5 عارضه ی چاقی که می تواند جان شما را تهدید کند:

 

چاقی چیست؟

چاقی چیزی بیش از یک دغدغه زیبایی است. این موضوع در واقع یک مشکل جدی سلامتی است که می تواند طول عمر فرد را کوتاه کند. اگر شاخص توده بدنی یا همان BMI شما ۳۰ یا بالاتر داشته باشید ممکن است به عنوان یک فرد چاق تشخیص داده شوید.برای اندازه گیری BMI  خود میتوانید ازاین ماشین حساب آنلاین استفاده کنید. خبر خوب این است که حتی کاهش اندکی وزن می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

علل چاقی

برخی از افراد ژن‌هایی را از والدین خود به ارث می‌برند که بر میزان ذخیره چربی بدن یا میزان تبدیل غذا به انرژی توسط بدن تأثیر می‌گذارد. علل دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خوردن وعده های بزرگ یا رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده
  • نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، آب میوه یا الکل
  • داشتن یک سبک زندگی کم تحرک همراه با فغعالیت بدنی و ورزش کم
  • عوامل اجتماعی و اقتصادی، مانند داشتن درآمد کم و ناتوانی در دریافت غذای سالم به دلیل گران بودن یا بسیار دور بودن آن

پنج عارضه چاقی

اگر چاق هستید، ممکن است کیفیت زندگی پایینی داشته باشید و نتوانید کارهایی را که واقعاً می خواهید انجام دهید در این صورت باید منتظر عوارض جدی زیر باشید:

1. دیابت

داشتن وزن اضافی می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند به درستی از انسولین برای کنترل قند خون استفاده کند. در نتیجه، ممکن است به انسولین مقاوم شوید و در نهایت با قند خون بالا روبرو شوید. دیابت در صورت عدم درمان خطرناک است، زیرا می تواند منجر به کوری، مشکلات گردش خون، آسیب عصبی و حتی مرگ شود.

بیماری قلبی و سکته مغزی

2. بیماری قلبی و سکته مغزی

چاقی می تواند منجر به فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی، حملات قلبی و حتی سکته شود. این عوارض به این دلیل است که چاقی می‌تواند به انسداد شریان‌ها کمک کند، که می‌تواند پمپاژ خون را برای قلب سخت‌تر کند و فشار بیشتری بر اندام‌های شما وارد کند.

3. سرطان

به گفته موسسه ملی سرطان، چاق بودن خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد، زیرا چاقی می تواند منجر به التهاب مزمن در سطح اولیه بدن شود که می تواند به مرور زمان بر DNA شما تأثیر بگذارد. این سرطان ها عبارتند از:

  • آندومتر(رحم)
  • مری
  • معده
  • کبد
  • کلیه
  • کولون(روده بزرگ)
  • کیسه صفرا
  • پستان
  • تخمدان
  • تیروئید

4. آپنه خواب

آپنه انسدادی خواب یک بیماری جدی است که در آن بافت‌های اطراف گلو راه هوایی را قطع می‌کنند و فرد مبتلا را مجبور می‌کند برای مدت کوتاهی از خواب بیدار شود تا نفس بکشد. این بیماری ممکن است بارها در طول شب اتفاق بیفتد و فرد مبتلا را خسته و ناتوان از عملکرد روز بعد کند. اگر چاق هستید، چربی اضافی اطراف گردن شما می تواند باعث فشار بیشتر شود و پتانسیل بافت های اطراف گلو را افزایش دهد تا راه هوایی شما را مسدود کنند.

5. مسائل گوارشی

اگر چاق هستید، ممکن است دچار مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل شوید. علاوه بر این، می تواند منجر به شرایطی مانند بیماری کیسه صفرا یا کبد چرب شود.

راه حل رهایی از چاقی:

همواره برای درمان چاقی مفرط راه های زیادی مطرح می گردد که بالطبع هر کدام از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند که از آن جمل می توان به رژیم های غذایی متنوع، ورزشهای سخت و طاقت فرسا، بالن معده، جراحی چاقی مانند اسلیو و بای پس معده اشاره نمود.

اما کدامیک از این روشها میزان بازگشت کمتری دارند و عوارض جانبی آنها از بقیه روشها کمتر است؟

با نگاهی به اطراف خود خواهیم دید افرادی که به بیماری چاقی مبتلا هستند تا به حال بارها برای رعایت یک رژیم غذایی دشوار اقدام کرده اند و به صورت مقطعی نیز کمی لاغر شده اند اما بعد از مدتی دوباره وزن از دست رفته خود را باز یافته اند و یا حتی از قبل چاق تر نیز شده اند. زیرا رعایت این رژیم های غذایی برای طولانی مدت واقعا طاقت فرسا و مشکل می باشد.

اما در این بین عمل جراحی چاقی مانند اسلیو و بای پس معده به شرطی که جراح چاقی متخصص آنها را انجام دهد، از بقیه روشها مطمئن تر است و مدت زمان رسیدن به نتیجه دلخواه با این روش بسیار کوتاه تر از روش رژیم غذایی می باشد. ضمن اینکه با انجام عمل جراحی چاقی وزن از دست رفته مجددا بعد از مدتی باز نمی گردد و فرد بیمار وزن قبلی را دوباره تجربه نخواهد کرد.

دکتر پدرام طالبیان

اگر برای کاهش وزن به کمک نیاز دارید، به ما اطلاع دهید. ما به سلامتی شما متعهد هستیم و می توانیم به شما کمک کنیم در مسیر سلامتی قرار بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر، امروز به صورت آنلاین یا تلفنی با کلینیک فوق تخصصی درمان چاقی دکتر پدرام طالبیان تماس بگیرید.

 

کدخبر: 897041 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟