7 زن و بچه های قاشقجی را بشناسید؟!/ او اصلا عرب نبود!+ عکس

او در سال ۱۹۵۸ در مدینه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در عربستان به پایان برد و لیسانس خود را در رشته بازرگانی در سال ۱۹۸۲ از دانشگاه دولتی ایندیانا در آمریکا گرفت و تا زمانی که در عربستان بود، در رسانه های سعودی سمت های متعددی را برعهده داشت. در اوایل زندگی حرفه ایش، به عنوان خبرنگار چندین روزنامه مشغول به کار بود. علاوه بر کار رسانه ای، از سال ۲۰۰۴، مشاور رسانه ای شاهزاده ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در لندن و واشینگتن بود.

خاشقجی و تغییر گرایش سیاسی

خاشقجی را می توان یکی از نیرو های دوران ملک عبدالله بن عبدالعزیز دانست. او در آن دوره، در رسانه های عربستان حضور فعالی داشت؛ یادداشت های او به طور مکرر در روزنامه سعودی الحیات منتشر می شد. اما در دوره ملک سلمان و پسرش محمد ماجرا متفاوت شد. خاشقجی از دسامبر ۲۰۱۶، به تدریج از حکومت عربستان فاصله گرفت.

ابتدا در اندیشکده ای در واشینگتن از صعود دونالد ترامپ Trump و سیاست او درخاورمیانه انتقاد کرد. خاشقجی که سابقه گفتگو با بن لادن را نیز در کارنامه خود دارد و پیش تر هم مشاور دولت عربستان بوده و رابطه بسیار خوبی با شاهزادگان سعودی علی الخصوص محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی داشته است در سال ۲۰۱۷ در پی طرح انتقاد هایی نسبت به سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی عربستان در یمن، از بیم دستگیری عربستان را ترک کرد و به آمریکا رفت.

او تالیفاتی هم دارد که از آن جمله می توان به ربیع العرب زمن الإخوان المسلمین (۲۰۱۶)، احتلال السوق السعودی (۲۰۱۳) و علاقات حرجة (۲۰۰۲) اشاره کرد.

خاشقجی ترک است؟

خاشقجی معرب قاشقچی، کلمه ترکی، بمعنی قاشق ساز است. به دلیل که جد او اصالتاً از شهر قیصریه (ترکیه) و در اواخر دوران عثمانیان حاکم شهر مدینه شده بود.

زندگی خانوادگی خاشقجی

از همسر اول او اطلاعی در دست نیست. ولی خاشقچی از ازدواج اولش چهار فرزند دارد. دو دختر و دو پسر او صلاح الدین، عبدالله، نهی و رزان هستند. او چندین نوه نیز دارد. الا نصیف همسر دوم اوست که در ۲۰۱۰ با او ازدواج کرده است. وی مدیر اداری مرکز ملک عبدلله است. پس از تغییر رویه سیاسی و سفر خاشقجی به امریکا، حکومت سعودی همسرش را مجبور به طلاق از او کرد. خاشقجی در امریکا چند بار ازدواج کرده است. خانم ح. ا. در مکالمه تلفنی با سردبیر «رای الیوم» اعتراف کرد که همسر چهارم خاشقجی است.

این خانم که اهل یکی از کشور های خلیج فارس است در رمضان سال جاری در مرکز اسلامی واشنگتن با او عقد کرده است. در می ۲۰۱۸ خاشقجی در کنفرانسی خبری طرف سوال تحلیلگر مسائل عمان قرار گرفت. او ۲۰ دقیقه به تحلیل او گوش داد و در پی این گفتگو با او ازدواج کرد. خدیجه چنگیز ۳۶ ساله و دانشجوی دکتری در دانشگاه استانبول است. خاشقجی برای ارائه مدارک ازدواجش با خدیجه به سفارت سعودی رفته بود که از آن جا باز نگشت. دادستان کل عربستان بالاخره به قتل Murder جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. در پی آن پادشاه عربستان بدون کوچکترین اشاره ای به مقصر بودن پسرش محمد بن سلمان در این جنایت Crime تنها افسران سازمان اطلاعات این کشور را که مهمترین آن ها احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات عمومی این کشور است، برکنار کرد. خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟