آبله میمون مرگ و میر بالایی ندارد / واکسن دوران کودکی، ۸۵ درصد از ابتلا جلوگیری می کند

به گزارش رکنا به نقل از خبرفوری، دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: در موارد نادر احتمال دارد التهاب مغز و نخاع ایجاد کند و در فرم‌های شدید درگیری سیستم اعصاب مرکزی را هم ایجاد کند و در نهایت منجر به مرگ شود.

وی ادامه داد: ابتلا به بیماری آبله میمون تماس مداوم با فرد مبتلا را نیاز دارد. لمس، پوست زخم شده، دستگاه تنفسی، چشم، بینی، دهان و رابطه جنسی راه‌های انتقال بیماری هستند در کشور پرتغال و اسپانیا مواردی در همجنسگراها مشاهده شده است.

مردانی بیان کرد: این بیماری از طریق تماس با حیوانات آلوده از جمله میمون‌ها، موش‌ها و سنجاب‌ها نیز منتقل می‌شود. اشیای آلوده، ظروف، ملحفه و لباس‌های فرد مبتلا نیز منجر به انتقال بیماری می‌شود.

او تاکید کرد: اگر اهل شکار هستید یا برای پیک نیک به طبیعت می روید هرگز به لاشه حیوانات دست نزنید چرا که امکان دارد بیمار شوید.

متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: واکسن آبله که به صورت سنتی خیلی ها دریافت کردند می‌تواند ۸۵درصد از ابتلا به آبله میمون جلوگیری کند.

او گفت: در دنیا بعد از ریشه کنی بیماری آبله، ویروس آبله را در چند جای امن نگه داشته‌اند تا در صورت بروز مجدد منجر به مرگ و میر نشود و با سرعت واکسن ساخته و در سطح وسیع در دنیا تزریق شود.

وی افزود: چند سال قبل در کشورهای آفریقایی واکسن اختصاصی برای آبله میمون هم ساخته شده که تائیدیه‌های بین المللی را ندارد.

مردانی گفت: واکسیناسیون تمام جامعه توسط وزارت بهداشت هنوز اعلام نشده چون هنوز میزان فراگیری به حد نگران کننده نرسیده است.

مردانی گفت: خیلی از افراد به طور مثال در انگلستان سابقه تماس با فرد مبتلا نداشته‌اند اما درگیر بیماری شده‌اند. به دلیل اینکه بیماری به راحتی و از راه‌های مختلف می‌تواند منتقل شود در نتیجه امکان وجود ناقل بدون علامت نیز وجود دارد. علی رغم سایر بیماری‌های عفونی هنوز مشخص نیست آیا این بیماری نیز افراد مسن، کودکان و بیماران خاص را بیشتر درگیر می‌کند یا خیر.

متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرفوری بیان کرد: درمان ضد ویروسی انتخابی برای آبله میمونی تا کنون وجود نداشته و ندارد. داروهایی از جمله سیدوفوییر، آنتی ویرال، سنتافوییر که در آنفولانزا و کرونا هم مورد استفاده بوده استفاده می‌شود. فرم خفیف بیماری با همین داروهای استامینوفن و شربت سینه و ناپروکسن کاملا بهبودی پیدا می‌کند.

مردانی ادامه داد: در وزارت بهداشت صحبت‌های اولیه برای پیشگیری از ورود و کنترل مرزها صورت گرفته است. رئیس مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت در ارتباط با این تصمیمات اطلاع رسانی‌ها را برای عموم انجام می‌دهند.ما نگرانی زیادی برای ورود بیماری به کشور نداریم چون بطور کلی ارتباط کشورمان با کشورهای آفریقایی بسیار محدود است.

وی گفت: افرادی از کشورهایی که مواردی در آنها مشاهده شده در مبادی ورودی باید توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار گیرند.

اوتاکید کرد: در صورتی که به امارات یا ترکیه سفر می‌کنید خیلی مراقب باشید چون مسافرین از کشورهای مختلف هستند امکان ابتلا افزایش می‌یابد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟