به گزارش رکنا، رضوان حکیم‌زاده در همایش سالانه پویش ایران من گفت: تغییر نگرش خیران و نیکوکاران از دسترسی به فضای آموزشی به دسترسی به آموزش باکیفیت ضروری است، در غیر این صورت باید منتظر باشیم که کدرشته‌های مناسب آموزش عالی در انحصار قشر بالای جامعه قرار گیرد.

وی دسترسی به فضای آموزشی را یکی از شش ستون اصلی توسعه پایدار دانست و تأکید کرد: ساختن مدرسه فقط یک حرکت نیکوکارانه نیست و ابعاد آن بسیار وسیع‌تر است، چرا که مدرسه‌سازی با فراهم کردن دسترسی به آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی یکی از محور‌های اصلی برای تعلیم و تربیت در جامعه بشری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت توجه به کیفیت آموزشی در کنار مدرسه‌سازی تاکید کرد و گفت: عناصر متعددی در ارتقای کیفیت آموزش دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به ضرورت تربیت معلمان باانگیزه، فضای متناسب و امن برای یادگیری و برنامه‌های درسی مناسب اشاره کرد.

وی ادامه داد: عدالت آموزشی به معنای فرصت‌های برابر یادگیری و یاددهی برای دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور است و به همین دلیل ضروری است رویکرد موجود درباره اهمیت مدرسه‌سازی را به اهمیت فراهم کردن دسترسی برابر به آموزش باکیفیت تغییر دهیم. در غیر این صورت باید منتظر باشیم که کدرشته‌های مناسب آموزش عالی در انحصار قشر بالای جامعه قرار گیرد.

حکیم‌زاده بر آموزش در دوران کودکی تاکید کرد و گفت: توسعه سرمایه انسانی که مهم‌ترین اصل در توسعه‌یافتگی است بدون در نظر گرفتن آموزش در دوران کودکی ممکن نیست. اگر تصور کنیم که می‌توانیم با نادیده‌گرفتن سرمایه انسانی در دوران کودکی می‌توانیم در بزرگسالی تغییرات فرهنگی لازم را ایجاد کنیم به بیراهه رفته‌ایم.

وی گفت: به گفته اقتصاددانان حتی اگر دید مادی به مسئله آموزش داشته باشیم هر قدر زودتر سرمایه‌گذاری در آموزش را آغاز کنیم، زودتر به سوددهی می‌رسیم. ضمن اینکه اگر از سن پنج سالگی به کودکان فرصت یادگیری و آموزش بدهیم، در بزرگسالی شاهد موفقیت‌های شغلی بیشتر و آسیب‌های اجتماعی کمتر در افراد جامعه خواهیم بود.

حکیم زاده در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیت‌های پویش ایران من درباره مدرسه‌سازی را آینده‌نگرانه دانست و گفت: یکی از امتیازات این پویش تأکیدش بر کار جمعی به جای کار فردی است که می‌تواند در امر مدرسه‌سازی بسیار راهگشا باشد. این پویش همچنین کودکان را همکاران آینده اعضای بخش خصوصی در واحد‌های تولیدی می‌داند که باعث می‌شود امر آموزش هدفمند باشد.

وی ادامه داد: این پویش حتی در ساخت و طراحی مدارس از زیست‌بوم منطقه مورد نظر الهام گرفته است، به خصوص در پروژه مدارس نوکپر که سازگاری قابل توجهی با اقلیم مناطق جنوبی کشور دارد.

باید در ساخت مدارس به ایمن‌سازی و تعمیرات توجه کنیم

داریوش ورناصری، معاون فنی و نوسازی مدارس کشور نیز در این مراسم گفت: پویش ایران من در سطح کشور یک‌صد فضای آموزشی در زمینی به مساحت ۱۳ هزار مترمربع احداث کرده یا در دست احداث دارد.

وی به ضرورت توجه به ایمن‌سازی مدارس فرسوده تأکید کرد:۳۰ درصد از مدارس ما ناایمن هستند و این از دغدغه‌های ماست چرا که هرلحظه ممکن است مدارس ما با زلزله ۵ تا ۶ ریشتر تخریب شود و یا حتی در شرایط طوفان و گرمای ۵۰ درجه آسیب ببیند. با توجه به اینکه می‌توانیم مقاوم‌سازی مدارس را با یک‌سوم هزینه انجام دهیم نیازمند عزم جدی برای ایمن‌سازی ۳۲ هزار مدرسه در سطح کشور هستیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟