افزایش گازگرفتگی در کرمانشاه/ فوت 3 نفر در روزهای اخیر در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

به گزارش رکنا؛ اکبر آزادی، مسؤول روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز از افزایش موارد مسمومیت و فوتی‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در پی سردی هوا و استفاده از وسایل گرمایی غیرایمن در استان خبر داد.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر یک نفر در شهرستان سرپل‌ذهاب و روز گذشته دو نفر جوان ۲۰ ساله در شهرستان اسلام‌آباد غرب جان خود را بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن، جان خود را از دست دادند.

مسؤول روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شهروندان خواست حتما از وسایل گرمایشی ایمن استفاده کنند و افزود: در استفاده از بخاری از باز بودن مسیر دودکش اطمینان داشته باشید و حتما دریچه‌ای را در منزل باز بگذارند و رنگ شعله به رنگ آبی باشد اگر رنگ شعله زرد یا قرمز باشد احتمالا سوختن ناقص و تولید گاز مونوکسید کربن وجود دارد.

وی افزود: گاز مونوکسید کربن میل شدیدی (۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر) برای ترکیب و چسبندگی با هموگلوبین خون دارد در حالی که هیچ بو و رنگی ندارد و به راحتی جان انسان‌ها را می‌گیرد.

آزادی در مورد علائم شایع مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نیز، گفت: شایع‌ترین علامت در فرد هوشیار و بیدار که با گاز مونوکسید کربن مسموم شده حالت یک سرماخوردگی با سردرد است، بعد از آن بیحالی، سرگیجه، تهوع و استفراغ کاهش هوشیاری و نهایتا تشنج است و ممکن است منجر به فوت شود.

وی در پایان، خاطرنشان کرد: در مواجهه با فردی که دچار گازگرفتگی شد، اولین و سریع‌ترین کاری که برای افراد مسموم به این گاز باید انجام شود رساندن اکسیژن و کم کردن لباس‌های این افراد و تماس با اورژانس است.

 

کدخبر: 856776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟