امکان شروع واکسیناسیون ویروس کرونا از اسفند 99 در کشور

به گزارش رکنا ؛ مدیران ارشد آسترازنکا اعلام کردند: درصورت سفارش‌گذاری واکسن کرونا از سوی ایران طی چند روز آینده ، امکان تحویل واکسن به ایران و شروع واکسیناسیون از اواخر امسال (نیمه اسفند) وجود دارد اما با توجه به رقابت کشورها برای خرید واکسن، هرچه دیرتر سفارش گذاری صورت گیرد زمان تحویل به تاخیر خواهد افتاد.

در نشست مدیران ارشد شرکت آسترازنکا با مدیران و کارشناسان مختلف وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و جمعی از اساتید و متخصصین پزشکی روز جمعه 14 آذرماه با تاکید بر محدودیت زمانی سفارش واکسن عنوان شد که در صورت تمایل ایران برای دسترسی به واکسن در ماه مارس (اواسط اسفند 99 تا اوایل فروردین 1400) باید سفارش گذاری هرچه سریع‌تر انجام شود چون در ابتدای سال 2021 حداقل فاصله سفارش گذاری تا تامین واکسن حدودا 3 ماه خواهد بود.

مدیران ارشد آسترازنکا اعلام کردند: درصورت سفارش‌گذاری واکسن کرونا از سوی ایران طی چند روز آینده ، امکان تحویل واکسن به ایران و شروع واکسیناسیون از اواخر امسال (نیمه اسفند) وجود دارد اما با توجه به رقابت کشورها برای خرید واکسن، هرچه دیرتر سفارش گذاری صورت گیرد زمان تحویل به تاخیر خواهد افتاد

رییس بانک مرکزی امروز در حالی از مسدود بودن مسیرهای پرداخت و انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا از COVAX و در پی آن عدم دسترسی ایران به این واکسن خبر داد که در جلسه ی روز جمعه ی مدیران ارشد آسترازنکا با مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مطرح شد که خرید این واکسن به صورت مستقیم از این شرکت هیچ تفاوتی با خرید آن از طریق COVAX نخواهد داشت و قیمت گذاری هر دو مسیر در زمان پاندمی از همان سیاست عرضه بدون سود تجاری (Zero Profit) تبعیت خواهند کرد.

براساس پیگیری های به عمل آمده در این جلسه مزایای این واکسن نسبت به دو واکسن مشابه نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت. از بین این مزایا می توان به قیمت مناسب این واکسن در مقایسه با رقبای خود اشاره نمود. با توجه به طراحی و توسعه این واکسن توسط یک مرکز دانشگاهی (آکسفورد) و منابع دریافتی برای تحقیق و توسعه ، سیاست این مجموعه برای قیمت گذاری این واکسن بر اساس عرضه بدون سود تجاری

در نشست مدیران ارشد شرکت آسترازنکا با مدیران و کارشناسان مختلف وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و جمعی از اساتید و متخصصین پزشکی روز جمعه 14 آذرماه با تاکید بر محدودیت زمانی سفارش واکسن عنوان شد که در صورت تمایل ایران برای دسترسی به واکسن در ماه مارس (اواسط اسفند 99 تا اوایل فروردین 1400) باید سفارش گذاری هرچه سریع‌تر انجام شود چون در ابتدای سال 2021 حداقل فاصله سفارش گذاری تا تامین واکسن حدودا 3 ماه خواهد بود

به گفته‌ی مدیران ارشد آسترازنکا، قیمت هر دوز از این واکسن حدود بین یک چهارم تا یک پنجم قیمت واکسن‌های شرکت‌های دیگر خواهد بود. از سویی مزیت دیگر این واکسن برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران این است که شرایط نگهداری این واکسن بین دمای 2-8 درجه ساتنتیگراد می باشد که همان دمای یخچال است در حالی‌که به گفته‌ی برخی از حاضران در جلسه برخی واکسن‌های دیگر دمای منفی 80 درجه نیاز دارند که امکان چنین شرایطی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بعید به نظر می رسد.

در این جلسه همچنین مدیران ارشد استرازنکا مطرح کردند که خرید این واکسن به صورت مستقیم از این شرکت هیچ تفاوتی با خرید آن از طریق COVAX نخواهد داشت و قیمت گذاری هر دو مسیر در زمان پاندمی از همان سیاست عرضه بدون سود تجاری (Zero Profit) تبعیت خواهند کرد

90 درصدی در یکی از رژیم های تست شده، این واکسن موجب شده هیچ بیماری شدید کووید در افراد دریافت کننده ایجاد نشود و هیچ مورد بستری نیز مشاهده نشده است که این موضوع با توجه به ظرفیت پر تخت های بیمارستانی بسسیار حائز اهمیت است. از نظر عوارض جانبی نیز این واکسن هیچ عارضه جانبی شدیدی نداشته است.

در این جلسه درباره ی اثربخشی و ایمنی واکسن کووید-19 شرکت آسترازنکا عنوان شد که مطالعه بالینی این واکسن در دو رژیم نیم دوز-فول دوز و فول دوز-فول دوز (هر دو با 4 هفته فاصله بین دو دوز) انجام شده است که مجموعا روی 23000 داوطلب انجام شده است. بر اساس آنالیز انجام شده روی نیمی از این داده ها (11636 داوطلب)، رژیم نیم دوز-فول دوز 90 درصد اثربخشی و رژیم فول دوز-فول دوز 62 درصد اثربخشی داشته است. هیچ گونه عارضه جانبی جدی در افراد دریافت کننده این واکسن دیده نشده است. با این حال میزان عوارض جانبی در رژیم با اثربخشی 90% کمتر نیز بوده است.

برنامه ریزی برای تولید 3 میلیارد دوز واکسن و ایجاد دسترسی عادلانه به این واکسن برای تمامی دنیا انجام شده است و شرکت آسترازنکا با 10 شریک خود که شامل داروسازی های معتبر دنیا و با ظرفیت تولید بالا هستند مناطق مختلف جهان را تحت پوشش قرار داده اند.

در 100 درصد دریافت کنندگان، پاسخ ایمنی از طریق T cellها با این واکسن در هفته اول ایجاد شده است و در روز 14 به پیک خود رسیده است و تا دو ماه بعد از تزریق واکسن باقیمانده است.

یکی از مزایای واکسن آسترازنکا نسبت به واکسن های دیگر شرایط نگهداری آن است به طوری که شرایط نگهداری این واکسن در دمای 2-8 درجه سانتیگراد است و ویال‌های این واکسن چند دوزی بوده و هر ویال تا 24 ساعت بعد از برداشتن اولین دوز امکان نگهداری و استفاده دارد ضمن آنکه هر ویال قبل از برداشتن اولین دوز تا 6 ماه قابل نگهداری است.

منطقه خاورمیانه، روسیه، ایران، آسیای میانه،کشور های شمال آفریقا و برخی از کشورهای اروپای شرقی (حوزه بالکان) زیرمجموعه شرکت RPharm روسیه از شرکای شرکت استرازنکا است و همچنین شرکت SII (انستیتو سرم هند) مسئول تولید برای کشور های هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و بخش مرکزی و جنوبی قاره آفریقا است

مختلف جهان را تحت پوشش قرار داده اند. منطقه خاورمیانه، روسیه، ایران، آسیای میانه،کشور های شمال آفریقا و برخی از کشورهای اروپای شرقی (حوزه بالکان) زیرمجموعه شرکت RPharm روسیه از شرکای شرکت استرازنکا است و همچنین شرکت SII (انستیتو سرم هند) مسئول تولید برای کشور های هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و بخش مرکزی و جنوبی قاره آفریقا است.

بر اساس اظهارات مدیران ارشد آسترازنکا، تولید انبوه واکسن در حال انجام بوده و به زودی مراحل تستهای Quality validation انجام خواهد شد. ظرفیت تولید به تدریج افزایش خواهد یافت و قیمت‌گذاری این واکسن در زمان پاندمی بر اساس سیاست عرضه بدون سود تجاری (Zero Profit) انجام می‌شود بنابراین قیمت این واکسن در مقایسه با نمونه‌های دیگر بسیار ارزان‌تر است. ضمن آنکه این شرکت نیز مانند سایر تولید کنندگان معتبر این واکسن بخشی از تولیدات خود را از طریق COVAX عرضه خواهد کرد اما همچنان هیچ زمانبندی برای آن مسیر تعیین نشده است.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟