بررسی تغذیه سالمندان در برنامه ضربان شبکه سلامت

به گزارش رکنا، در برنامه ضربان ۸ شهریور ۱۴۰۱ دکتر کیانا فرهی مجری کارشناس برنامه ضربان میزبان دکتر راحله علی مرادزاده متخصص طب سالمندی بود و درخصوص تغذیه در سالمندان دچار اختلال بلع به گفتگو پرداختند.

دکتر علی مرادزاده با بیان اینکه سالمندی مصادف با بیماری نیست به دلایل متعدد ایجاد کننده اختلال بلع در دوران سالمندی پرداخت.

وی با بیان اینکه حرکات دودی دستگاه گوارش در دوران سالمندی کاهش می یابد و همچنین قدرت عضله زبان نیز کم می شود متذکر شد: با رعایت نکات بهداشتی در دوران جوانی می توانیم از عوارض اختلال بلع  در دوران سالمندی مصون بمانیم.

این کارشناس با ذکر این نکته که تعداد زیادی از سالمندان کشور به تنهایی زندگی می کنند از اهمیت آگاهی بخشی به این عزیزان به بحث وگفتگو پرداخت. سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون از جمله بیماری هایی است که می تواند بر بلع سالمند اثرگذار باشد.

کارشناس مهمان  در پاسخ به سوال مجری برنامه که چه نوع غذایی برای سالمندان مناسب است عنوان کرد:  سالمندان بنا به کاهش بعضی از توانایی ها طعم غذا را کمتر احساس می کنند و باید در پخت غذای آنها از طعم دهنده های طبیعی مانند سبزیجات معطر و ادویه جات سالم بیشتر استفاده کرد.

وی با اشاره به این نکته که سالمندان ممکن است با مشکلات دندانی و ضعف عضلات زبان و فک روبرو باشند، با ایجاد محدودیت های زیاد غذایی برای سالمند مخالفت کرد و تاکید داشت سالمندان باید از لحظات زندگی لذت ببرند و تا حد امکان از ایجاد محدودیت های زیاد برای ایشان پرهیز کرد.

دسته بندی اختلال بلع

وی اختلال بلع را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و برای افرادی که به طور کامل بلع آنها از بین رفته است توصیه به  گذاشتن پیک (دستگاهی که راه ورود مواد غذایی به دستگاه گوارش است) کرد.

کارشناس برنامه استفاده از نی برای سالمندان دچار اختلال بلع را ممنوع دانست، زیرا در این صورت احتمال ورود غذا به ریه سالمند زیاد است.

دکتر علی مرادزاده در سوال مجری برنامه در رابطه با مصرف مولتی ویتامین ها گفت: تجویز باید تنها با توصیه پزشک انجام گیرد او همچنین به سمیت میزان زیاد ویتامین های محلول در چربی به خصوص ویتامین D اشاره کرد.

کدخبر: 820819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟