انواع مدل دستگیره کابینت آشپزخانه کدام است؟

 

زیبایی آشپزخانه بعد از کابینت بندی و فضا سازی با نصب و انتخاب یک دستگیره کابینت جذاب و هارمونیک به اوج خود می‌رسد. با آگاهی از انواع دستگیره‌های موجود در بازار می‌توان مناسب‌ترین و بهترین مدل را متناسب با سبک و دکوراسیون کابینت آشپزخانه انتخاب کرد. آشنایی با انواع دستگیره‌ها همچنین کمک می‌کند تا جنس و آبکاری بادوام را بشناسید و  یک انتخاب همیشگی و اقتصادی داشته باشید. دستگیره‌ها بر اساس شکل (مدل)، سبک طراحی، جنس، مدل آبکاری و قیمت دسته بندی می‌شوند.

شکل دستگیره کابینت

دستگیره کابینت در دو شکل میله‌ای یا دو پیج و دکمه‌ای یا تک پیچ طراحی و ساخته می‌شوند. مدل میله‌ای به صورت عمودی و افقی در انداره‌های مختلف بر روی درب کابینت و کشو نصب می‌شود. مدل دکمه‌ای هم همانطور که از نامش پیداست ظاهری کوچک و جمع و جور دارد. در گذشته تقریبا بر روی تمام کابینت‌های آشپزخانه مدل دکمه‌ای اجرا می‌شد ولی امروزه تلفیقی از هر دو مدل ترجیح داده می‌شود. اینکه بر روی چه کابینت و کشویی از کدام مدل استفاده شود بستگی به سلیقه شخص دارد. اگر کشوهای بزرگ و سنگین دارید استفاده از مدل میله‌ای با طول زیاد انتخاب بهتری است و حرکت و لغزندگی کشو را بهتر کنترل می‌کند. انتخاب شکل مناسب از طرفی به سبک و استایل کابینت هم بستگی دارد. اگر کابینت از نوع کلاسیک است، برای اینکه حال و هوای کلاسیک بیشتری هم به دکوراسیون داده شود می‌توان تمام دستگیره‌ها را از نوع میله‌ای به کار برد. در کابینت‌های سبک نئوکلاسیک توصیه می‌شود از هر دو مدل برای دکوراسیون استفاده شود. دستگیره‌های میله‌ای و دکمه‌ای دارای طرح و رنگ‌های مختلفی اعم از مشکی، طلایی مات و براق، نقره‌ای و زیتونی است.

جنس دستگیره کابینت

در ساخت دستگیره از متریال‌های مختلفی از جمله آلیاژ زاماک (سربی)، سرامیک، آلومینیوم، پلاستیک، سرامیک، آهن و برنج استفاده می‌شود. از بین اینها جنس زاماک و آلومینیوم از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار هستند. دستگیره‌های برنزی و آهنی نیز کیفیت خوبی دارند. با اینکه فلز برنز با رنگ خاص و منحصر به فرد خود توجه را جلب می‌کند ولی قیمت بسیار بالایی دارد.  احتمال زنگ زدگی و فرسودگی فلز آهن در محیط‌های مرطوبی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد. در حال حاضر بهترین و به صرفه ترین جنس موجود در بازار آلیاژ زاماک است. آلیاژ زاماک از ترکیب سرب، قلع، مس و منیزیم ساخته می‌شود و در برابر کاملا مقاوم بوده و در اثر ضربه نیز شکسته نمی‌شود.

طراحی دستگیره

دو سبک نئوکلاسیک و مدرن امروزه بیشنر تولیدات بازار را در بر می‌گیرد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

نوع آبکاری دستگیره

در فرآیند آبکاری برای محافظت از دستگیره در برابر ساییدگی، خراشیدگی و زنگ زدگی یک لایه فلز روی سطح دستگیره کشیده می‌شود. آبکاری دارای انواع مختلفی مثل فورتیک، شیمیایی و PVD است. روش فورتیک همراه با رنگ آمیزی است. به این صورت که قطعه فلز داخل یک محلول آبی حاوی رنگ دانه و نمک الکترولیت قرار داده شده و با بر قراری ولتاژ جریان الکتریکی این دانه‌های رنگی به سطح فلز چسبیده و پوشش کامل ایجاد می‌کنند. آبکاری فورتیک باعث یکدست شدن رنگ قطعات شده و قابلیت اعمال رنگهای سرد و گرم را دارد و به همین دلیل است که جایگزین مناسبی برای روکش طلاست و صرفه اقتصادی خوبی دارد. رنگ‌های نقره‌ای، برنزی، طلایی، کروم (نقره‌ای روشن مایل به سفید) و برنجی (زرد روشن) با روش فورتیک قابل اجراست. در روش شیمیایی قطعه فلز مورد نظر داخل محلول آبی قرار گرفته و کاتیون نیکل روی آن رسوب می‌کند. در این روش جریان الکتریکی وجود ندارد. به نظر می‌رسد آبکاری شیمیایی باعث می‌شود مقاومت بیشتر و بالاتری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد و کیفیت قطعات بهتر است. و اما روش PVD که آخرین و مدرن‌ترین روش آبکاری است. PVD  کوتاه شده‌ی عبارت Physical Vapor Deposition  به معنی "رسوب فیزیکی بخار" است که با نام"آبکاری در خلاء" نیز معرفی می ‌شود. آبکاری PVD  مقاومت بسیار بالا و چشمگیری در برابر هر گونه ضربه، خراشیدگی و ساییدگی دارد و از این رو در صنایع مختلفی مثل خودرو سازی، هواپیما سازی و تلید موشک و ماهواره استفاده می‌شود. در روش آبکاری PVD  علاوه  استحکام و مقاومت بالا هیچ محدودیتی از لحاظ تنوع رنگ نیز وجود ندارد و با این روش هر گونه رنگ آمیزی ممکن است. متداولترین رنگ‌های به دست آمده از این متد مشکی، طلایی، رزگلد، نقره‌ای و نیکل است. مکانیسم PVD  کمی پیچیده است ولی به طور خلاصه می‌توان گفت که فلز نیترید تیتانیوم به فاز بخار تبدیل شده و به روی سطح دستگیره نفوذ داده می‌شود.

رنگ بندی و تنوع آبکاری دستگیره کابینت

دستگیره مدرن کابینت

کابینت‌های سبک مدرن با طراحی شیک، ساده و ظریفشان شناخته می‌شوند. این سبک طراحی مورد علاقه کسانی است که سلیقه کمتر سنتی و بیشتر معاصر دارند. طراحی مدرن در عصر جنگ جهانی اول شروع شد و این نوع استایل در دکوراسیون داخلی از سطوح صاف و یکدست و حداقل تزئینات استفاده می‌کند. دستگیره کابینت مدرن  نیز باید متناسب با نوع استایل کابینت انتخاب گردد تا هارمونی کار تکمیل شود. در کابینت مدرن مات و براق (هایگلاس) رنگ سفید و طوسی بیشتر ترجیح داده می‌شود. دستگیره‌های دو پیچ مشکی و طلایی بلند و کشیده که طراحی و پرداختی ندارند برای این نوع کابینت‌ها توصیه می‌شود.

دستگیره کلاسیک

همگی با کابینت‌های کلاسیک و قدیمی آشنایی داریم. این نوع کابینت دارای حکاکی‌ها و پردازش‌های خاصی است. با اینکه این نوع کابینت‌ها امروزه طرفداران بسیار اندکی دارند، دستگیره‌های کلاسیک با الهام از سبک آنتیک و قدیمی تولید ‌می‌شوند. دستگیره کلاسیک طرح و نقش بیشتری نسبت به دستگیره مدرن دارند.

 

دستگیره کابینت کلاسیک

دستگیره‌های کلاسیک با توجه به گستردگی تنوع در مدل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت، برای هر سلیقه‌ای عرضه شده‌اند. همه آن‌ها با طراحی بسیار زیبا و به‌روز و در رنگ‌های زیتونی، طلایی، سفید، کروم و نقره‌ای در دو مدل دوپیچ و تک پیچ موجود هستند. اندازه‌ها نیز 32 تا 128 میلی‌متر را در بر می‌گیرد. از طرح‌های دستگیره کلاسیک می‌توان به گل، برگ، نقش‌های سنتی و سلطنتی اشاره کرد.

دستگیره برای کابینت نئوکلاسیک

کابینت‌های نئوکلاسیک تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک است و طرفداران بسیاری دارد. برخلاف کابینت‌های مدرن که کاملا ساده و بدون هیچ گونه تشریفات هستند و همچنین برخلاف کابینت‌های کلاسیک قرن 18 که شلوغ و کار شده‌اند، در این نوع کابینت حکاکی و برجستگی‌های بسیار ظریفی در سطح درب کابینت وجود دارد که دکوراسیونی منظم و متقارن ایجاد می‌کند. برای کابینت های نئوکلاسیک، دستگیره های دوپیچ (میله ای)، تک پیچ و نیم دایره (فنجانی) بهترین گزینه ها هستند. مدل های دستگیره نئوکلاسیک در رنگ های مشکی، طلایی، استیل و نقره ای در دسترس هستند و می توانند به صورت ترکیبی نیز استفاده شوند. ترکیب دستگیره های دوپیچ (میله ای) و دستگیره تک پیچ یکی از بهترین ترکیب هاست. دستگیره های تک پیچ برای کشوهای کابینت و مدل های دوپیچ برای درب های کابینت بالا و پایین گزینه بهتری است.

دستگیره کابینت سرامیکی

یکی دیگر از دستگیره‌های پرطرفدار امروزی مدل سرامیکی است که از تلفیق فلز و سرامیک ساخته می‌شود. بخش فلزی که معمولا در رنگ‌های طلایی و مشکی است، پایه‌ها و دو انتهای دستگیره را تشکیل داده و از جنس آلیاژ زاماک هستند. سرامیک به رنگ سفید در قسمت وسط دستگیره قرار دارد که یا به صورت ساده و بدون هیچ طرح و رنگ اضافه‌ای است و یا دارای نقش گل و برگ یا طراحی‌های سنتی خاص است. دستگیره سرامیکی برای کابینت‌های سفید، سفید صدفی در دو سبک مدرن و نئوکلاسیک بسیار مناسب است.

در انتخاب دستگیره به چه نکاتی توجه کنیم؟

در پایان نوشته شما را با نکاتی در انتخاب دستگیره مواردی وجود دارد و توجه به آنها الزامی است، آشنا می‌کنیم.

سبک کابینت آشپزخانه: انتخاب دستگیره مناسب باید متناسب با استایل و دوکوراسیون داخلی  و سبک کابینت‌ها انتخاب گردد.

جنس و هزینه: انتخاب دستگیره با توجه به بودجه هر کس متفاوت است. اکثر افراد به دنبال انتخابی هستند که مدت طولانی بدون خرابی و دردسر برای آنها کار کند تا مجبور به تعویض چندباره و هزینه اضافی نباشند. توجه به جنس مواد به کار رفته و کیفیت ساخت در این زمینه مهم است.

اندازه و آرگنومی: اندازه دستگیره علاوه بر اینکه در شکل نهایی کابینت تاثیر گذار است باید تناسب با حجم و ستگینی کابینت باشد. آرگنومی دستگیره باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در دست قرار بگیرد و باعث آسیب به آن نشود.

 

کدخبر: 961285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟