تفاوت در روش جوشکاری TIG و MIG

 

از محبوب ترین روش های جوشکاری فلزات که در مورد آلومینیوم Al , مس Cu ، آهن Fe و استنلس استیل بکار گرفته می شود روش های تیگ TIG و میگ MIG می باشند. جوشکاری به روش TIG (Tungsten Inert Gas) که به جوشکاری تنگستن با گاز محافظ آرگون نیز شناخته می شود با بکارگیری تیگراد TIG ROD که به فیلر جوشکاری نیز شناخته می شود انجام می گیرد. جوشکاری میگ MIG (Metal Inert Gas) که اغلب از گاز محافظ دی اکسید کربن Co2 استفاده می کند با بکارگیری سیم جوش که بصورت کلاف عرضه می شود انجام می گیرد.

در جوشکاری فلزات به روش میگ MIG از یک الکترود مصرفی استفاده می شود. این روش جوشکاری از نوع قوس الکتریکی از گاز محافظ دی اکسید کربن Co2 استفاده کرده و الکترود مصرفی از نوع سیم جوشکاری میگ MIG می باشد که به تردیج و بصورت اتوماتیک از روی کلاف که در بالا یا پشت دستگاه قرار می گیرد به داخل هدایت شده و تحت تاثیر قوس الکتریکی ذوب می شود. روش جوشکاری میگ MIG دارای سرعت اتصال بسیار بالاتری نسبت به روش TIG بوده، دقت کمتری داشته و اغلب برای اتصال فلزات در ضخامت بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در جوشکاری فلزات به روش TIG از یک الکترود غیر مصرفی از جنس تنگستن برای انتقال جریان به قوس الکتریکی استفاده می شود. این فرایند سبب بالا رفتن دما و ذوب شدن فیلر یا تیگراد جوشکاری و پر سدن درز فلزات می شود. در این روش جوشکاری از گاز آرگون Ar برای خنک کردن الکترود تنگستن و حوضچه فیلر مذاب استفاده می شود. از این روش جوشکاری اغلب برای اتصال ورق های نازک و مواردی که نیاز به دقت بالا در جوشکاری دارند استفاده می شود.

لازم به ذکر است که با توجه به فراوانی بیشتر و قیمت پایین تر گاز Co2 نسبت به گاز خنثی آرگون Ar با عدد اتمی 18، جوشکاری میگ با گاز محافظ دی اکسید کربن هزینه پایین تری نسبت به جوشکاری تیگ با گاز محافظ آرگون دارد.

استاندارد فیلر یا تیگراد در جوشکاری تیگ TIG

فیلر جوشکاری Filler یا تیگراد در واقع یک مفتول فلزی می باشد که بصورت یک مفتول فلزی که گاهی بصورت آلیاژی تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرد. فیلر همانگونه که از نام انگلیسی آن مشخص است نقش پر کننده داشته و حد فاصل ورق ها و صفحات فلزی را در جوشکاری تنگستن تیگ TIG پر می کند. فیلر جوشکاری پس از ذوب شدن تحت تاثیر قوس الکتریکی خاصیت کاتریپلاری یا پیشروی سریع پیدا کرده و بر اثر جادبه سطحی به سرعت درز دو قطعه فلزی را پر می کند. انواع فیلر مس، فیلر آلومینیوم، فیلر آهن و فیلر استنلس استیل در سایز های مختلف در بازار یافت می شوند.

به نقل از جوش و برش آریا، "فیلر جوشکاری بصورت شاخه هایی که اغلب بطول 1 متر هستند و معمولا بصورت جعبه های 50 شاخه ای به بازار عرضه می شود. البته در استاندارد آمریکای طول شاخه های فیلر جوشکاری اغلب 954 میلیمتر و اندکی کوتاهتر از شاخه های استاندارد متریک می باشد. قطر های مختلفی از فیلر جوشکاری در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که حتی در سایز های کوچکی مانند 0.8 میلیمتر نیز می توانند موجود باشند اما کاربردی ترین قطر های فیلر جوشکاری در سایز های 1/16 اینچ الی 1/4 اینچی یا در استاندارد متریک سایز های 1.57 میلیمتر الی 6.35 میلیمتر تولید می شود. فیلر های جوشکاری بکار گرفته شده در جوشکاری با گاز محافظ آرگون طبق استاندارد ISO 544:2017 تولید می شوند که این استاندارد از ابعاد و سایز فیلر متناسب با ابعاد قطعات و درزهای آنها در شرایط دمایی مشخص صحبت کرده و در مورد گرید و متریال بکار گرفته شده در تولید فیلر جوشکاری صحبتی نمی کند".

استاندارد سیم جوش در جوشکاری میگ MIG

سیم جوش Welding wire در جوشکاری MIG بصورت کلاف و قرقره ای و اغلب در قرقره های 50 و 100 متری به بازار عرضه می شود. استفاده از سیم جوش بصورت قرقره ای سبب افزایش سرعت اتصال شده چرا که قرقره بر روی دستگاه سوار شده و سیم جوش بصورت خودکار به داخل درز قوس تغذیه می شود. سیم جوش نیز مانند تیگراد در قطر های مختلفی تولید می شود و اغلب در دو نوع اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سیم جوش مغز فلزی: تمام سطح مقطع سیم جوش مغز فلزی دارای ترکیبات فلزی و آلیاژی یکسان می باشد. این نوع سیم جوش اغلب از گرید های فولادی تولید می شوند که دارای یک لایه پوشش دهنده مس برای جلوگیری از زنگ زدگی دارند. جوشکاری با سیم جوش مغز فلزی نیاز به یک گاز خنثی محافظ برای جلوگیری از آلودگی حوضچه مذاب دارد که توسط کپسول های پر فشار تامین می شود.
  • سیم جوش تو پودری: این نوع سیم جوش که کاربری وسیع تیر نیز در جوشکاری میگ دارد در داخل مغزی از پودر سرباره استفاده می کند. جوشکاری با سیم جوش تو پودری برای اتصال قطعات با ضخامت بالا مناسب بوده و وجود سرباره مانع از خنک شدن سریع جوش شده و اتصالی با دوام تر را به همراه دارد. 

منبع: www.nanotejarat.com

 

کدخبر: 895430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟