ویک: آیا ایران هنوز هم با همه گیری کروناویروس باید تحریم بماند؟

ویک- ویلیام گریتن(William Gritten)/ 19 مارس 2020

1-    دعوت به کاهش تحریم ها بر اثر شیوع کویید 19 بالا گرفته، اما ایران همچنان حملاتی را علیه آمریکا سامان می دهد.

2-    تصاویر ماهواره ای از آماده سازی قبرهای زیاد برای دفن مردگان کرونایی خبر می دهد. در یک روز فقط 147 نفر بر اثر این بیماری مردند. در همان روز وزیر امور خارجه ی امریکا از افزایش تحریم ها صحبت کرد.

3-    پومپئو گفت: ایران از کمبود مرگبار دارو و تجهیزات رنج می برد، اما اینها همگی برای انزوای اقتصادی و دیپلماتیک بیشتر ایران طراحی شده اند.

4-    حکومت ایران که برخی از چهره های سرشناسش را بر اثر این ویروس از دست داده، همچنان به مواضع خصمانه اش ادامه می دهد. روحانی روز گذشته در یک مصاحبه ی تلویزیونی گفت. آمریکایی ها فرمانده بزرگ ما را ترور کردند. ما به این عمل پاسخ داده ایم و پاسخ خواهیم داد.

5-    اقدامات اعلام شده ی دیروز توسط مایک پوپمئو تاکید می کند که شرکت های بین المللی نباید به خاطر شیوع ویروس کرونا از محدودیت های اجرایی چشمپوشی کنند. در این راستا چهار شرکت غیر ایرانی از چین، هنگ کنگ، و دو شرکت آفریقایی در روز چهارشنبه برای خرید ، فروش، و حمل و نقل محصولات پتروشیمی از ایران تحریم شدند.

6-    فشار بر واشنگتن برای کاهش تحریم ها شدت گرفته است. چین، روسیه، و پاکستان خواستار تعلیق تحریم ها شدند. وزارت امور خارجه ی روسیه اعلام کرد که تحریم ها موانع جدی پیش روی اقدامات موثر ایران در مقابل با بیماری های عفونی ایجاد کرده است. در تلویزیون ایران گزارشی پخش می شود که در بدترین سناریو سه و نیم میلیون ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست می دهند.

7-    اگرچه کانال بشردوستانه ی سوئیس با هدف کاهش تحریم های دارویی و مبارزه با شیوع ویروس شکل گرفت و به گفته ی وال استریت ژورنال اجازه ی انتقال لوازم پزشکی، کالا های دارویی، کشاورزی، و ملزومات اساسی را می دهد، با این حال بحران رو به وخامت است و تعلیق تحریم ها می بایست بسیار بیشتر و بسیار سریع تر باشد.

8-    شکی نیست که کاهش تحریم ها یکی از اهداف اساسی سیاست خارجی ایران است و در این راستا بحران کرونا ویروس را در دستیابی به این هدف اهرم می کنند. در حالی که همچنان به حملات خود به پایگاه های آمریکایی و متحدانش ادامه می دهند.

9-    ترامپ می گوید که دولتش معتقد است که ایران از تحریم ها به عنوان بهانه ای برای پنهان کرد

 

کدخبر: 552381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟