83 زن و مرد مشهدی در دام مرد شیاد / میلیاردی به جیب زد

به گزارش رکنا، گزارش‌های کلاهبرداری در محدوده خیابان گاز و مسلم با رسید‌های جعلی بانکی، یکی پس از دیگری به دست کلانتری‌های همان محدوده می‌رسید و عددش طی چند روز به بیست، سی پرونده رسید. از همین رو باتوجه‌به اهمیت موضوع و طبق دستور سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد، گروهی از کارآگاهان پایگاه شمال پلیس آگاهی وارد عمل شدند.

تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که متهم یا متهمان این پرونده طعمه‌های خود را از داخل سایت‌های واسطه‌گر فروش کالا به دام می‌اندازند. بنا بر اظهارات یکی از مال‌باختگان، او به دلیل نیاز شدید مالی، گوشی گران‌قیمتش را برای فروش در یکی از همین سایت‌ها آگهی کرده که در این میان، ساعتی پس از درج آگهی، فردی به او پیام می‌دهد.

متهم بیان می‌کند که گوشی تلفن همراه شاکی را می‌خواهد، اما چون زن است و پابه‌ماه و امکان حضور در نشانی اعلام‌شده را ندارد از مال‌باخته می‌خواهد گوشی تلفن همراه را به همراه کارتن و دفترچه به نشانی‌اش ارسال کند.

دراین‌بین شاکی خودش به محل مراجعه می‌کند و با شماره مشتری تماس گرفته و حضورش را در محل اعلام می‌کند. متهم در پیامکی بیان می‌کند که برادرش تا چند لحظه دیگر سراغش می‌آید و ضمن انتقال مبلغ گوشی تلفن همراه، دستگاه را از وی تحویل می‌گیرد. چند دقیقه بعد مردی جوان پیدایش می‌شود و پس از دریافت شماره کارت‌بانکی وجه موردنظر را کارت به کارت و رسید انتقال بانکی را به وی نشان می‌دهد و برایش ارسال می‌کند.

ازآنجاکه متهم ظاهر و لحنی موجه داشته است، مال‌باخته گوشی گران‌قیمت خود را به او تحویل می‌دهد. مرد جوان در کوچه‌پس‌کوچه‌های منطقه گاز ناپدید می‌شود، اما پیامک واریزی مبلغ گوشی برایش ارسال نمی‌شود. تازه ساعتی بعد متوجه می‌شود که چه کلاهی سرش رفته است. گزارش این پرونده نزد دایره تجسس کلانتری رسالت گشوده شده و در حال پیگیری است.

ردزنی در «گاز»

تحقیقات این پرونده ادامه داشت و هر روز بر تعداد مال‌باختگان افزوده می‌شد. آنچه در این پرونده سریالی وجود داشت، این بود که همه کلاهبرداری‌ها عموما در یک منطقه اتفاق افتاده است. متهم یا متهمان هر بار طعمه خود را به یکی از خیابان‌های منطقه گاز مشهد می‌کشانند و او را تلکه می‌کنند.

با همین سرنخ طولی نکشید که کارآگاهان پلیس رد متهم تحت تعقیب را در خیابان گاز گرفته و او را شناسایی کردند. متهمی چهل‌ساله که در نگاه اول موجه جلوه می‌کند و هیچ‌کس به او مشکوک و مظنون نمی‌شود. نقابی شیادانه که متهم با مخفی‌کردن چهره واقعی خودش، طعمه‌هایش را به میدان اعتماد کشانده و با لحن موجهش آن‌ها را اغوا کرده و نقشه شومش را عملی کرده است.

کارآگاهان پلیس با به‌دست‌آوردن سرنخ‌هایی این شخص را در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند و به مقر فرماندهی خود انتقال دادند.

شناسایی متهم توسط ۱۰ شاکی در ۲ ساعت اولیه

روز گذشته فرمانده انتظامی مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده سریالی گفت: پس از انتقال این مرد میان‌سال در پایگاه شمال پلیس آگاهی این فرد در همان دو ساعت اولیه توسط ۱۰ نفر شاکی شناسایی شد. متهم که دیگر راهی جز بیان حقیقت پیش پایش نمانده بود، در بازجویی‌های پلیسی به ۸۳ فقره کلاهبرداری گوشی تلفن همراه از شهروندان با شگرد رسید جعلی اعتراف کرد.

سرهنگ احمد نگهبان افزود: متهم گوشی‌ها را به همراه کارتن و دفترچه به سه مال‌خر اموال مسروقه در خیابان عبادی و چهارراه برق مشهد فروخته است که تحقیقات کارآگاهان پلیس برای شناسایی و دستگیری این افراد ادامه دارد.

این مقام ارشد انتظامی مشهد بیان کرد: محل سکونت متهم پرونده در محدوده خیابان گاز است و او با عناوین مختلف طعمه‌هایش را به کوچه‌های خلوت محدوده سکونتش کشانده و با استفاده از نرم‌افزار رسیدساز جعلی، مبلغ موردنظر را با مشخصات کارت‌بانکی مال‌باخته تنظیم و به وی نمایش می‌داده است. این فرد که پیش‌تر در یک عکاسی مشغول به کار بوده و از مدتی قبل بیکار شده است، نقشه شوم خود را در خیابان‌های گاز، مسلم شمالی و حبیب بن مظاهر عملی کرده است.

سرهنگ نگهبان از شهروندان خواست تا با فعال‌سازی سامانه پیامک حساب بانکی خود، از انجام هرگونه تراکنش بانکی و دریافت یا برداشت از حساب مطلع شوند. همچنین شهروندان توجه داشته باشند قبل از تحویل کالا حتما مطمئن شوند که پیامک انتقال وجه از سوی بانک و با سرشماره بانک برایشان ارسال شده است.

رئیس پلیس مشهد در پایان گفت: شهروندانی که با همین شیوه و شگرد تلفن همراهشان کلاهبرداری شده است، می‌توانند برای شناسایی متهم به پایگاه شمال پلیس آگاهی مشهد واقع در خیابان گاز ۱۴، حبیب بن مظاهر ۱۵ (کلانتری رسالت) مراجعه کنند.

 

کدخبر: 916568 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟