تائورین چیست؟ چه تاثیری در بدنسازی دارد؟

 

یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی میان بدنسازان، مکمل تائورین است. به دلیل محبوبیت بالای این مکمل، قصد داریم در ادامه مطلب توضیح دهیم که تائورین چیست و چه تاثیری در بدنسازی دارد؟ اگر شما هم بدنساز هستید و به مصرف قرص تائورین یا شکل‌های دیگر این مکمل فکر می‌کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تائورین چیست؟

در پاسخ به سوال «taurine چیست؟»  باید گفت که این ماده یک آمینواسید غیرضروری است که در بدن تولید می‌شود. این ماده شیمیایی با نام (2-آمینواتان سولفونیک اسید)، در بسیاری از قسمت‌های بدن از جمله چشم، مغز، قلب و داخل بافت عضله وجود دارد؛ تائورین نقش مهمی در عملکرد این اندام‌ها ایفا می‌کند. تائورین که جزو مشتقات آمینواسید سیستئین است، بعد از گلوتامین فراوان‌ترین آمینواسید در بدن به شمار می‌رود.

اکثر ما به‌صورت روزانه به منابع تائورین مانند گوشت، غذاهای دریایی و لبنیات دسترسی داریم؛ همچنین بدن توانایی تولید تائورین را دارد؛ به همین دلیل کمتر پیش می‌آید بزرگسالان با کمبود این آمینواسید مواجه شوند؛ بااین‌حال، بسیاری از ورزشکاران به دلیل خواص تائورین بر بهبود عملکرد ورزشی و تقویت عضلات، این مکمل را مصرف می‌کنند. قیمت مکمل تائورین درست مانند قیمت پودر وی به حجم، برند و کشور سازنده آن بستگی دارد.

تاثیر مصرف مکمل تائورین در بدنسازی چیست؟

اکنون که متوجه شدید آمینو تائورین چیست، بد نیست اطلاعاتی هم درباره تاثیر و خواص تائورین در بدنسازی داشته باشید. خواص تائورین برای بدنسازان بی‌شمار است؛ از جمله مهم‌ترین خواص تائورین در بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد ورزشی؛ یکی از کاربردهای اصلی تائورین در بدنسازی

یکی از مهم‌ترین خواص تائورین که در پاسخ به سوال «تاثیر مکمل تائورین در بدنسازی چیست؟» می‌توان به آن اشاره کرد، بهبود عملکرد ورزشی است. مصرف مکمل پودری یا قرص تائورین، با افزایش تولید انرژی، بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش خستگی، منجر به بهبود عملکرد بدنسازان در انجام تمرین‌ها می‌شود؛ به‌این‌ترتیب بدنسازان می‌توانند تمرین‌های خود را با شدت بیشتر در مدت‌زمان طولانی‌تر انجام دهند.

بالا رفتن سطح انرژی در بدن بعد از مصرف تائورین، به دلیل افزایش تولید ATP (آدنوزین تری فسفات) اتفاق می‌افتد؛ در واقع ATP منبع اصلی تولید انرژی بدن است. بسیاری از بدنسازان از قرص کراتین بدنسازی در کنار سایر مکمل‌ها چون قرص تائورین، با هدف افزایش قدرت و بهبود عملکرد استفاده می‌کنند.

قرص تائورین منجر به کاهش دردهای عضلانی می‌شود

یکی دیگر از خواص تائورین کاهش دردهای عضلانی بعد از تمرینات بدنسازی است. قرص تائورین یا مکمل‌های پودری تائورین، باعث کاهش التهاب و افزایش تولید گلوکز در بدن می‌شود. درواقع مکمل تائورین از طریق مقابله کردن با رادیکال‌های آزاد و آنزیم‌های التهابی، به کاهش التهاب عضلات و درد آن‌ها کمک می‌کند. همچنین، افزایش تولید گلوکز به دلیل مصرف تائورین، منجر به فراهم شدن انرژی موردنیاز بدن برای ترمیم عضلات خواهد شد.

در کنار ترمیم عضلات، مصرف پودر وی پگاه منجر به افزایش حجم بافت عضلانی بدن می‌شود و تاثیر تمرینات بدنسازی را زودتر نمایان می‌کند.

افزایش استقامت بدن با مصرف تائورین

در بخش‌های قبل گفتیم که مصرف مکمل یا قرص تائورین باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود؛ همین موضوع انتقال خون و اکسیژن به عضلات را بهبود می‌بخشد. عضلات با دریافت اکسیژن کافی، انرژی بیشتری خواهند داشت و به بالا رفتن استقامت بدن کمک می‌کنند. همچنین، تائورین با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد، منجر به کاهش احساس خستگی و افزایش استقامت بدن می‌شود.

علاوه‌بر این موارد، از خواص تائورین می‌توان به حفظ هیدراسیون بدن، تنظیم سیستم ایمنی و کاهش استرس و اضطراب اشاره کرد. 

بهبود عملکرد ورزشی

بهترین زمان مصرف تائورین چه موقع است؟

اکنون که متوجه شدید تاثیر تائورین در بدنسازی چیست، احتمالا با سوالاتی درباره بهترین زمان مصرف تائورین مواجه شده‌اید. به‌طورکلی، بهترین زمان مصرف تائورین ۳۰ دقیقه قبل و بعد از تمرین‌های بدنسازی است. بررسی عملکرد ورزشکاران نشان می‌دهد افرادی که پیش از شروع تمرین، مکمل یا قرص تائورین مصرف کرده‌اند، حرکات خود را با شدت بیشتر و در مدت‌زمان طولانی‌تر انجام می‌دهند. همچنین، مصرف تائورین بعد از تمرین‌های ورزشی، سرعت ریکاوری را بالا می‌برد.

بررسی طریقه مصرف تائورین در بدنسازی برای تاثیرگذاری بیشتر

به‌طورکلی، تائورین به‌صورت قرص، کپسول و پودر مکمل موجود است. طریقه مصرف تائورین به نوع این مکمل بستگی دارد. عموما توصیه می‌شود مکمل و قرص تائورین را با آب فراوان مصرف کنید. ترکیب پودر تائورین با آب مزه‌ای تلخ دارد.

معمولا کپسول یا قرص تائورین در دوزهای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در دسترس هستند و پودر تائورین بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم واحد تائورین دارد. دوز مصرفی مناسب تائورین برای افراد مختلف، متفاوت در نظر گرفته می‌شود؛ بااین‌حال مقدار مناسب مصرف تائورین در حالت کلی بین ۱ تا ۳ گرم در روز است. در بررسی طریقه مصرف تائورین باید دوز پودر یا قرص تائورین را در نظر داشته باشید. 

آشنایی با عوارض تائورین بدنسازی؛ مکملی بی‌خطر برای اکثر افراد

به‌طورکلی مصرف پودر مکمل یا قرص تائورین با دوز مناسب عارضه جانبی به همراه ندارد. همچنین این اسیدآمینه به‌طورطبیعی در بدن وجود دارد. بااین‌حال، مانند هر مکمل دیگر، ممکن است برخی از افراد عوارض تائورین را تجربه کنند. برخی از عوارض جانبی مصرف تائورین عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • استفراغ
  • سردرد
  • دل‌درد

در موارد نادر تائورین ممکن است منجر به بروز عوارض جدی‌تر مانند آسیب کبدی، ضربان قلب نامنظم و تشنج شود. درصورتی‌که هر یک از عوارض تائورین را تجربه کردید، مصرف تائورین را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 

مکمل شاپ

برای بهبود عملکرد ورزشی خود از محصولات مکمل شاپ استفاده کنید

پودر مکمل و قرص تائورین یکی از صدها نوع مکمل تاثیرگذار بر عملکرد ورزشی است. اگر کنجکاو شده‌اید که تاثیر تائورین چیست، باید به بهبود عملکرد ورزشی، افزایش انرژی و تقویت عضلات بدن اشاره کنیم. شما عزیزان در کنار مکمل تائورین در بدنسازی، می‌توانید از سایر مکمل‌های ورزشی برای سرعت بخشیدن به تاثیر تمرین‌های ورزشی خود استفاده کنید.

برای این کار به داروخانه آنلاین مکمل شاپ به نشانی اینترنتی mokamelshop.com سر بزنید و از انواع مکمل‌های ورزشی و تقویتی این فروشگاه دیدن کنید. کلیه محصولات مکمل شاپ با ضمانت اصالت کالا و تاییدیه سازمان غذا و دارو به فروش می‌رسند.

 

کدخبر: 925676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟