شناسایی ۷ پرونده اخذ رشوه شبکه‌ای در شهرداری / تخریب بیش از ۷۴۰ ساخت و ساز غیرمجاز در تهران

به گزارش رکنا ، داوود گودرزی در صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که برای ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران در حوزه نظارت و بازرسی حاضر شده بود، گفت: در گزارش عملکرد امروز اقدامات همکارانم در مجموعه شهرداری تهران ظرف ۱۵ ماه گذشته در جهت ارتقاء سلامت اداری و سالم سازی محیط اداری شهرداری تهران ارائه می‌شود.

وی افزود: در برنامه‌های شهرداری تهران به موضوع تحول اداری اشاره شده بود که در همین راستا یک بخش تحول درون زا در دستور کار قرار گرفت و پیگیری شد. به این معنا که در شهرداری چه تحولاتی در فرآیند اداری انجام دهیم تا این مجموعه به نهادی کارآمد تبدیل شود و در همین راستا شفافیت و شناسایی گلوگاه‌های ستاد و رفع آنها دنبال شد. البته همه اعداد موجود در گزارش امروز، اسناد تفصیلی فراوانی دارند که آماده ارائه آنها هستیم.

لزوم مبارزه هوشمندانه با فساد در ادارات

گودرزی تاکید کرد: مبارزه با فساد و سلامت اداری در یک رویکرد سنتی و دیرینه به گونه‌ای است که صبر می‌کنیم فردی تخلفی را انجام دهد و بعد با تشکیل پرونده تخلف وی بررسی خواهد شد که ظرف ۳۰ سال گذشته رویکرد غالب کشور اینگونه بوده است؛ اما آنچه که در کشورهای موفق دنبال می‌شود مبارزه هوشمندانه با فساد است. به گونه‌ای که بتوانیم امکان وقوع فساد را از بین ببریم تا مدیر و کارمند ما نتواند به راحتی مرتکب تخلف شود و به این ترتیب هزینه فساد را بالا ببریم.

به دنبال کاهش مواجهه شهروندان با شهرداری و از بین بردن زمینه بسیاری از تخلفات هستیم

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در مبارزه هوشمندانه حتما آینده مهمتر از گذشته است ولی این به معنای رها کردن گذشته نیست، افزود: در این رویکرد مسئله مدیریت و انتخاب آنها از نکات اصلی محسوب می‌شود به گونه‌ای که اگر مدیر پاکدست و فساد ستیز انتخاب کنیم بخش عمده‌ای از مسیر را طی کرده‌ایم. ما در مجموعه شهرداری تهران به دنبال کاهش مواجهه شهروندان با شهرداری هستیم تا از این مسیر زمینه بسیاری از تخلفات در این فرآیندها از بین برود.

وی ادامه داد: مسئله کشف و رسیدگی به تخلف و همچنین توجه به مباحث فرهنگی و آموزشی از موضوعات پر اهمیتی است که در مبارزه هوشمندانه مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و اگر این موارد در مجموعه شهرداری تهران اجرا شود می‌توانیم محیط سالمتری را به شهروندان تحویل دهیم که البته این موضوع نیازمند اراده جمعی است.

احیاء ستاد ارتقای سلامت اداری در شهرداری تهران

شناسایی ۱۱۳ مورد برای حرکت به سمت سالم سازی در شهرداری

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران تاکید کرد: در ابتدای کار اسنادی که در شهرداری و خارج از مجموعه شهرداری تهران در مورد فساد به عنوان مطالعه و پژوهش انجام شده بود را بررسی کردیم و در این راستا جلسات مختلفی برگزار شد و نهایتا به ۱۱۳ مسئله رسیدیم که برای حرکت به سمت سالم سازی شهرداری نیازمند پرداختن به این مسائل بودیم. برای اجرای این کار ستاد ارتقای سلامت اداری احیاء شد تا این ۱۱۳ مسئله در دستور کار این ستاد قرار بگیرد. بی تردید اگر این موارد محقق شود می‌توانیم محیط سالم‌تری را ارائه کنیم.

تمرکز در حساب‌های شهرداری تهران

گودرزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع خزانه واحد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در مجموعه شهرداری تهران به ۳۱ حساب رسیده‌ایم و درحقیقت تمرکزی در حساب‌های شهرداری تهران محقق شده است. ظرف ۱۵ ماه گذشته به موضوع بورس و شفافیت در خریدهای شهرداری و همچنین سامانه جامع منابع انسانی که همه مجموعه‌های شهرداری به صورت متمرکز در آن حضور داشته باشند پرداخته شد. تمرکز پرداخت حقوق‌ها توسط معاونت مالی انجام شد و اصلاح فرآیند مناقصه، مزایده و پیمانکاری محقق شد، به شکلی که فرآیندهای فراخوان‌ها در حال بررسی است و با توجه به اینکه انحصاری در این حوزه ایجاد شده بود، ما باید این انحصار را بشکنیم.

وی ادامه داد: موضوع مورد توجه دیگر اجرای مصوبه تعارض منابع و پیاده سازی راهکارهای مقابله با تعارض منافع است. مصوبه خوبی که در این زمینه وجود دارد اما نیازمند اصلاحاتی است که ما پس از پیشنهاد این اصلاحات، آن را خدمت شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهیم کرد.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: به روز رسانی و توسعه سایت شفافیت موضوع دیگری بود که در دستور کار قرار گرفت و در این راستا ۷۷ بند وجود دارد که باید روی سایت شفاف پیاده سازی کنیم. اصلاح فرآیند تصمیم گیری در شوراهای داخلی و معماری مناطق و همچنین استقرار مدل اصلاحی فرآیند صدور پروانه ساختمانی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت. بی تردید مسئله شفافیت همانند برخی واژه‌های دیگر بعضا ناقص فهمیده می‌شود و ناقص اجرا می‌شود. آیا همه آنچه در شهرداری تهران می‌گذرد باید روی سایت بارگذاری شود؟. قطعا در روند شفاف سازی موفق در کشورهای مختلف دسته بندی وجود دارد به شکلی که بخشی از اطلاعات را شهروندان بدانند، بخشی را بین دستگاه‌ها برای مبادله منتشر می‌کنند و بخشی نیز توسط دستگاه‌های نظارتی رصد می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. لذا تا کنون از ۷۷ بند موجود ۳۵ مورد روی سایت شفاف بارگذاری شده است.

وی تاکید کرد: تصمیم گرفتیم در موضوع صدور پروانه تخفیفی را ارائه دهیم ولی چون اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی‌شود ممکن است تخلفاتی با سوءاستفاده از بی اطلاعی شهروندان صورت گیرد. لذا خدمات شهرداری تهران باید در فضای شفاف ارائه شود. از این حیث سایت شفافیت برای ما اهمیت بسزایی دارد. در همین مبحث موضوع کاهش زمان صدور پروانه‌ها به دو ماه در دستور کار قرار گرفته و به سمت اجرایی شدن و تحقق این وعده در حال حرکت هستیم.

گودرزی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع تعیین تکلیف کارگروه‌ها و کمیته‌ها در شهرداری تهران با رویکرد ساماندهی نحوه مجوزدهی و اتصال به پنجره واحد دولت و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک اشاره کرد و افزود: اصلاح فرآیندهای سازمان املاک و مستغلات در دستور کار قرار گرفت. به گونه‌ای که همیشه شنیده می‌شود هزاران ملک شهرداری مشخص نیست دست چه کسی است و چه فرد و نهادی از آن بهره برداری می‌کند. لذا موضوع املاک اهمیت بسزایی دارد که شناسایی آنها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین تهیه داشبورد دعاوی حقوقی اولویت بندی و پیگیری پرونده‌های قضایی موضوع مهمی بود که برای آن سامانه طراحی شده تا مشخص شود پرونده‌های قضایی مربوط به مجموعه در چه مرحله‌ای است و چه روندی را طی می‌کند. همچنین الکترونیک کردن معاملات در شهرداری تهران به طور جد در حال پیگیری است.

هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران شوکی به ما وارد کرد تا همه سامانه‌های شهرداری را مرور کنیم

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران گفت: موضوعی که اتفاق افتاد در حقیقت شوکی به ما وارد شد تا بار دیگر همه سامانه‌های شهرداری را مرور کنیم. بی تردید الکترونیک کردن امور زمانی درست است که طراحی و معماری درستی داشته باشد و در این مسیر باید سامانه‌ها با هم تبادل اطلاعات داشته باشند. لذا این روال در مجموعه سامانه‌های شهرداری تهران در حال پیگیری است.

خرید با قیمت واحد برای یک کالا در شهرداری در حال پیگیری است

وی ادامه داد: اینکه چقدر بدهکار هستیم و چه میزان طلب داریم و همچنین شناخت ظرفیت‌های موجود در شهرداری تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مجموعه بوستان‌ها، غرفه‌ها و مجموعه‌هایی را داریم که می‌توانیم اجاره دهیم اما عددهای این نفع مالی بسیار بیشتر از آنچه که الان شهرداری از آن استفاده می‌کند، است. سهم ما در پروژه‌های مشارکتی و خریدها در مجموعه شهرداری باید مورد توجه قرار می‌گرفت و خرید با قیمت واحد برای یک کالا در شهرداری در حال پیگیری است.

گودرزی تاکید کرد: شرکت‌های متعددی قراردادهایی به اسم بحث‌های حفاظتی با رقم‌های بالا داشتند در حالی‌که یگان حفاظت و اسناد بالادستی در این مسئله وجود دارد که این روال پیگیری شد تا یک یگان حفاظت وجود داشته باشد و همه بحث‌های حفاظتی و امنیتی را انجام دهد.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در تشریح روند مواجهه با گذشته گفت: رویکردها و سیاست‌های مد نظر ما این است که آبروی افراد حفظ شود. آرامش جوانی مجموعه و عدالت و قاطعیت مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر ما فساد بد و خوب نداریم و سلامت اداری برای ما حائز اهمیت است. لذا کمیته تطبیق در سازمان بازرسی موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهد. مردمی سازی و بهره‌گیری از ظرفیت نظارت مردمی در دستور کار قرار گرفته و ارتقاء خدمات سامانه‌های مدیریت شهر و نظارت همگانی دنبال می‌شود.

گودرزی با اشاره به بهره گیری از QR کد برای کارمندان و تجهیزات در شهرداری تهران برای ارسال گزارش با استفاده از بسته رمزینه پاسخ سریع یا همان QR کد به عنوان پایلوت در یکی از مناطق شهرداری تهران، گفت: شهروندان می‌توانند با بهره گیری از این فرآیند حرف خود را به سریعترین شکل منتقل کنند. این کدها در جلوی میز افراد قرار گرفته است.

وی در تشریح خروجی‌های ناشی از اقدامات شهرداری تهران ظرف ۱۵ ماه گذشته در حوزه نظارت و بازرسی به پیگیری روش مند پرونده‌های حقوقی اشاره کرد و افزود: ۱۱۹۷ پرونده حقوقی به رأی صادره به نفع شهرداری تهران منتهی شده و در این مسیر بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رأی به نفع شهرداری صادر شده و ۱۵۳ هزار متر مربع به اموال شهرداری تهران بازگردانده شده است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران ادامه داد: در مورد پرداخت‌ها یا معاملاتی که به اشتباه در حال انجام بوده بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان جلوی یک کار غلط شامل معامله یا پرداخت غلط گرفته شده است.

وی تاکید کرد: شناسایی و رسیدگی به هفت فقره پرونده اخذ رشوه به صورت شبکه‌ای و رسیدگی به ۷۵۰ فقره پرنده تخلفات فردی عوامل شهرداری تهران انجام شده است. بازپس‌گیری بالغ بر ۱۰۱ فقره ملک تصرف شده نیز در همین ۱۵ ماه گذشته انجام شده است.

گودرزی در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز نیز گفت: بیش از ۷۴۰ مورد تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شده که در راستای آن ۳۹ هکتار مساحت اراضی آزاد شده است.

کدخبر: 854734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟