درباره روش ساخت شمشیر

 

اگر دقت کرده باشید ما انسان ها بیش از هر سلاح دیگری مجذوب شمشیر های تاریخی هستیم، چرا که شمشیر ها به نوعی آثار هنری هستند، که به دست استادان آهنگر ساخته و پرداخته می شوند و در ساخت آن ها باید دقت فراوانی خرج شود. قطعا" قیمت هر کالایی تا حد زیادی مشخص کننده کیفیت و همین طور زمان صرف شده برای ساخت آن است، به طوری که می توان برای خرید شمشیر کاتانا اصل، مدل های مختلفی را در بازه قیمتی حدود 1 میلیون تومان تا 1/5 میلیاد تومان ( ویا حتی بیشتر) پیدا کرد.

مراحل ساخت شمشیر سامورایی کاتانا

به طور کلی شمشیر یک قطعه فلز تیز شده است، که معمولا" تیغه ای بین 60 تا 122 سانتی متری دارد و یک دسته در انتهای آن تعبیه می شود. در این مقاله به صورت کامل با مراحل ساخت شمشیر به صورت مدرن آشنا می شوید، بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما" تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. از جمله مراحل مورد نیاز برای ساخت شمشیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-انتخاب ویا طراحی فرم کلی شمشیر

-انتخاب فولاد مورد نیاز و مناسب برای ساخت شمشیر

-آهنگری و شکل دادن به تیغه

-نرمالایز کردن تیغه

-اضافه کردن لبه و تیز کردن آن

-حرارت دادن فولاد (تمپر کردن)

-اضافه کردن سایر قطعات (مانند: گارد، دسته و...)

اجزای مختلف شمشیر سامورایی

شمشیر سامورایی

در ادامه قصد داریم تا مهم ترین اجزای یک شمشیر را برای شما شرح دهیم که در خرید شمشیر سامورایی نیز به شما می تواند کمک کند:

تیغه: به طول فولادی که شمشیر را تشکیل می دهد در اصطلاح تیغه می گویند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید، تیغه شمشیر خود از شش بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

-لبه: به بخشی از شمشیر که تیز شده است در اصطلاح لبه می گویند. همان طور که می دانید یک شمشیر بسته به نوع خود می تواند یک لبه ویا دو لبه باشد. به طول مثال شمشیر های ژاپنی یک لبه دارند ولی شمشیر های اسکاتلندی دو لبه دارند. برای خرید شمشیر کاتانا اصل، بهتر است به لبه و کیفیت حفظ لبه آن دقت شود.

-نوک: به ابتدایی ترین قسمت تیغه نوک می گویند، که می تواند در طرح های مختلف ساخته شود. به طور مثال در شمشیر های اسکاتلندی نوک شمشیر حالت گنبدی شکل دارد، این در حالی است، که نوک شمشیر های ژاپنی حالت خنجری دارند.

-پشت: به قسمتی از تیغه که تیز نمی شود در اصطلاح پشت تیغه می گویند. بهتر است در این قسمت به این نکته اشاره کنیم، که شمشیر های دولبه پشت تیغه ندارند.

-فولر: همان طور که احتمالا" می دانید، بر روی اکثر شمشیر ها یک نوع شیار ایجاد می شود، که در اصطلاح به آن فولر گفته می شود. برخی از افراد بر این باور هستند که فولر برای وارد شدن سریع هوا به زخم و شکنده تر شدن تیغه ایجاد می شده است، این در حالی است که هدف اصلی از ایجاد شیار بر روی تیغه شمشیر، کم کردن وزن کلی آن و در نتیجه بالاتر رفتن قابلیت مانوردهی شمشیر است.

-ریکاسو: در برخی از شمشیر ها قسمتی از تیغه که نزدیک به گارد آن است تیز نمی شود، که بیشتر در شمشیر های سنگین کاربرد دارد تا جنگجو بتواند در صورت نیاز از آن قسمت هم برای چسبیدن از شمشیر استفاده نماید. در اصطلاح به این بخش ریکاسو گفته می شود.

-تانگ: به قسمتی از تیغه که توسط دسته پوشیده می شود، در اصطلاح تانگ گفته می شود.

-گارد: به قطعه ای که در قسمت اتصال دسته به تیغه مورد استفاده قرار می گیرد، گارد گرفته می شود، که از سر خورد دست به سمت تیغه جلوگیری کرده و همین طور از دست جنگجو در برابر ضربات احتمالی دشمنان محافظت می کند. به هنگام خرید شمشیر سامورایی کاتانا، بهتر است به طرح تسوبا (گارد) توجه کنید که به دل شما بنشیند.

-پومل: به انتهای دسته در اصطلاح پومل گفته می شود، که در برخی از شمشیر ها به منظور جلوگیری از سر خورد سلاح از دست به صورت برجسته طراحی و ساخته می شده است.

بهتر است در این قسمت به این نکته نیز اشاره کنیم، که شمشیر ها می توانند جنبه ورزشی ویا تشریفاتی داشته باشند. طبیعتا" در شمشیر های تشریفاتی دسته و همین طور تیغه به گونه ای آراسته می شوند، که چشم نواز باشند. برعکس در خرید شمشیر کاتانا اصل که در اکثر مواقع برای کاربرد های رزمی استفاده می شود، بهتر است تمامی جوانب کیفیت را مورد بررسی قرار دهید.

تاریخچه تیغه شمشیر های کاتانا

تیغه شمشیر های کاتانا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، سلاح های لبه دار از زمان های بسیار قدیمی توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گرفتند. اولین سلاح ساخته شده توسط انسان ها از سنگ بود ، رفته رفته با کشف فلز مس، آهنگران سلاح هایی را با استفاده از آن طراحی و تولید کردند. اما مس عیب های زیادی داشت، چرا که به سرعت سیاه شده و همین طور به دلیل ساختار نرم خود خیلی زود کند می شد.

برای رفع این مشکل، آهنگران مقداری قلع را با مس ترکیب کرده و به آلیاژی با نام برنز دست پیدا کردند. این آلیاژ به نسب برنج دیرتر کند می شد، اما همچنان فلزی نرم محسوب می شد. به همین دلیل، آهنگران به دنبال فلز دیگری بودند، که به سنگ آهن دست پیدا نموده و آن را جایگذین مس و برنز کردند. رفته رفته آهنگران با استفاده از فرآیند خاصی توانستند با ترکیب کردن کربن و آهن به ساختاز فولاد دست پیدا کرده و از آن برای ساخت شمشیر و دیگر سلاح ها استفاده نمایند. امروزه از آلیاژ های مختلفی از فولاد در بازار موجود است که در شمشیر سازی از آن ها استفاده می شود، بنابراین بهتر است قبل از خرید شمشیر سامورایی، جنس تیغه آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

ساخت شمشیر سامورایی

ساخت شمشیر سامورایی

این که استاد کار چه نوع آلیاژی را برای ساخت شمشیر انتخاب می کند، بستگی به نوع شمشیر و همین طور کاربرد آن دارد. اما به طور کلی آلیاژی که انتخاب می کنید نباید خیلی نرم باشد، به طوری که در فرآیند ساخت دچار تاب برداری شود و نه آن مقدار سخت که در فرآیند سخت کاری تیغه دچار شکستگی شود. با توجه به محدویت هایی که در ایران بر سر انتخاب و همین طور دسترسی به فولاد های مختلف داریم، پیشنهاد ما به شما استفاده از آلیاژ های: CK75، CK60 ویا استیل 420 است.

بعد از تهیه فولاد مورد نظر، باید دست به گداخته کردن فلز در کوره و سپس فرم دهی به آن پرداخت. فولاد در حدود 1200 تا 1500 درجه فارنهایت (649 تا 816 درجه سانتیگراد) قرمز می شود و در حدود 1800 فارنهایت (982 درجه سانتیگراد) به رنگ نارنجی می درخشد. بنابراین برای فرم دهی به تیغه نباید آن را بیش از 1800 درجه فارنهایت گداخته نمایید. بهتر است در این قسمت به این نکته اشاره کنیم، که ضخامت نهایی فولاد تیغه شما باید بین 8تا9 میلی متر باشد، چرا که در مرحله کف سابی حدود 1تا3 میل از دست خواهد رفت.

پس از فرم دادن به تیغه، دوباره فولاد را گداخته کرده و لبه های آن را با استفاده از چکش نازک تر کنید. بعد از این مرحله با استفاده از سنگ برقی و یا دستی می بایست روی فلز تیغه را صاف کرده و همین طور تیغه را در کمی تیز کنید (نه کاملا"). بعد از این مرحله باید تیغه را با توجه به نوع آن و فرآیند مربوط به سخت کاری، با استفاده از کوره سخت نمایید (توجه داشته باشید که قبل از خرید شمشیر سامورایی، تحقیق درباره کیفیت سختکاری تیغه بسیار مهم است).

بعد از اتمام فرآیند عملیات حرارتی بر روی تیغه، باید آن را دوباره با استفاده از سنباده و یا سنگ چاقو تیز کن تیز نمایید تا به راحتی بتوان با استفاده از آن کاغذ را برش زد. توجه داشته باشید، که بهتر است شمشیر خود را ابتدا با زاوایه حدود 30 درجه لبه داده و سپس با زاویه 20 درجه تیز کنید.

در نهایت نوبت به سوار کردن قطعات شمشیر بر روی آن می رسد. در این مرحله با توجه به نوع شمشیر خود، قطعات را از داخلی ترین سطح به بیرونی ترین قسمت بر روی تیغه سوار کرده و در صورت نیاز با استفاده از پین آن ها را فیکس می نماییم.

اگر دوست دارید تا یک شمشیر رزمی ویا تزئینی برای خودتان تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم که به فروشگاه آنلاین مینی بیاب سر بزنید. این فروشگاه سالیان سال است که به صورت تخصصی در زمینه عرضه و تولید انواع شمشیر های سامورایی فعالیت دارد، از همین رو با اطمینان کامل، می توانید خرید شمشیر سامورایی کاتانا خودتان را از آن انجام داده در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

در این مقاله با مراحل ساخت شمشیر و تاریخچه آن آشنا شدیم. لطفا" در صورتی که سوالی در ارتباط با این موضوع دارید، پایین این پست کامنت نمایید.

 

 

کدخبر: 955887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟