کودک آزاری در تهران ! / هشدارهایی که باید جدی گرفت !

به گزارش رکنا؛ اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، طی پژوهشی،  به بررسی وضعیت کودک آزاری در شهر تهران بصورت توصیفی- تحلیلی با روش اسنادی و کتابخانه ای و مصاحبه میدانی، پرداخته است.

در این پژوهش آمده است :

کودک آزاری امروزه در شهر تهران  به عنوان یک پدید اجتماعی مهم تلقی می شود. در طی چند دهة گذشته توجه عمومی و تخصصی رو به افزایش در مورد پدیدة کودک آزاری وجود داشته است و جوامع با وضع چارچوب قانونی برای برخورد با این پدیده، نسبت به آن واکنش نشان داده اند. کودک آزاری نیز همانند بیشتر معضلات اجتماعی یک پدیدة جدید نیست، کودکان همواره مورد آزار واقع می شدند. اما فقط در سال های اخیر است که با توجه به حجم گستردة اطلاع رسانی توسط رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری در جهت فهم و درک این پدیده تلاش هایی صورت گرفته است.

در پایتخت نیز کودک آزاری پدیده ای رو به افزایش است ولی آمار چندان دقیقی در خصوص شیوع این پدیده وجود ندارد که این خود علل های قابل تأمل دارد و می توان گفت علت عمده آن نیز عدم امکان آمارگیری از کودکانی که قربانی حادثه شده اند ولی به علت ترس از والدین و یا ترس از بازجویی توسط مقامات قضایی حاضر به همکاری نیستند.

هدف بزهکاری اطفال و مجرم بودن صغار و کودکان نیست بلکه غرض بررسی و ارتباط با پدیده کودک آزاری و وقوع جرایم علیه کودکان و اطفال جامعه است و یا به عبارتی عواملی که موجب می شود اطفال، قربانی جرم شوند و مواردی که می توان در پیشگیری از این پدیده اقدام نمود .

از جمله عوامل کودک آزاری می توان به عوامل فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی و نیز مسائل اجتماعی اشاره کرد البته فقر را می توان مهم ترین عامل آن دانست ونه همۀ علت آن در اینجا باید اشاره کرد که الگوی کودک آزاری در تمام جوامع و کشورهای مختلف یکی است ، یعنی تمام افرادی که به این پدیده اقدام می کنند شاید تنها در طریقه کودک آزاری و میزان آن فرق داشته باشند .

کودکان روزی دادگاهی علیه بزرگتران خود تشکیل خواهند داد و در آن داد خواست از والدین خواهند پرسید که آیا شما به تعهدات خود نسبت به ما عمل کرده اید تا انتظار داشته باشید ما فرزندان خلفی برای شما باشیم ؟

روان شناسان معتقد هستند والدینی که کودک آزاری می نماید بیمار هستند چنین انسانهایی خاستگاه آنها را نوعی ناهنجاری ارضاء می کند که البته خودشان هم نمی دانند این یک نوع بیماری است به این ترتیب و در طی مراتب مذکور کودک آزاری در جامعه به دو دسته تقسیم می شود :

دسته اول : هر نوع کاری را که کودکان از انجام آن ناتوانند را به آنها جبراً اعمال می نماید و البته نام تربیت برآن می گذارند .

دسته دوم : همان انسانهایی هستند که به علت نداشتن مسئولیت و نداشتن آموزش صحیح از ازدواج و تشکیل خانواده و عدم حمل بار سنگین زندگی خواسته های خود را به شیوه های مختلف به فرزندان تحمیل کرده و آنها را مورد ایزایی قرار می دهند .

در محیط خانواده که پیامد آن جز ناامنی ، ترس ، وحشت فرزندان از خانواده و عدم امنیت چیز دیگری نمی باشد چگونه فرزند بیرون دغدغه می تواند زندگی نماید .لذا بر تمام محققان و اندیشمندان و مددکاران لازم است نسبت به افزایش سطح آگاهی عمومی در رابطه با این پدیده شوم اجتماعی اقدام کنند .   

دراین گزارش اجتماعی نظر کارشناسان اجتماعی و فرهنگی نیز آورده شده  و نتایج به دست آمده به شرح ذیل است : راهکارها:

-افزایش آگاهی والدین و جامعه در خصوص حقوق کودکان

-عدم استفاده از خشونت برای بالا بردن اهداف آموزش کودک

-ارتقا سطح آموزش و امکانات تفریحی کودکان

-تلاش در جهت کاهش معضلات اجتماعی شامل فقر،بیکاری،اعتیاد

-اجرای برنامه پیشگیرانه جهت حفاظت از خود در برابر خشونت و پرخاشگری

-مداخله مراکز حمایتی دولتی برای رسیدگی به مسئله کودک آزاری

-لازم است کانون های خانواده های کم درآمد، کم سواد یا بی سواد و یا خانواده هایی که والدین آنها معتاد و بیکار هستند را یاری کرد و آگاهی داد. وهمچنین از جمله مهمترین عاملهای کودک آزاری فقراست لذا مسئولان می بایست نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند.

-آموزش علمی و رایگان زوجین قبل از ازدواج رسمی و بچه دار شدن در زمینه های فرزندپروری صحیح و روشهای تربیت کودک با پرهیز از خشونت.

-آموزش فرهنگ مراجعه به مشاوره و روانشناس وروان پزشک در رسانه های جمعی با تأکید بر این نکته که غالب والدین کودک آزار نیازمند مراجعه به یک متخصص هستند.

-آگاهی مربیان مهدکودکها و مدارس و مسئولان بیمارستانها از نشانه ها علایم کودک آزاری، -آموزش روشهای ارتباط با والدین کودک آزار و آگاهی از مراحل درمانی و قانون کودک آزاری

-آشنا کردن کودکان و نوجوانان از حقوق خود.

-افزایش مراجع حمایت از کودکان و آگاهی کودکان از وجود این مراکز

-مرتفع کردن موانع قانونی به طوریکه افرادی که نسبت به این پدیده اقدام می نمایند به نوعی مجرم محسوب شد، و با آنها برخورد لازم و قانونی صورت گیرد.

-اصلاح برخی از قوانین که خود آنها سبب بروز کودک آزاری می شود

-ثبت دقیق تمامی موارد تولد در اسرع وقت ، به منظور ، پیشگیری از نوزادکشی فروش و ربوده شدن کودکان  

-استفاده از شعائر اسلامی ودینی جهت آموزش به والدین ارتباط جمعی ( فیلم، سریال ، تبلیغ ، شعر ، سرود ، بروشور و......)

-عدم پخش برنامه ها و تصاویر خشونت آمیز از طریق رسانه ها

-اجرای برنامه آگاه سازی و ارائه اطلاعات به والدین

-اجرای برنامه های پیشگیرانه با هدف تشویق کودکان به محافظت از خود برای خشونت   

-تسریع در روند تشکیل پرونده و برخوردهای قضایی با کودک آزاری

سرهنگ دوم الهام ناصری دکترای علوم تربیتی و رئیس اداره برآورد معاونت اجتماعی فاتب

کدخبر: 822171 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟