آیا ورق گالوانیزه جوش میخورد؟

جوشکاری ورق گالوانیزه امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، امکان جوشکاری ورق گالوانیزه وجود دارد اما در موقع جوشکاری، احتمال  خورده‌شدن فلز روی هم بعید نیست. این فلز به‌عنوان پوششی روی سطح ورق‌های گالوانیزه قرار می‌گیرد تا دچار زنگ‌زدگی نشود. 

برای جوشکاری ورق های گالوانیزه از میله‌های فلزی روکش‌داری استفاده می‌کنند که به الکترود معروفند. از الکترودها جریان برق عبور می‌کند و ذوب می‌شوند. در نتیجه، فاصله بین سطوح پر می‌شود. چنین فرایندی زمانی مفید خواهد بود که لازم است دو سطح فلزی به یکدیگر متصل شوند.

در واقع، الکترودها که از جنس فلزهای ضدزنگ هستند و روکشی از اکسید سدیم، آهن یا آزبست دارند، فاصله میان سطوح را پر می‌کنند و باعث اتصال آنها به یکدیگر می‌شوند.

این روند برای جوشکاری ورق‌های گالوانیزه هم انجام می‌شود. در خرید ورق گالوانیزه باید به ضخامت و حساسیت‌های آن توجه داشت تا بتوان الکترودهایی با جنس مناسب هم برای جوشکاری‌شان انتخاب کرد.  

چه تفاوتی میان جوشکاری ورق گالوانیزه و ورق‌های بدون‌پوشش وجود دارد؟

تفاوت‌هایی میان جوشکاری ورق‌ گالوانیزه و ورق‌های بدون پوشش وجود دارد. سرعت کار در جوشکاری ورق های گالوانیزه کمتر از فرایند کار برای ورق‌های دیگر است. شاید بتوان گفت که مدت‌زمان لازم برای جوشکاری ورق های گالوانیزه دو برابر موارد بی‌پوشش است.

فشاری که از سوی الکترود وارد می‌شود هم باید برای ورق گالوانیزه بیشتر باشد. علت چیست؟ به خاطر اینکه این ورق‌ها دارای روی یا همان زینک بر سطح خود هستند و در نتیجه، مقاومت بیشتری در مقابل جوشکاری از خود نشان می‌دهند. برای اینکه امکان جوشکاری به‌وجود بیاید، نیاز به فشار بیشتری خواهد بود.

جریان الکتریکی موردنیاز برای جوشکاری ورق گالوانیزه هم متفاوت از ورق‌های دیگر است. از آنجا که ورق های گالوانیزه دارای پوشش بر سطح خود هستند، در حین جوشکاری مقداری گرما تولید می‌شود. بنابراین، جریان الکتریکی کمتری اعمال می‌شود تا فرایند به دمای لازم برسد. پس آیا ورق گالوانیزه جوش میخورد؟ بله! اما در فرایندی حساس و کمی چالش‌برانگیز.

الکترود مناسب برای جوشکاری ورق گالوانیزه چیست؟

همان‌طور که گفته شد، جوشکاری ورق گالوانیزه حساس است و برای همین این پرسش و دغدغه وجود دارد که آیا ورق گالوانیزه جوش میخورد یا نه. برای اینکه چنین فرایندی به‌خوبی پیش برود و ورق سوراخ نشود، از الکترودهایی به‌ضخامت متوسط استفاده می‌کنند. 

انتخاب سایز الکترود در گروی ضخامت ورق گالوانیزه و متناسب با آن در نظر گرفته می‌شود. امکان به‌وجودآمدن تَرَک در ورق هم در فرایند جوشکاری دیده می‌شود. جهت پیشگیری از بروز این مشکل هم از الکترودهایی برای ورق گالوانیزه استفاده می‌شود که در ترکیبشان کمتر از ۰.۸۵ درصد گوگرد و کمتر از ۰.۲ درصد سیلسیم موجود است.

علاوه بر این‌ها، لازم است از الکترودهایی برای جوشکاری ورق گالوانیزه استفاده شود که احتمال چسبیده‌شدن آنها به فلز کمتر است؛ برای مثال، فلزاتی مانند مس و کروم. 

در خرید انواع ورق گالوانیزه به کیفیت و ضخامت، توجه ویژه‌ای داشته باشید. فارغ از رصد محصولات مختلف و برای مثال، قیمت ورق گالوانیزه رنگی یا معمولی و...، ببینید که کیفیت و مشخصاتش چطور در فرایند جوشکاری پاسخگوی عملیات خواهد بود.

iجوشکاری ورق گالوانیزه

روش های جوشکاری ورق گالوانیزه چیست؟

روش‌های مختلفی برای جوشکاری ورق‌ گالوانیزه وجود دارد:

  • جوشکاری مقاومتی؛
  • جوشکاری قوس فلز؛
  • گاز (GMAW)؛
  • جوشکاری قوسی با الکترود پوشش‌دار؛
  • جوشکاری با اشعه لیزر.

در میان این روش‌ها، جوشکاری مقاومتی مناسب‌ترین گزینه از نقطه‌نظر آسیب‌نرساندن به فلز روی موجود بر سطح ورق گالوانیزه است. اگر ورق‌ها ضخامتی کمتر از ۵ میلی‌متر داشته باشند، انتخاب روش جوشکاری اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند چون حساس‌تر هستند. انتخاب روش مقاومتی می‌تواند مانع از زنگ‌زدگی ورق‌ها در آینده و تحمیل خسارت‌های مالی به پروژه‌های مختلف شود. 

در طول جوشکاری ورق گالوانیزه باید به نکات مهمی هم توجه شود. برای مثال، بهتر است که سطح ورق تمیزکاری شود یا در محل جوشکاری از جریان آب با بیشتر از ۴ لیتر در دقیقه استفاده کنند. این جریان موجب هم‌دماشدن تجهیزات و مواد می‌شود و کیفیت جوشکاری را ارتقا می‌دهد. کیفیت ورق‌های گالوانیزه هم اثرگذاری زیادی بر پیشبرد مطلوب جوشکاری دارد.

هرچقدر کیفیت این ورق‌ها بهتر باشد، فرایند جوشکاری هم با کمترین میزان خسارت و در حالتی بهینه‌تر پیش خواهد رفت. در خرید مقاطع فولادی و فلزی باید به کیفیت تولید در کنار مواردی مانند قیمت و نرخ توجه کنید. برای مثال، فقط به قیمت لوله استیل توجه نداشته باشید، ارزیابی کیفیت را در اولویت بگذارید. در این صورت است که عملیات مختلف از جمله جوشکاری بی‌دردسرتر پیش خواهد رفت. 

چالش های جوشکاری ورق گالوانیزه چیست؟

درست است که پاسخ پرسش آیا ورق گالوانیزه جوش می خورد یا نه، مثبت است اما این فرایند ساده نخواهد بود. از جمله مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان خوردگی بعد از جوشکاری؛
  • تبخیرشدن لایه روی.

در ادامه هرکدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.

امکان خوردگی بعد از جوشکاری

جوشکاری ورق گالوانیزه باعث می‌شود که به فلز روی یا همان زینک موجود بر سطح آن آسیب وارد شود. در صورتی‌که دقت لازم در انجام این کار وجود نداشته باشد، امکان بروز خوردگی افزایش پیدا می‌کند. برای کاهش خسارات و پایین‌آوردن خوردگی بعد از جوشکاری، لازم است که ورق گالوانیزه به‌طور کامل تمیز شود. 

تبخیرشدن لایه روی

دمای بالای جوشکاری می‌تواند موجب تبخیرشدن روی یا همان زینک از سطح ورق گالوانیزه شود. تبخیر این فلز همراه با انتشار گازهایی سمی است. تشعشعات این رویداد هم برای چشم جوشکار ضرر دارد. استفاده از وسایل ایمنی و انجام جوشکاری در فضای باز می‌تواند خطرات این فرایند را کاهش بدهد. 

روش های جوشکاری ورق گالوانیزه

در آخر

برای خرید ورق‌های فولادی و فلزی مختلف یا مقاطع دیگر باید به قیمت‌های بازار توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای مثال، خواهان آگاهی از لیست قیمت آلومینیوم هستید؟ لازم است، بازار را رصد کنید. با مرور قیمت‌ها در بازار می‌توانید به دید و چشم‌انداز مناسبی درباره نرخ محصولات مختلف دست پیدا کنید.

 یکی از پایگاه‌هایی که به شما در بررسی قیمت‌ها کمک شایانی می‌کند، آیرومارت (شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت در زمینه استعلام قیمت‌ها به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی می‌کنند. با مراجعه به آیرومارت می‌توانید از قیمت‌ها و تحلیل نوسانات آنها باخبر شوید. راه‌های برقراری ارتباط با این شرکت به‌شرح زیر است:

•    با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

•    به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

آیرومارت در حوزه تأمین و بازرگانی داخلی و خارجی مقاطع فولادی هم فعالیت می‌کند و شرکت خوش‌سابقه و معتبری در این زمینه است. برای سفارش انواع محصولات فولادی و فلزی می‌توانید از خدمات این شرکت بهره ببرید. 

 

کدخبر: 838720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟