به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا، در تصویر احداث پل راه آهن در جنوب ایران را مشاهده می کنید.

پل سیاه، در اهواز، شهر پل های ایران و بر بستر رودخانه کارون واقع شده است و یکی از نخستین و در عین حال مهجورترین پل های ایران به شمار می رود. این پل در سال 1308شمسی و همزمان با احداث اولین راه آهن سراسری در ایران ساخته شد. دلیل نام گذاری آن به پل سیاه نیز به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه های آن است.

جالب است بدانید که رودخانه کارون، به تنهایی 9 پل را به خود دیده است که پل سیاه یکی از قدیمی ترین آنهاست. البته این پل جای پلی قدیمی تر را گرفته که شادروان نام داشته و قدمت آن به عصر ساسانی بر می گردد. پل سیاه با طول1050 و عرض 6 متر، امروزه خط آهن بندر امام خمینی در جنوب خوزستان و ساحل خلیج فارس را به راه آهن سراسری خرمشهر-تهران-شمال وصل می کند.

به علاوه برای تردد ریل باس های مسیر اهواز-کارون-سربندر، بارهای داخلی استان در حد فاصل کارخانه صنایع فولاد و گروه ملی فولاد و همچنین حمل و نقل باربری محورهای بندر خرمشهر تا بندر امام و بالعکس، از این پل گذر می شود.

آنچه در مورد ساختمان این پل می دانیم این است که سازه آن فلزی، پی های آن بتنی و دارای 52 پایه است که در رو طرف آن پیاده روهایی با عرض یک متر قرار گرفته است. از آنجایی که این پل در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته، همچون گذشته می تواند میزبانی خوب برای قطارهایی باشد که از روی آن می گذرند.

پل سیاه طولانی ترین و بزرگ ترین پل راه آهن کشور است. از این رو در سال 1378 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید تا توجه ویژه ای به آن معطوف شود. ضمن اینکه، این پل با قدمت تاریخی خود، رویدادهای بیشماری را به خود دیده است. برای مثال در طول اشغال ایران توسط متفقین، همواره شاهراهی ارتباطی برای اشغالگران به شمار می رفته است. مطابق برخی اسناد تاریخی، پل سیاه زمانی محل عبور خودروها نیز بوده است.

اما نکته بسیار جالب در مورد این پل این است که ثبت هر گونه تصویر از این پل 88ساله ممنوع بود. تا اینکه در سال 1394 به علاقمندان این فرصت داده شد که از روی آن عبور کرده و آن را به تصویر بکشند.

پل راه آهن

 

 

منبع : هستان

کدخبر: 866130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟