آیا سنگ کلیه موجب بی اختیاری ادرار می گردد؟

 

هنگامی که غلظت املاح و نمک در ادرار به طور غیر طبیعی افزایش می ‌یابد، سنگ‌ های سخت در داخل کلیه ‌ها ایجاد می‌ شوند. این رسوبات سخت به عنوان سنگ کلیه شناخته می‌ شوند که یکی از متداول‌ ترین مشکلات سیستم ادراری محسوب می ‌شود. تخمین زده می‌ شود که یک نفر از هر ۱۰ نفر، با این مشکل مواجه می ‌شود. سنگ کلیه دارای علائم متعددی است و در بعضی از مواقع، با بروز مشکلاتی نظیر بی ‌اختیاری ادرار نیز همراه می ‌شود.

علائم سنگ کلیه چیست؟

نشانه‌ های سنگ کلیه با توجه به موقعیت و اندازه سنگ متفاوت می‌ باشد. برخی از سنگ ‌ها به اندازه‌ ای کوچک هستند که ممکن است هیچ ناراحتی ایجاد ننمایند و بدون اینکه توجه کنیم، از بدن خارج شوند. همچنین در برخی موارد، ممکن است سنگ کلیه بدون هیچ علامت یا مشکلی در داخل کلیه‌ ها باقی بماند. البته، شرایطی نیز وجود دارد که حتی سنگ ‌های کوچک نیز ممکن است به شدت دردآور باشند و عوارض زیادی را برای فرد ایجاد کنند.

از سوی دیگر، دفع سنگ کلیه گاهی ممکن است چند هفته به طول بیانجامد و با درد شدیدی همراه باشد. اگر سنگ به اندازه ‌ای بزرگ باشد، ممکن است در مسیر ادرار گیر کند یا در دفع ادرار مشکلات ایجاد کند. زیرا برای خروج سنگ کلیه، لازم است که سنگ از کلیه به مثانه حرکت کرده و سپس از طریق ادرار از بدن خارج شود. نشانه ‌های رایج سنگ کلیه عبارتند از:

  • درد در ناحیه پشت یا کناره‌ های شکم، لگن یا پهلو
  • وجود خون در ادرار و تغییر رنگ آن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش فشار خون و کاهش جریان ادرار
  • احساس درد و سوزش زمان دفع ادرار
  • نیاز فوری به دفع ادرار و افزایش تعداد دفعات ادرار (نیاز به دفع ادرار بیشتر از حد معمول)

آیا سنگ کلیه ممکن است باعث بی ‌اختیاری ادرار شود؟

گاهی اوقات، سنگ کلیه می ‌تواند با تجربه بی‌ا ختیاری ادرار همراه باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، برای خروج سنگ کلیه، سنگ ‌ها باید از کلیه ‌ها خارج و وارد مثانه شوند. دفع سنگ کلیه ممکن است منجر به انسداد مجرای ادراری شده و دفع ادرار را دشوار کند. از طرف دیگر، ایجاد اختلال در دفع ادرار از خالی شدن کامل مثانه جلوگیری کرده و باعث احساس نیاز مداوم به دفع ادرار یا تجربه نشتی ادرار می‌ شود. بی ‌اختیاری ادرار فوریتی یکی از شایع ‌ترین نوع‌ های بی ‌اختیاری ادرار در افراد مبتلا به سنگ کلیه است. علامت اصلی بی ‌اختیاری ادرار فوریتی، نیاز ناگهانی و فوری به دفع ادرار است. این وضعیت با شدت‌ های مختلف در افراد مختلف رخ می ‌دهد. در حالت خفیف، فرد معمولا می‌ تواند قبل از دفع ناخواسته ادرار، به سرویس بهداشتی برسد. اما در موارد شدیدتر، فرد معمولا قبل از ورود به مکان مناسب، با نشتی ادرار مواجه می‌ شود.

بی ‌اختیاری ادرار

درمان سنگ کلیه با روش ‌های پزشکی

در صورتی که انواع سنگ کلیه باعث درد شدید و ناراحتی فرد گردد، پس از مراجعه به بهترین متخصص ارولوژی و انجام تست ‌ها و بررسی ‌های لازم، بیمار بهترین درمان پزشکی را دریافت خواهد کرد. اگر اندازه سنگ بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است با تجویز درمان ‌های روتینی مانند مصرف زیاد آب و حفظ هیدراته، به دفع سنگ کلیه کمک کند. روش ‌های پزشکی دیگری نیز برای درمان از مصرف دارو تا روش ‌های تخصصی‌ تر وجود دارد.

  • قرص ‌های درمان سنگ کلیه: پزشک ممکن است برای درمان سریع درد سنگ کلیه، داروهایی را برای دفع سنگ به شما تجویز کند. این داروها مسدود کننده آلفا نام دارند و ماهیچه‌ های حالب را شل کرده و به دفع سنگ کلیه با کمترین درد کمک می‌ کنند.
  • آمپول ‌های دفع سنگ کلیه: برای درمان سنگ کلیه‌ هایی که با درد شدیدی همراه هستند و دفع آنها ممکن است برای بیمار بسیار دردناک باشد، از آمپول کترولاک استفاده می ‌شود. این دارو یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی است که ممکن است در دفع سنگ کلیه مؤثر باشد.
  • سنگ‌ شکنی: یکی از روش‌ های پزشکی برای درمان سنگ کلیه، روش سنگ ‌شکنی غیرتهاجمی با موج شوک خارج بدنی است. در این روش، پزشک از پیوند خارجی NIH سنگ ‌شکنی موج شوک برای شکستن و خرد کردن سنگ کلیه به قطعات کوچک استفاده می‌ کند. قطعات کوچک ‌تر سنگ کلیه سپس از مجرای ادرار عبور می ‌کنند. این روش ممکن است در شرایط خاصی توصیه شود و معمولا با بیهوشی سرپایی انجام می ‌شود.
  • آندوسکوپی: بسته به اندازه سنگ و محل قرارگیری آن، ممکن است از روش ‌های مختلفی برای دفع سنگ کلیه استفاده شود. یکی از روش ‌های مورد استفاده برای درمان سنگ کلیه بزرگ، آندوسکوپی یا سیستوسکوپی است. در طول سیستوسکوپی، پزشک از یک سیستوسکوپ برای بررسی داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می ‌کند تا سنگ را در مجرای ادرار یا مثانه بیمار پیدا کند. بعد از آن بسته به اندازه سنگ ممکن است آن را با ابزارهای دیگر بیرون بیاورد یا این که آن را به وسیله لیزر به قطعات کوچک تری تبدیل کند.
  • اورتروسکوپی: اورتروسکوپی یک روش دیگر برای درمان سنگ است. در حین انجام این روش، پزشک از یک یورتروسکوپ استفاده می‌ کند که بلندتر و نازک ‌تر از سیستوسکوپ است تا تصاویر دقیق و واضحی از پوشش مجرای حالب و کلیه ‌ها را ببیند. سپس نسبت به برداشتن سنگ کلیه اقدام می کند.
  • نفرولیتوتومی: نفرولیتوتومی یا نفرولیتوتریپسی از راه پوست از دیگر روش ‌های درمان سنگ کلیه است. این روش نوعی جراحی است که با استفاده از یک ابزار تلسکوپی باریک به نام نفروسکوپ انجام می‌ شود. در این روش یک برش کوچک در پشت بیمار ایجاد شده و نفروسکوپ از آن عبور داده می ‌شود تا به ‌این‌ترتیب وارد کلیه بیمار شود. سپس ابزارهایی از این طریق وارد می‌ شوند تا سنگ را بیرون بکشند. این سنگ با استفاده از لیزر یا انرژی پنوماتیک بیرون کشیده می ‌شود یا به قطعات کوچک ‌تر شکسته می ‌شود.

جمع بندی

سنگ کلیه، تشکیل رسوبات سخت در داخل کلیه‌ ها است که می ‌تواند به وسیله افزایش غلظت املاح در ادرار ایجاد شود. این سنگ ‌ها می ‌توانند به اندازه‌ های مختلف بوده و علائمی نظیر درد، خونریزی در ادرار و تغییر رنگ آن ایجاد کنند. درمان معمولا از طریق مصرف آب بیشتر، داروهای دفع سنگ، یا روش ‌های جراحی از جمله آندوسکوپی یا اورتروسکوپی صورت می ‌گیرد.

 

کدخبر: 967190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟