اولتیماتوم سردار محمدیان به ارگان های مسئول در جمع آوری معتادان ! / کوتاهی کنید پشیمان می شوید !
حجم ویدیو: 80.45M | مدت زمان ویدیو: 00:08:33

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا، سردار عباسعلی محمدیان رییس پلیس تهران در جلسه هماهنگی و نظارت بر اجرای جمع‌آوری معتادان متجاهر که امروز 8 اسفند در محل کلانتری مولوی برگزار شد، بیان کرد: حق مردم این منطقه و محدوده نیست که هر طرف را که نگاه کردند با معتادان متجاهر روبرو شوند. درباره این امر وظایف هرسازمان مشخص است. حال با توجه به اینکه آقای حسین زاده سرپرست دادسرای انقلاب حضور دارند این نکته را باید خاطرنشان کنم، که تکلیف آنهایی که ترک فعل کرده اند باید مشخص شود. یکی از وظایفی که قانون بر عهده ما گذاشته است و فرمانده انتظامی کل کشور نیز بر آن تاکید دارد جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر است.

وی افزود: در این زمینه نه یک طرح مقطعی که پلیس یک اقدام عملیاتی را برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با موادفروشان آغاز کرده است و این ماموریت را تا زمان پاکسازی کامل مناطق از وجود معتادان متجاهر ادامه خواهیم داد. باید دیگر اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و تمام دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت قانونی دارند، وادار به انجام وظیفه قانونی خود شوند. اگر پلیس معتاد متجاهری را جمع‌آوری کرده و آن مرکز از وظیفه قانونی خود برای پذیرش و غربالگری این افراد سر باز زند ما این معتادان را در همان سازمان مربوطه پیاده خواهیم کرد.

سردار محمدیان با بیان اینکه  پلیس از جمع‌آوری معتادان متجاهر خسته نخواهد شد تشریح کرد: ما همانطور که گفتیم و بارها نیز اعلام شده، ظرف 48 تا 72 ساعت می‌توانیم معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنیم اما متاسفانه در فرآیند پذیرش آنان از سوی مراکز مربوطه مشکلاتی وجود دارد اما آنقدر پیگیری می‌کنیم که این مشکلات هم رفع شود. معنی ندارد که پلیس معتادی را جمع‌آوری کند و بعد به دلیل مشکلاتی مانند زخم باز و ... در مراکز بازپروری پذیرفته نشود و دوباره به سطح خیابان بازگردد. در این زمینه دستگاه‌هایی وظیفه دارند که باید به وظیفه خود عمل کنند.

رئیس پلیس پایتخت با بیان این مسئله که به قدری روند و فرآیند جمع آوری معتادان متجاهر را تکرار خواهیم کرد تا صدایمان به جایی برسد اظهار کرد: من امیدوارم در نهایت ترک فعل‌ها و عدم انجام وظایف قانونی از سوی دیگر دستگاه‌ها کار را به جایی نکشاند که ما این معتادها را ببریم و در همان ادارات و دستگاه‌هایی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند رها کنیم.

محمدیان با بیان اینکه از روز دوشنبه هفته گذشته تا کنون پلیس بطور 24 ساعته و با ایجاد یک مرکز دائمی در محله‌های شوش، مولوی، هرندی و ... حضور داشته و جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با موادفروشان را در دستور کار قرار داده، گفت: به مردم قول می‌دهیم که به این دغدغه آنها رسیدگی شود و امیدوارم که دیگر دستگاه‌ها نیز به وظایف خود عمل کنند. از دوشنبه تا امروز بیش از 5 هزار نفر را ما جمع آوری کرده ایم. 

در این نشست نمایندگان دیگر دستگاه‌ها از جمله  قوه قضاییه،  شهرداری و ... نیز ارائه گزارشی از اقدامات خود کردند.

سرهنگ ضرغام آذین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران در نشست قرارگاه عملیاتی مبارزه با مواد مخدر گفت: از سال ۹۷ تا امروز نزدیک ۸۲ هزار معتاد متجاهر توسط پلیس جمع آوری شده اند که بخشی از آن ها بیش از ۱۰۰ بار سابقه دستگیری دارند و هربار پس از انتقال به مرکز غربالگری, پالایش به دلیل عدم پذیرش در مراکز بازپروری آزاد شده‌اند.

سرهنگ ضرغام آذین اظهار کرد:  همیشه حداقل ۴ هزار معتاد متجاهر در منطقه شوش و هرندی در گرمخانه ها و منازل مجردی و سایر مکان ها حضور دارند. همچنین تعداد ۴۵۰۰ نفر معتاد بالای ۱۸ و پایین ۶۵ سال در تهران حضور دارد که به دلایل مختلف قابل پذیرش نیستند.

سرهنگ آذین افزود: در 4 روز اخیر، 2 هزار نفر معتاد متجاهر جمع آوری کرده‌ایم. دادسرای انقلاب نیز در این مدت واقعا همراه بوده است اما متاسفانه در این بخش خلا های قانونی وجود دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در محدوده اجرای طرح در چند سال اخیر بیش از ۱۴۶ باب از منازل خرده فروشان، تحت عنوان پلاک قرمز و سابقه دار با هماهنگی دادستانی پلمب شده است و حدود ۵۰ پرونده از این منازل هم با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده ولی احکام قطعی هیچ کدام از پرونده ها تاکنون به پلیس اعلام نشده است.

همچنین در این نشست روح الله حسین زاده سرپرست دادسرای انقلاب اظهار کرد: از تاریخ 10 بهمن همین امسال 13 هزار و 805 نفر معتاد متجاهر جمع آوری شدند که بیش از 7 هزار نفر به کمپ ها معرفی شدند. مواد مخدر جرم سازمان یافته است بنابراین باید با آن به صورت سازمان یافته برخورد شود. من به شخصه به پلیس نمره 20 می دهم. چون هرجایی که بودند با تمام توان زحمت کشیدند و تلاش کردند. 

وی افزود: متاسفانه خلا های قانونی وجود دارد برای مثال تا ۵۰۰ گرم تریاک رو نمی توان به زندان معرفی کرد. همچنین هم اکنون ما نظارتی روی پابندها نیز نمی توانیم داشته باشیم چه رسد به اینکه سنگینی بار ۲۲ هزار معتاد متجاهر را روی دوش پلیس انداخته ایم. بودجه ما هنوز در مبارزه با مبارزه با مواد مخدر مشخص نشده است. من من احساس می کنم سرپرست دادسرای انقلاب نیستم بلکه گویا مسئول پیمانکارانی هستم که دائم از بدهی های خود سخن می گویند.

سرپرست دادسرای انقلاب با بیان اینکه مراقبت های پس از اعتیاد نیاز به پول دارد اظهار کرد: ما نباید کاسب آسیب های اجتماعی باشیم و امروز باید مشخص شود چه کسانی وظیفه دقیق دارد. البته از نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری می خواهم که پول بدهند تا اعتیاد جمع شود. حتی اگر می خواهیم، امنیت نیز برقرار شود باید هزینه کنیم و باور کنید اگر پول باشد همین پلیس به سرعت همه را جمع آوری خواهد کرد. چراکه امروز سازمان هایی را می بینیم که به خاطر بدهی از پذیرش معتادان خودداری می کنند.

حسین زاده افزود: هم اکنون قرار است 1500 معتاد متجاهر که یک سال نگهداری شده بودند آزاد شوند و ما با توجه به قوانین بیش از یک سال نمی توانیم آنها را در مراکزمان نگه داریم. این درحالی است که این افراد در مراکز نیز به خوبی بهبود نیافته اند و متادون مصرف می کنند چرا که فقط در مرکز فشافویه 9 هزار معتاد حضور دارد که تنها دو پزشک، دو روانشناس و.. حضور دارند که نسبت به جمعیت واقعا تعداد کمی است.  آن فرد وقتی از این مراکز خارج می شود، دوباره معتاد است و باید بگردد تا یک ماده مخدر اصل پیدا کند فلذا باید بودجه مورد نیاز تامین شود.

کدخبر: 873262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟