عملیات ویژه برای نجات محیط‌بان مصدوم در منطقه حفاظت شده دنا

به گزارش رکنا، کاظم فلاحی دوست دوشنبه شب افزود: مرحله نخست عملیات نجات مصدوم گیرافتاده در دیواره‌های سختگذر ارتفاعات منطقه "آب سپاه" توسط نجاتگران هلال‌احمر شهرستان دنا پس از ساعت ها پیاده روی، راه اندازی کمپ صحرایی، تثبیت حال مصدوم و گچ گرفتن پای شکسته او دقایقی پیش به پایان رسید.

وی بیان کرد: به دلیل تاریکی هوا و قرار داشتن محل حادثه در ارتفاعات چهار هزار متری امشب امکان انتقال مصدوم وجود ندارد و فردا پس از روشن شدن هوا محیط بان مصدوم به پایین منتقل می شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات ۱۱۲ جمعیت هلال احمر استان مبنی بر گرفتار شدن فردی از کارکنان محیط،زیست درنقطه ای کوهستانی نشستی با حضور مدیر کل بحران استان و مسوولان متولی برگزار شد و بلافاصله تیم تخصصی نجاتگران کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان دنا به محل مورد نظر اعزام شدند.

فلاحی دوست افزود: با توجه به وجود مسیری با صخره های وحشی این عملیات به سختی انجام گرفت و امدادگران پس از پیمایش مسیری سخت و صخره نوردی در تاریکی شب با ایجاد چندین کارگاه صعود بالاخره خود را به مصدوم رساندند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت : این محیط بان دنا در درگیری با یک گروه چهارنفری از شکارچیان مصدوم شده است.

اسلام جاودان خرد گفت : به منظور نظارت بیشتر بر ارتفاعات پارک ملی دنا با برنامه ریزی هایی صورت گرفته، به طور دوره ای محیط بانان با شیفت بندی های مشخص به ارتفاعات اعزام شدند.

وی تصریح کرد: امروز دوشنبه شانزدهم مرداد ماه یک گروه از محیط بانان که در ارتفاعات پارک ملی دنا حضور داشتند متوجه صدای شلیک گلوله شدند.

جاودان خرد تاکید کرد : محیط بانان موفق شدند خیلی زود متخلفان را رصد کرده و عملیاتی را برای دستگیری و اعمال قانون متخلفان آغاز کنند.

وی افزود :متخلفان به محض اینکه متوجه شدند راه گریزی ندارند با محیط بانان درگیر می شوند و یکی از ماموران محیط زیست استان از ناحیه پا مصدوم شد.

جاودان خرد ابراز کرد : محیط بانان ۲ نفر از متخلفان را به همراه یک قبضه اسلحه گلوله زنی غیر مجاز دستگیر کردند اما ۲نفر دیگر متواری می شوند.

وی اضافه کرد :ماموران محیط زیست استان هویت متخلفان متواری شده را شناسایی کرده اند و از طریق مراجع قضایی دستگیری آنان پیگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:با توجه به اینکه برای دسترسی به محل حادثه ،هفت ساعت زمان پیاده روی مستمر نیاز است و از طرفی شرایط توپوگرافی منطقه کوهستانی و در ارتفاعات بالای چهار هزار متری است انتقال مصدوم نیازمند بالگرد است.

تنها بالگرد اورژانس هوایی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد حوالی ساعت ۱۱ پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۶ تیرماه امسال به همراه تکنسین‌ها و کادر پروازی در حال فرود در روستای "سرآسیاب" دهستان" آجم" از توابع بخش "دیشموک" شهرستان کهگیلویه بود که دچار حادثه شد و سقوط کرد و استان هم اکنون فاقد بالگرد است.

کدخبر: 917005 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟