چرا ترون به بهترین شبکه برای انتقال ارز دیجیتال تبدیل شده است؟

 

ترون (TRX) یک پلتفرم بلاک‌چینی غیرمتمرکز است که به دنبال ایجاد تغییراتی بزرگ در عرصه سرگرمی و همچنین اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال است. با این حال، ترون صرفاً یک بلاک‌چین غیرمتمرکز دیگر با اهداف خاص به خود نیست، این ارز دیجیتال به واسطه‌ی مقیاس‌پذیری بالا، سریع بودن و کارمزد نزدیک به صفر، به قدری مورد استقبال کاربران بازار ارزهای دیجیتال واقع شده است که توکن ترونیکس آن در سه ساله‌ گذشته علیرغم دوره‌های نزولی، 352 درصد رشد داشته است. با این حال، اکنون سؤال این است که دقیقاً چه چیزی ترون را به بهترین شبکه برای انتقال رمزارز تبدیل کرده است؟

ارز دیجیتال ترون چیست؟

همان‌طور که گفته شد، ترون یک پلتفرم غیرمتمرکز در حوزه سرگرمی و اشتراک محتوا است که از فناوری بلاک‌چین و همتا به همتا (P2P) استفاده می‌کند. به گفته‌ی بسیاری از افراد فعال در این صنعت، شبکه ترون را می‌توان به عنوان نسل بعدی رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفت که هر کسی می‌تواند در آن از هر کجای دنیا که هست محتوایی به اشتراک بگذارد و بابت آن درآمد کسب کند. توکن بومی شبکه ترون، ترونیکس است که به عنوان پاداش برای تولید محتوا به تولید‌کنندگان محتوا در پلتفرم ترون داده می‌شود.

در پلتفرم‌ رسانه‌های اجتماعی سنتی مانند فیسبوک (Facebook)، به کاربران بابت تولید محتوا و فعالیت در شبکه پاداشی داده نمی‌شود و در عوض این خود شرکت سازنده است که از داده‌های کاربران درآمد کسب می‌کند. این رویه دیگر در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی‌ جدید مانند ترون اتفاق نمی‌افتد. در رسانه‌های اجتماعی نسل جدید، این صاحبان پلتفرم‌ها هستند که به شما بابت تولید محتوا پاداش می‌دهند و اجازه می‌دهند که از فعالیت‌های روزمره‌ی خود درآمد کسب کنید. شما همچنین در پلتفرم‌های رسانه اجتماعی غیرمتمرکزی همچون ترون، صاحب اصلی داده‌های خود هستید و کنترل محتوایتان را بر عهده دارید.

تاریخچه ترون

بنیاد ترون یک نهاد غیرانتفاعی محسوب می‌شود که در کشور سنگاپور مستقر است و عمدتاً برای راه‌اندازی شبکه ارز دیجیتال ترون و حمایت از گروه توسعه‌دهنده‌ی آن شناخته می‌شود. بنیاد ترون به واسطه‌ی اینکه به قوانین و رعایت آن معتقد است، زیر نظر نهادهای قانونی سنگاپور قرار دارد و از شفافیت مالی برخوردار است. مدیر بنیاد ترون، جاستین سان (Justin Sun) است که پیشینه‌ی فوق‌العاده‌ شگفت‌انگیزی در عرصه بلاک‌چین و فناوری دارد. از کارهای او پیش از خلق ترون می‌توان به برنامه‌ی شبکه اجتماعی پِیوو (Peiwo) اشاره کرد که در حال حاضر بیش از 10 میلیون کاربر دارد و یک شبکه اجتماعی محبوب در چین محسوب می‌شود.

چگونه می‌توان از شبکه مقرون‌به‌صرفه ترون استفاده کرد؟

مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، تراکنش‌های توکن ترون در دفتر کل شبکه انجام می‌شوند. در این دفتر کل، تاریخچه هر تراکنش انجام شده در شبکه از اولین تا آخرین، قابل ردیابی و بررسی است. در واقع، مدل تراکنشی که شبکه ترون استفاده می‌کند مشابه با مدل مورد استفاده در شبکه بیت‌کوین (BTC) است، اما مدل ترون دارای تفاوت‌های اساسی است که مهم‌ترین آن ارائه امنیت بیشتر به کاربران به نسبت بیت‌کوین است. البته لازم به ذکر است که برای درک نحوه انجام گرفتن تراکنش‌ها در شبکه ترون، نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدل انجام تراکنش در ترون نیست.

شبکه ترون بر اساس چند اصل کار می‌کند که مهم‌ترین آن غیرمتمرکز بودن است. تمامی داده‌های موجود در بلاک‌چین قابل دسترسی است و هیچ نهاد مرکزی‌ بر آن‌ها نظارت یا کنترل ندارد. همچنین این امکان برای تولید‌کنندگان محتوا و استفاده‌کنندگان از شبکه وجود دارد که توکن‌های اختصاصی خود را در شبکه ایجاد کنند و آن‌ها را به برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) خود اختصاص دهند. لازم به ذکر است که شبکه ترون از بازی‌های غیرمتمرکز نیز پشتیبانی می‌کند و سازندگان می‌توانند بازی‌های خود را در شبکه ترون توسعه دهند.

شبکه ترون از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که این الگوریتم باعث سرعت بالای شبکه و مقیاس‌پذیری آن شده است. تراکنش‌ها در شبکه ترون توسط 27 اعتبار‌سنج دارای صلاحیت اعتبارسنجی می‌شود و امنیت شبکه بر دوش آن‌ها قرار دارد. لازم به ذکر است که اعتبارسنج‌های شبکه هر شش ساعت یک بار انتخاب می‌شوند و برای حفظ امنیت شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، توکن ترونیکس پاداش می‌گیرند. همچنین بلاک‌چین ترون هر سه ثانیه یک بلوک‌ جدید به شبکه اضافه می‌کند و اعتبارسنج‌ها برای هر بلوک جدید 32 توکن ترونیکس دریافت می‌کنند.

بنیاد ترون

آیا ترون ایمن است؟

ترون یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که امنیت را در اولویت قرار داده است و تاکنون با استخدام مهندسان امنیتی برجسته، بودجه‌ بسیاری را صرف حفظ امنیت کاربران کرده است. مهندسان امنیتی ترون وظیفه‌ی حفظ امنیت و بهبود دادن آن را بر عهده دارند. با این حال، لازم به ذکر است که مهم‌ترین بخش در صنعت ارزهای دیجیتال که باید ایمن نگه داشته شود، کیف پول و حساب کاربری افراد است که در واقع به خود کاربران برمی‌گردد. کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارز دیجیتال بسیاری وجود دارند که کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. در مطلبی در مورد کیف پول تحت وب ترون اسکن نیز صحبت شده است. لازم به ذکر است که کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری نیز از امنیت خوبی بهره‌مند هستند، اما ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرند و یا از بین بروند. چنانچه که شما رمز امنیتی خود را فراموش کنید و تلفن همراه خود را از دست بدهید، دیگر نمی‌توانید به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید و دارایی‌های شما برای همیشه از بین خواهند رفت. کیف پول‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند و اطلاعات خصوصی کاربران را ذخیره نمی‌کنند که این برای کسانی که به دنبال حریم خصوصی هستند، ویژگی بسیار خوبی است.

برای خرید توکن‌های ترون نیز می‌توان از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال که از ترون پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد، اما لازم به ذکر است که کاربر باید از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتالی استفاده کند که اعتبار و امنیت آن‌ها تضمین شده است و می‌توانید برای انتقال دارایی‌های خود و حفظ امنیت آن‌ها روی صرافی حساب باز کنید. به طور کلی، شبکه ترون نیز با وجود امنیت بالایی که دارد، همچنان می‌تواند مورد حمله هکرها قرار بگیرد و به همین دلیل است که رعایت نکات ایمنی در خصوص انتخاب صرافی مناسب و کیف پول ایمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه چیزی به ارز دیجیتال ترون ارزش داده است؟

فارغ از ویژگی اساسی ترون که امکان در اختیار داشتن مالکیت محتوا و درآمد از آن را به تولید‌کنندگان محتوا داده است، سرعت بالا، مقیاس‌پذیری خوب و کارمزد نزدیک به صفر، مهم‌ترین ویژگی شبکه ترون است که باعث شده است بسیاری آن را با شبکه اتریوم (ETH) و دیگر شبکه‌های بلاک‌چینی مقایسه کنند. ترون در حال حاضر یکی از بهترین شبکه‌ها برای انجام تراکنش است و می‌توان گفت که در کنار تمرکز شبکه‌ی ترون بر تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی پیشرو در وب 3، ویژگی‌های فوق‌العاده خوب ترون در زمینه انتقال باعث شده است که ترون یک پروژه ارزشمند باشد و افراد زیادی خرید ترون را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

 

کدخبر: 892362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟