سرعت انتقال کرونای دلتا 60 درصد بیشتر شد + جزئیات

کرونای دلتا همان کرونای هندی است. شیوع کرونای دلتا در ایران منجر به بروز موج پنجم کرونا شده است. کرونای دلتا 60 درصد مسری تر از کرونای انگلیسی است. شیوع کرونای دلتا وضعیت وخیمی را در ایران پدید آورده است. کرونای دلتا بسیار خطرناک است.

به گزارش رکنا، متخصصان می‌گویند، علامت‌های کرونای دلتا با کرونای قبلی فرق می‌کند. علائم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد آغاز می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت علائم آن بروز می‌کند. سه تا چهار روز این علائم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد. درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تاکنون مانند ویروس انگلیسی بوده است.

بنا بر این گزارش، حتی افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند؛ بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

نشانه‌هایی از مقاومت نسبی کرونای دلتا در برابر واکسن‌ها

توصیه می‌شود اگر کسی علائم کرونای دلتا را دارد، ۴۸ تا ۷۲ ساعت در خانه بماند و از طریق تلفن با پزشکان در تماس باشد. در خانه ماندن هم باعث می‌شود که افراد ناقل بیماری به دیگران نباشند و هم استراحت موجب می‌شود افراد به کرونا سبک‌تری مبتلا شوند.

کرونای دلتا یک گونه از ویروس است، که برای اولین بار در هند و در طی یک موج عفونت شدید در اردیبهشت و خرداد شناسایی شد. این گونه در برخی از مناطق هند به سرعت رشد کرد، و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ها را نشان داد. پس از مدتی کوتاه در سطح جهان شیوع پیدا کرد، و این شیوع تمامی برنامه‌ها را تغییر داد. مثلا انگلستان تازه در حال واکسیناسیون سریع و کنترل بیماری بود، که این گونه در آن‌جا هم مشکلاتی را ایجاد کرد.

کشور‌های دیگر پس از مشاهده افزایش سریع و حیرت انگیز نسخه دلتا، سعی کردند که زودتر به مردم واکسن بزنند. کشور‌هایی که دسترسی گسترده‌ای به واکسن‌ها دارند، مانند کشور‌های آمریکای شمالی و اروپایی امیدوارند که بتوانند ظهور اجتناب‌ناپذیر دلتا را کاهش دهند. اما برخی از دانشمندان نگرانند در کشور‌هایی که ذخایر واکسن زیادی ندارند، به ویژه در آفریقا، ویروس بسیار مخرب باشد.

کرونای دلتا حدود ۶۰ درصد قابل انتقا‌ل‌تر از نوع آلفا است

همان‌طور که گفتیم، این گونه برای اولین بار در هند مشاهده شد. پژوهشگران می‌گویند ممکن است این گونه به‌طور مجدد بیماری کووید ۱۹ را احیا کند. در انگلستان این ویروس سریعا در حال پیشروی است و احتمالا جایگزین نسخه آلفا، یعنی نسخه پیشین، شود. به نظر می‌رسد که دلتا حدود ۶۰ درصد قابل انتقا‌ل‌تر از نوع آلفا است، که در اواخر سال ۲۰۲۰ در انگلستان شناسایی شد. طبق گزارش‌ها در حال حاضر کرونای دلتا به ۹۲ کشور رسیده است، و این مقدار فقط شش ماه پس از اولین گونه‌ی دیده شده به این سطح رسیده است. هم‌اکنون دلتا پلاس هم در ۱۰ کشور جهان دیده می‌شود که گونه جهش یافته از دلتا است و بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا نوع دلتا در مقایسه با دیگر گونه‌ها قدرت انتقال بیشتری دارد. آن‌ها فکر می‌کنند که تغییر در بخش پروتئینی ویروس، ممکن است ورود به سلول‌های انسانی را آسان کند. یک مطالعه اولیه دیگر نشان می‌دهد که جهش در نوع دلتا، شاید باعث شده است تا ویروس به محض اتصال خیلی راحت‌تر به سلول‌های انسانی بچسبد. در نتیجه وقتی دلتا کرونا بتواند به راحتی با سلول‌های شما ترکیب شود، می‌تواند تعداد بیشتری از آن‌ها را آلوده کرده و بر سیستم ایمنی بدن غلبه کند.

در واقع این گونه می‌تواند از مدل‌های قبلی ویروس نیز جهش پیدا کند. در حال حاضر بیشتر کشور‌ها نگران هستند، و پیش‌بینی می‌کنند که کرونا دلتا در ماه‌های آینده به نوع اصلی کرونا تبدیل شود. این بیماری شدیدا قابل انتقال است، و همچنان شیوع خواهد داشت. مگر اینکه میزان واکسیناسیون به اندازه کافی بالا باشد.

به نظر می‌رسد این گونه افراد جوان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات صورت گرفته در انگلستان نشان داده است که کودکان و بزرگسالان زیر ۵۰ سال، ۲.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند. شواهد اولیه حاکی از آن است که افراد آلوده به دلتا حدود دو برابر بیشتر از افراد آلوده به آلفا در بیمارستان به سر می‌برند. با این‌که گونه دلتا جدید است، اما دانشمندان جهان اطلاعات خوبی در مورد نحوه رفتار آن دارند.

احتمال بستری شدن با کرونای دلتا در بیمارستان تقریبا دو برابر گونه آلفا

طبق نتایج، علائم ویروس کرونای دلتا شدیدتر هستند و است. به‌علاوه پزشکان در چین می‌گویند، افراد مبتلا به کرونای دلتا نسبت به مبتلایان قبلی، بیمارتر هستند و به نظر می‌رسد که وضعیت آن‌ها خیلی زودتر رو به وخامت می‌رود. طبق تحقیقات علائم اصلی کرونای دلتا در حال تغییر هستند. یعنی هرچه بیماری بیشتر گسترش می‌یابد، این نشانه‌ها نیز تغییر می‌کنند. علائم اصلی گزارش شده شامل، سر درد، گلو درد، آب ریزش بینی و سر درد هستند.

در حال حاضر سرفه کمتر شایع است، و از دست دادن بویایی در بین علائم رایج ذکر نشده است؛ بنابراین محققان نگران هستند که مردم این علائم را با سرماخوردگی شدید اشتباه گرفته، از قرنطینه خودداری کرده و به انتشار آن کمک کنند.

اولین و مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونای دلتا، همچنان واکسیناسیون عمومی است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اکثر واکسن‌های معتبر دنیا، بین ۷۹ درصد تا ۸۸ درصد از مبتلایان حفاظت می‌کنند. دو دوز واکسن فایزر تا حد زیادی موثر است و از بستری شدن بیماران در بیمارستان جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، همچنان باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها ادامه داد.

وضعیت کرونای دلتا در ایران

طبق گزار‌ش‌ها سرتاسر کشور در معرض کرونای دلتا قرار دارد، و پیک پنجم شکل گرفته است. تعداد بیماران سرپایی و بستری‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این ویروس ابتدا از بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی وارد کشور شد، و در حال حاضر شهر‌های جنوبی در وضعیت سخت‌تری قرار دارند.

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون است. اگر تمام دنیا سریع‌تر واکسینه شوند، ویروس فرصت کمتری برای تغییر دارد. امیدواریم که در ماه‌های آینده نتایج مختلفی در رابطه با اثربخشی اکثر واکسن‌ها منتشر شوند و مردم بیشتری ایمن شوند. تا آن زمان ما به عنوان شهروند باید همچنان فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، ماسک بزنیم و هر طور که شده از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کنیم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟