کمک کنیم دولت ، نرخ ارز را بالا ببرد!

 

جلیل سبحانی می‌گوید: نرخ دلار یک شاخص اقتصادی همانند سایر شاخص‌های اقتصادی است و نگاه به آن باید صرفاً اقتصادی باشد. از این حیث اگر عملکرد اقتصادی این شاخص را تغییر داد، نباید مانع از تغییرات طبیعی آن شد و با دستکاری‌های بیرونی این سیر را مختل کرد. زیرا در صورت چنین اقدامی، شما فقط صورت مسئله را پاک کرده‌اید و در نهایت حرف مولفه‌های اقتصادی به کرسی خواهد نشست و این شاخص، نرخ واقعی خود را به شما تحمیل می‌کند.

این کارآفرین و مدیر بنگاه اقتصادی، در تبیین و روشنگری درباره چرایی افرایش نرخ ارز می‌گوید: نرخ ارز، متأثر از برخی تحولات و رفتارهای اقتصادی است و براساس شاخص‌های موجود در هر اقتصادی محاسبه می‌شود. به عنوان مثال تفاوت نرخ تورم جهانی در نرخ تورم داخلی می‌تواند یک نحوه محاسبه برای نرخ ارز باشد. از این رو در جامعه‌ای که تورم وجود دارد یعنی ارزش پول ملی رو به کاهش است و افزایش قیمت ارز در این نوع از جوامع طبیعی است. به عبارت دیگر تأثیر تورم و قیمت ارز بر روی یکدیگر، یک تأثیر متقابل است یعنی هم تورم باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز می‌شود و هم افزایش قیمت ارز باعث کاهش ارزش پول ملی و تورم می‌شود و دولت‌ها برای کنترل قیمت تورم سعی می‌کنند تا افزایش قیمت ارز را در سطحی پایین‌تر از تورم کنترل نمایند. مثلا اگر در کشور ما تورم 40 درصد باشد و افزایش قیمت ارز بین 20 تا 30 درصد اتفاق بیفتد می‌توان گفت تناسب درستی بین قیمت‌ ارز و تورم وجود دارد. اما اگر در این اقتصاد نرخ ارز را به هر دلیلی بصورت دستوری پایین‌تر از نرخ تورم نگه دارید، نه تنها کمکی به اقتصاد نکرده‌اید بلکه مدام در حال تشدید کردن شکاف و فاصله بین این دو شاخص هستید و مطمئن باشید اقتصاد همچون آب روان سرانجام مسیر خود را پیدا کرده و همچون سیل همه دستاوردهای ساختگی شما را با خود خواهد برد. بنابراین اگر براساس محاسبه‌های علمی نرخ ارز یک عدد را نشان داد، نمی‌توان با دستور یا بصورت مصنوعی این نرخ را تغییر داد زیرا دیر یا زود، نرخ واقعی اثر خود را بر اقتصاد می‌گذارد و در نهایت ناچار خواهیم بود، تسلیم این شاخص‌ها شویم.

جلیل سبحانی در ادامه با بیان اینکه باید کمک کنیم تا دولت بتواند نرخ ارز را بصورت واقعی اعلام کند، معتقد است، گاهی اوقات فشار افکار عمومی و یا واکنش جناح‌های سیاسی باعث می‌شود دولت‌ها برای راضی نگه داشتن مردم و یا حفظ وجهه سیاسی، تلاش کنند؛ نرخ ارز را پایین‌تر از نرخ واقعی نگه دارند و برای عمل به چنین تصمیمی، هزینه‌های گزافی را بپردازند که کمترین آن، زدن چوب حراج به منابع ارزی است. 

نرخ ارز

 

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه نباید دولت‌ها را تحت فشار قرار داد تا در مواجهه با شاخص نرخ ارز، رفتارهای هیجانی و غیرمنطقی از خود بروز دهند، می‌گوید: فارغ از دعواهای سیاسی جناح‌های مختلف که برخی اوقات از نوسانات نرخ ارز برای تخریب یک دولت مستقر و یا زیر سئوال بردن عملکرد یک جناح سیاسی بهره می‌گیرند، باید نگاه مردم به موضوع نرخ ارز را تغییر داد تا جامعه نوسانات این شاخص اقتصادی را همانند سایر شاخص‌های اقتصادی بپذیرد. در غیر این صورت رفتارهای خارج از منطق اقتصادی قطعاً تبعاتی در پی خواهد داشت که دودش قبل از هر کس دیگری، به چشم همین مردم خواهد رفت.

جلیل سبحانی در پایان به این نکته هم اشاره می‌کند که امروز درهم آمیختگی اقتصاد ایران با نرخ ارز، بسیار بیشتر از حد معمول است و کمترین نوسان در نرخ ارز به سرعت اثراتش را در بازارهای مختف از بازار طلا و خودرو گرفته تا بورس و حتی کالاهای اساسی نشان می‌دهد و شاید همین اثرگذاری سریع نرخ ارز بر تمامی شاخص‌های اقتصادی کشور ماست که باعث شده تا دولت‌ها و افکار عمومی نسبت به این شاخص تا این حد حساس باشند.

این کارآفرین، کم کردن وابستگی اقتصاد به نرخ ارز، واقعی کردن قیمت و در نهایت تک نرخی کردن نرخ ارز را از عوامل مهم برای مواجهه علمی و منطقی با نرخ ارز عنوان می‌کند و می‌گوید: تنها در چنین شرایطی است که می‌توان اقتصاد را پیش‌بینی پذیر کرد تا در سایه آن پیش‌بینی‌ها، هم دولت‎ها قادر به برنامه‌ریزی کردن باشند و هم فعالان اقتصادی با محاسبه سود و نرخ ریسک، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. از همه مهمتر با چنین اقدامی، افکار عمومی آرامش خواهد یافت و هر روز و هر لحظه خبرهای نرخ ارز، روان جامعه و امنیت روانی مردم را با چالش مواجه نمی‌کند.

 

 

کدخبر: 976149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟