به گزارش رکنا، مهری نیک بین متخصص عفونی درباره بیماری اچ آی وی اظهار کرد: اچ آی وی بیماری ویروسی است که عامل این نوع ویروس در غرب و سپس در آفریقا تشخیص داده شد.

راه های انتقال ویروس اچ آی وی

وی در ادامه افزود: این ویروس پس از ورود به بدن در سلول های لنفوسیت ( نوعی سیستم دفاعی ) قرار می گیرد و خیلی آرام و در طی چند سال به سیستم دفاعی‌بدن آسیب می رساند ، این پروسه یعنی از زمان ورود ویروس به بدن تا ایجاد آسیب دفاعی حدود ده سال طول می کشد البته این مدت زمان مبتلا شدن بستگی به سن فرد و ورود مقدار ویروس داخل بدن دارد و متفاوت خواهد بود.

متخصص عفونی بیان کرد: در ایران انتقال این بیماری عمدتا از راه تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک است و اخیرا ارتباطات جنسی حفاظت نشده نقش پر رنگ تری در ابتلا ایفا می کنند، راه های انتقال دیگری که ممکن است مطرح باشد شامل تاتو ،استفاده از تیغ مشترک و حتی شیر مادر آلوده است .

وی تصریح کرد: در خانواده هایی که افراد با اعتیاد تزریقی مثلا پدر خانواده وجود دارد، فرد پس از ابتلا (و بی خبر از ابتلا خودش )همسر خود را هم مبتلا خواهد کرد و سپس ضمن حاملگی مادر فرزند خودش را مبتلا می کند و این سیکل در بسیاری از خانواده ها دیده می شود.

علائم ابتلا به ایدز چیست؟

نیک بین گفت: ده سال یا بیشتر پس از ورود ویروس به بدن نشانه های بیماری بصورت عفونت های تنفسی ، گوارشی و کاهش وزن ، زخم های دهانی و عفونت های غیر معمول دیده خواهند شد.

وی درباره درمان اچ آی وی بیان کرد: این نوع بیماری واکسن ندارد و ممکن است به طور قطعی درمان نشود. درمان تنها فقط به زندگی با روش صحیح و درست بستگی دارد و می تواند به افراد کمک کند .مهم تربن راهکار های پیشگیری ارتباط جنسی حفاظت شده و در صورت ابتلا به مواد مخدر استفاده از سرنگ شخصی و تاتو با روش درست و رعایت اصول بهداشتی است .

بیماران مبتلا به ایدز چند سال عمر می کنند؟

نیک بین توضیح داد: درمان پس از تشخیص درمان عفونت های ایجاد شده و مصرف دارو های ضد اچ آی وی است که در حال حاضر با درمان‌های موجود تقریبا عمر بیماران مبتلا مانند افراد سالم خواهد بود البته اگر افراد مبتلا پیگیر بیماری و درمان خود باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟