تفاوت میلگرد A2 و A3

 

مثلاً آنالیز A2 دارای استحکام تسلیم و کشش خاصی بوده که آن را برای کاربردهای خاصی مناسب می‌سازد اما ممکن است میلگرد با آنالیز A3 برای شرایط مذکور مناسب نباشد!

به عنوان مثال اهمیت نوع میلگرد در ساخت تیرچه بتنی استاندارد بسیار زیاد است! یا میلگرد صنعتی در ساخت و ساز نمی‌تواند به خوبی عمل کند و اغلب برای ساخت ابزار آلات از آن استفاده می‌شود؛ از این موارد بسیار زیاد است و مثال‌های بی شماری می‌توان برای آن آورد؛ موضوع مهم این است که میلگردها را بشناسیم و نسبت به  کاربرد آنها آشنایی لازم را بدست آوریم. 

تفاوت میلگرد

مشخصات میلگرد A2 و A3

اگر به عکس میلگرد a2 و a3  نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت ظاهری آنها در نحوه قرارگیری آج بروی میلگرد خواهید شد. اما همانطور که در جدول زیر می‌بینید، تفاوت این دو آنالیز تنها محدود به ظاهرشان نیست!

ویژگی

استاندارد A2

استاندارد A3

شکل ظاهری

میلگرد آجدار مارپیچ

میلگرد آجدار جناغی (هفتی، هشتی)

سختی

نیمه سخت

سخت

علامت استاندارد ملی

آج 340 

آج 400

حداقل استحکام تسلیم (Mpa)

340

400

حداقل استحکام کششی (Mpa)

500

600

قیمت

ارزان‌تر از A3

گران‌تر از A2

قابلیت جوشکاری

بهتر است انجام نشود اما قابلیت جوشکاری دارد

ندارد

قابلیت خم پذیری

دارد

بسیار پایین (در زوایای تند می‌شکند)

میزان کربن

کم‌تر از A3

بیشتر از A2

تغییر شکل

%19

14%

نشان استاندارد

C

J

مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی بالا (حدود ۵۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد)

کمی پایین‌تر از A2

 

 

کاربرد میلگرد a2 و a3

در حال حاضر بیشترین سفارشی که از سمت مشتریان برای میلگرد آنالیز A2 دریافت می‌کنیم، سایز 8 و 10 جهت تولید خاموت و سنجاقی است. البته برای میلگرد خاموت a2 یا a3، هر دو مورد استفاده قرار می‌گیرد، (اما استفاده از آنالیز A2 برای خاموت و سنجاقی، مرسوم‌تر است). به طور کلی هرکجا نیاز به خم‌کاری و جوشکاری باشد، میلگرد A2 و هر کجا نیاز به استحکام و مقامت باشد، (مانند آرماتبندی و ساخت ستون) میلگرد آنالیز A3 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت میلگرد A2 و A3

میلگرد a2 بهتر است یا a3           

میلگرد A2 و A3 دو نوع فولاد متفاوت هستند که در موارد مختلف استفاده می‌شوند. این دو نوع فولاد در استانداردهای مختلف دنیا تعریف شده‌اند و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مشخصی دارند. انتخاب بین میلگرد  A2 و A3 به نیازهای خاص پروژه شما بستگی دارد. البته گاهی بودجه کم می‌تواند منجر به تقلب مهندسین و انتخاب گزینه ارزان قیمت باشد زیرا رابطه قیمت پروفیل آهن و قوطی با قیمت مسکن اجتناب ناپذیر است.

اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که میلگرد شما مقاومت بالایی در برابر خستگی و خوردگی داشته باشد، میلگرد  A2ممکن است گزینه مناسبی باشد. اگر نیاز به خصوصیات مکانیکی خاص دارید، میلگرد با آنالیز A3 ممکن است گزینه بهتری باشد. همچنین، توجه به دماها و شرایط محیطی کار نیز مهم است. در هر صورت، مشاوره با متخصصان یا مهندسان مواد می‌تواند بهترین راهنما در شرایط خاص باشد.

وزن میلگرد A2 و A3

وزن میلگرد در هر آنالیزی که باشد از المان‌های بسیار مهمی است که با اندازه گیری آن کیفیت میلگرد تخمین زده می‌شود. در طراحی و محاسبات سازه‌، اطلاعات دقیق از وزن میلگرد برای تحلیل و طراحی استاندارد اسکلت فلزی یا بتنی ضروری است. در حالت عادی نمی‌توان گفت وزن میلگرد در آنالیزهای مختلف متفاوت است.

میلگردهای تولید شده از فولاد در قطر و سایزهای یکسان، وزن متفاوتی نداشته و در یک محدوده وزنی قرار دارند، شاید اختلاف آنها در حد چند گرم باشد. اما در یک حالت ممکن است میلگرد  A2 و A3  از لحاظ وزنی باهم متفاوت باشند! زمانی که طول میلگرد از حالت استاندارد، یعنی 12 متر، کمتر یا بیشتر باشد  روی وزن اثر گذار است.

کلام آخر

میلگردهای A2 و A3 فولادهای متفاوتی هستند که با استانداردهای مختلف تولید می‌شوند. این دو نوع فولاد برای کاربردهای مختلفی از جمله ساخت تیرچه بتنی یا ابزارآلات مناسب‌اند و تفاوت‌هایی در خصوصیات مکانیکی، شکل ظاهری، سختی و قیمت دارند. برای مثال میلگردA2  با خواص مکانیکی بالا مناسب برای ابزارهای دقیق است، درحالی‌که A3 با استحکام بیشتر، برای ساخت و ساز ایده‌آل است. انتخاب بین این دو به نیازهای پروژه و شرایط کاری بستگی دارد، مشاوره با متخصصان نیز می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

 

کدخبر: 962624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟