ایران در رتبه اول کشف مواد مخدر در دنیا / زامبی وارد ایران نشده است!
حجم ویدیو: 49.97M | مدت زمان ویدیو: 00:02:59

به گزارش رکنا،  علیرضا کاظمی؛ قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: قاچاق مواد مخدر به‌عنوان یک جرم سازمان‌یافته در 200 کشور جهان در جریان است. در دنیا بیش از 284 میلیون نفر حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کردند.

علیرضا کاظمی؛ قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر

وی با اعلام اینکه سالانه 500 هزار نفر به‌دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تجارت اینترنتی مواد مخدر رو به افزایش است و "دارک وب" و فضای مجازی به توزیع مواد مخدر کمک می‌کند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: یک‌هزار و 127 ماده روان‌گردان تا کنون کشف شده است، و شاهد افزایش 26درصدی مصرف مواد مخدر در سن 15 تا 64 سال در جهان هستیم.

کاظمی گفت: 209 میلیون نفر در جهان "حشیش" مصرف می‌کنند و استعمال "حشیش" در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن مصرف تریاک، کوکائین و اکستازی‌ها در رتبه‌های بعدی هستند.

وی ادامه داد: تولید مواد مخدر در افغانستان طی دو دهه گذشته 50 برابر شده است و بیش از 80 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود، همچنین تولید مواد مخدر شیشه طی دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بیش از 70 هزار میلیارد تومان به بنیادهای اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شده است و 8 نفر امسال در راه مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌گفته کاظمی، جمهوری اسلامی از ابتدای سال تا کنون 17 هزار و 630 فقره عملیات درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر داشته است.

وی تصریح کرد: ظرفیت نگه‌داری معتادان متجاهر در تهران از 4 هزار نفر به 26 هزار نفر افزایش پیدا کرده است و در کشور هم 124 درصد رشد در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر داشته‌ایم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در تهران 11 مرکز نگهداری معتادان متجاهر و در سیستان و بلوچستان 5 مرکز، خراسان رضوی 3 مرکز، خوزستان 2 مرکز، کرمان 2 مرکز، البرز 2 مرکز، و در قم، اصفهان، لرستان، همدان، کرمانشاه، فارس و قزوین یک مرکز وجود دارد.

کاظمی گفت: در 50 هزار مدرسه کانون یاریگران زندگی راه‌اندازی شد و بیش از 5ونیم میلیون دانش‌آموز تحت آموزش راه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

وی افزود: حدود 8 هزار و 900 مرکز درمانی در سطح کشور وجود دارند که داروهای سرپایی را برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند تجویز می‌کنند و این داروها را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: یک میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش این مراکز درمانی سرپایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه هزار و 127 ماده مخدر صنعتی در جهان شناسایی شده است، گفت: ماده مخدر "زامبی" که مصرف آن در آمریکا رو به افزایش است، هنوز در ایران وارد نشده است و هیچ موردی از مصرف آن گزارش نشده است.

کاظمی در پاسخ به سوال درمان با شربت تریاک همچنان ادامه دارد یا خیر، گفت: شربت تریاک یا همان متادون یک داروی پرهیز مدار است و اتفاقا در یک دوره زمانی استفاده از آن برای ترک اعتیاد موفق بوده است.

وی ادامه داد: در یک دوره ای متادون و شربت تریاک مرسوم بود البته باید بدانیم که این دارو، یک داروی نگه دارنده است و درمان کننده نیست.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: البته داروهای جدیدی که شرکتهای دانش بنیان ایرانی تولید میکنند در حال ورود به بازار برای درمان معتادان است.

کاظمی با بیان اینکه بزرگترین مشکل معتادان، "روانی" است، گفت: تقویت اقدامات روان درمانی به درمان معتادانی که در مراکز ماده 15 و 16 نگه داری می شوند، کمک شایانی دارد.

وی در پایان گفت: 1393 آخرین شیوع شناسی انجام شده است، سال گذشته شیوع شناسی در جامعه دانش آموزی را آغاز کرده ایم.

برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای تحولی ستاد مبارزه با موادمخدر

نمایشگاه «ایمان و امید، تلاش جهادی، ایران مقتدر» با محوریت دستاوردهای تحولی ستاد مبارزه با موادمخدر همزمان با آغاز هفته مبارزه با موادمخدر افتتاح شد.

روبان قرمز افتتاح نمایشگاه ایمان و امید، تلاش جهادی، ایران مقتدر با محوریت «دستاوردهای تحولی ستاد مبارزه با موادمخدر» صبح امروز توسط دکتر علیرضا کاظمی؛ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بریده شد.

در این نمایشگاه که با حضور مسئولین ستاد مبارزه با موادمخدر و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد آغاز به کار کرد، غرفه‌هایی از دستاوردهای ستاد مبارزه با موادمخدر و اداره کل مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر و پولشویی و همچنین دستگاه‌های مقابله‌ای مبارزه با موادمخدر اعم از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج مستضعفین، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش، و دستاوردهایی از شرکت‌های دانش‌بنیان همچون شرکت دارویی پرند دارو، شرکت دانش‌بنیان و تحقیقاتی صاپا، تجهیزاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان فراجا، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین یاریگران از جمله کنگره 60، تولدی دوباره، چترا و نمونه‌هایی از کارگاه‌ها و محصولات تولیدی بهبودیافتگان حضور داشتند.

گفتنی است در این نمایشگاه اقدامات تحولی در حوزه فضای مجازی به نمایش گذاشته شد و سامانه اطلس چترا رونمایی و مقرر شد، از سامانه غوام وابسته به اداره کل درمان و حمایت های اجتماعی در آینده رونمایی شود.

کدخبر: 902087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟