مهم‌ترین مواردی که باید در بخشنامه‌های طلاق توافقی بدانیم

 

طلاق توافقی در مقایسه با طلاق‌های دیگر دارای مزایایی هم‌چون کاهش هزینه‌ها، زمان و انرژی، حفظ احترام و اعتبار زوجین، کاهش تنش‌ها و اختلافات و ایجاد فضای مساعد برای رفاه فرزندان است.

اما طلاق توافقی هم نیاز به رعایت برخی قواعد و مقررات دارد که در بخشنامه‌های قوه قضاییه و سازمان بهزیستی اعلام شده‌اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی و توضیح مهم‌ترین مواردی که باید در بخشنامه‌های طلاق توافقی بدانیم، بپردازیم.

مهم‌ترین موارد بخشنامه‌های طلاق توافقی

  • مراجعه به مشاوره خانوادهطبق بخشنامه جدید طلاق توافقی که از اول آذر ماه ۱۳۹۷ اجرایی شده است، زوجینی که قصد طلاق توافقی را دارند، موظف هستند پیش از ثبت دادخواست طلاق به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کرده و حداقل در پنج جلسه مشاوره شرکت کنند.

هدف از این جلسات، آشنا شدن زوجین با عواقب و پیامدهای طلاق و فراهم شدن امکان سازش و حل مشکلات برای آن‌ها است. در صورتی که زوجین پس از پایان جلسات مشاوره همچنان بر طلاق توافقی اصرار داشته باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آن‌ها صادر می‌شود که مدت اعتبار آن نیز سه ماه است.

بخشنامه‌های طلاق توافقی

 

  • ثبت دادخواست طلاق در دفاتر الکترونیک قضایی: زوجینی که گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. در این دادخواست باید موارد توافق زوجین در خصوص مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل و سایر حقوق و تکالیف ذکر شود. همچنین باید مدارک مورد نیاز هم‌چون کارت ملی، شناسنامه، عکس، گواهی عدم انصراف و سایر مدارک مربوطه را به دفتر الکترونیک ارائه کنند.

  • ارجاع پرونده به دادگاه خانوادهپس از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر الکترونیک، پرونده طلاق به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. زوجین یا وکلای آن‌ها باید در روز و ساعت مقرر به دادگاه مراجعه کنند و در جلسه دادرسی حضور داشته باشند.

قاضی در این جلسه با شنیدن دلایل و توافقات زوجین و بررسی مدارک، رأی خود را در خصوص طلاق توافقی صادر می‌کند. در صورتی که زوجین یا یکی از آن‌ها در جلسه دادرسی حضور نداشته باشند، پرونده طلاق لغو می‌شود و زوجین باید مجدداً از ابتدای مراحل طلاق توافقی شروع کنند.

دادگاه خانواده

کلام آخر ...

طلاق توافقی یک راهکار برای پایان دادن به ازدواج است که در آن زوجین با هماهنگی و توافق در مورد مسائل مهم هم‌چون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و سایر حقوق و تکالیف از هم جدا می‌شوند. اما طلاق توافقی هم نیازمند رعایت برخی قواعد و ضوابطی است که در بخشنامه‌های قوه قضاییه و سازمان بهزیستی مطرح شده‌اند و زوجین باید به آن‌ها توجه و عمل کنند تا بتواند در اسرع وقت و بدون هیچ‌گونه دردسر از یکدیگر جدا شوند.

همچنین در صورتی که به یک وکیل طلاق توافقی نیاز دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت موسسه حقوقی دادسو (dadsoo.com) و برقراری ارتباط با مشاورین و وکلای پایه یک دادگستری این مجموعه، از خدمات با کیفیت آن بهره‌مند شوید.

 

کدخبر: 976194 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟