده‌اند؛ به نحوی که در سال جاری  ۷ کارآگاه برتر در سطح کشور، ۴۱ کارآگاه برتر استانی و ۲۵ کارآگاه‌یار برتر مشاغل تخصصی از کلیه استان‌ها برگزیده شدند. 

در این مراسم کلیه فرماندهان انتظامی استان‌های سراسر کشور و رؤسای پلیس آگاهی سایر استان‌ها به همراه، معاونان امور شهرستان‌ها، معاونان عملیاتی و کارآگاهان پلیس آگاهی فراجا به صورت حضوری یا ویدئوکنفرانسی حاضر بودند و همچنین در پایان مراسم، از کارآگاهان برتر کشوری (۷ نفر) به صورت حضوری توسط سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با اهدای لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل شد و برای برگزیدگان استانی نیز الواح و جوایز مربوطه ارسال گردید.

 

کدخبر: 936210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟