دانشگاه آزاد اسلامی، متولی آموزش رباتیک در کشور

در حاشیه برگزاری چهاردهمین دوره از مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران و دومین دوره مسابقات آسیا و اقیانوسیه 2018 در جزیره کیش، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را متولی آموزش رباتیک در کشور خواند.

وی در خصوص این دوره از مسابقات ربوکاپ گفت : هرسال نسبت به سال گذشته شاهد ارتقای کیفی ربات‌ها و طرح‌های ارایه شده در مسابقات ربوکاپ هستیم.

دکتر رنجبر افزود : در مبحث تجاری سازی شاهد هستیم که بسیاری از این طرح‌ها از طریق شرکت‌های دانش بنیان موفق به فروش محصولات خود شده اند همچنین در بخش آی تی هم چند شرکت و تعدادی از جوانان محصولات شان به فروش رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد : از آن جایی که رباتیک محل تلاقی هوش مصنوعی، مگاترونیک، مهندسی و حتی هنر Art است باید گفت که کاربرد رباتیک در صنعت و تجاری سازی شدن آن یک بعد از این رشته را شامل می‌شود و بعد دیگر آن مبحث آموزش فنآوری و فن شناختی است که در این زمینه دانشگاه آزاد قزوین توفیقات بسیار خوبی بدست آورده و باید این رویه را با پشتکار ادامه دهد.

وی تاکید کرد : باید از دیدگاه خلاقیتی خصوصا در بخش دانش آموزی به رشد و پرورش خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان پرداخت. دانشگاه آزاد اسلامی با لیدری دانشگاه آزاد قزوین در این امر موفق عمل کرده وبه این دلیل است که هرسال نسبت به سال گذشته و دوره‌های گذشته شاهد ارتقای روز افزون محصولات و طرح‌های ارایه شده در این رشته از مسابقات هستیم.

وی افزود : در خصوص کاربردی کردن ربات‌ها با هدف افزایش سطح رفاه زندگی مردم وبه کار گیری ربات‌های تجاری و امدادی و ربات‌های موثر در بخش‌های نظامی و دفاعی باید تلاش روزافزونی را به کار گرفت که دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان به این امر مشغول است. ربات‌ها ی آتش نشان و ربات‌ها ی زیردریایی نمونه ای از این بکارگیری از ظرفیت ربات‌ها هستند که در وقت و موقعیت لازم به کار گرفته می‌شوند.

رنجبر تصریح کرد : با توجه به پتانسیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه آموزش فنآوری و آشنا کردن دانش آموزان با این رشته یکی از مهمترین اهداف این دانشگاه است. امروز این مبحث مورد توجه و تاکید مدیریت دانشگاه آقای دکتر طهرانچی است واستفاده از توانمندی‌های کسب شده در این حوزه در دستور کار قرار دارد. و در پی آن هستیم که با راه اندازی مدارس خلاقیت در کشور به آموزش فناوری به دانش آموزان بپردازیم.

امروز گروهی از کارشناسان دانشگاه در خصوص مهارت آموزشی و انتقال دانش توانمند هستند و به خوبی می‌توانند این فن را درکشور گسترش بدهند.

همچنین این مهارت‌ها ی آموزشی را می‌توان به عنوان چندین واحد درسی در بخش آموزش در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تدریس کرد و این توانمندی در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی و در سطح کیفی عالی وجود دارد که این از نقاط قوت این دانشگاه محسوب می‌شود.

وی در خصوص امتیازات در نظر گرفته شده برای دانشجویان دانشگاه‌های کل کشور که در مسابقات ربوکاپ مقام کسب می‌کنند گفت : در باشگاه پژوهشگران جوان، شورای هدایت تحصیلی و استعداد‌های درخشان برقرار است که رییس این شورا رییس دانشگاه و معاونت آن معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد است که برای مقام آوران اول تا سوم پذیرش بدون کنکور و هدایت این استعداد‌ها به سمت رشته‌هایی که در آن موفق هستند را در نظر گرفته است.

همچنین مقام آورندگان در مسابقات در صورت تمایل به راه اندازی استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و گسترش طرح‌ها، دفتر کار در اختیارشان قرار می‌گیرد و با تخصیص بودجه حمایتی در خصوص تخصصی که کسب کرده اند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی در پایان برگزاری نمایشگاه در منطقه آزاد کیش را ایده ای مطلوب برشمرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟