پیش بینی آینده ترون تا سال 2030

ارزش بازار این رمزارز در یک روند نسبتا آرام و در یک دید کلی، در حال صعود بوده و مشکلات جدی چندانی نداشته است. همچنین در سال های اخیر خرید ترون در ایران رواج بسیاری پیدا کرد. البته در ۲۰۲۱ که سقف بیشتر پیش‌بینی‌های رمزارزی شکسته شد ترون هم به ارزش ۰.۱۶ رسید و سپس به نوعی به آن روندی بازگشت که مورد انتظار بود. در حال حاضر نیز، این رمزارز در نظر بیشتر تحلیل‌گران و افراد خبره‌ی بازار روند آرام خود را ادامه خواهد داد. در این مقاله تلاش می‌شود، روندهای انتظاری درباره‌ی آینده‌ی ترون پیش روی خوانندگان قرار گیرد.

ترون چیست؟

ترون (TRON) ارز دیجیتال غیرمتمرکز دیگری است که بر بستر فناوری بلاک‌چین کار می‌کند. جاستین سان کارآفرین اهل چین و از مدیران پیشین ریپل، در سنگاپور به کمک گروهی از سرمایه‌گذاران، در سال ۲۰۱۷ بنیاد ترون پایه‌گذاری کرد و یک سال بعد شبکه‌ی اختصاصی ارز دیجیتال این بنیاد هم نام با آن، عرضه شد و کمی بعد هم سان بیت‌تورنت را خرید و به پروژه‌ی خود متصل کرد. در ابتدا به صورت رسمی فقط روی شبکه‌ی اتریوم قرار داشت و سپس به شبکه‌ی خود به طور عمده نقل مکان کرد. این پروژه در همان ابتدا کار، توانست نظر و اعتماد جاهایی مثل بایننس و بیت‌مین را جلب کند و به سرعت به عنوان یک ارز جدی شناخته شود. گفته می‌شود که جک ما، بنیان‌گذار علی‌بابا نیز از حامیان ترون محسوب می‌شود.

ترون (TRON)

ارزش اولیه ترون در شروع کار ۰.۰۰۱۹ دلار بود. این ارز معمولا با نماد TRX نمایه می‌شود ولی اولین توکن رسمی و رایج‌ترین توکن آن با عنوان ERC-20 شناخته می‌شود. این ارز و شبکه‌ی متناظر نیز مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های دنیای رمز‌ارز از اتریوم الهام گرفته شده و شباهت بسیاری به آن دارد. این رمزارز را اکنون می‌توان در اکثر صرافی‌های معتبر معامله کرد.

هدف اصلی این رمزارز این است که در بازار سرگرمی و رسانه نقش‌آفرین باشد. به همین دلیل، این ارز و شبکه‌اش طوری طراحی شده که تراکنش‌ها بسیار سریع، با کارمزد ناچیز صورت گیرد. مدیران بنیاد ترون مدعی هستند در هر ثانیه دو هزار تراکنش ترونی می‌تواند انجام پذیرد.

این شبکه به صورت سه لایه طراحی شده است. هر یک بخشی از اتفاقات داخل شبکه را کنترل و اجرا می‌کند. لایه‌ها عبارت‌اند از: لایه‌ی اپلیکیشن یا کاربردی، لایه‌ی اصلی یا هسته و لایه‌ی ذخیره‌سازی.

کار شبکه‌ی ترون بر پایه‌ی الگوریتم اثبات سهم نمایندگی DPoS شکل گرفته است. در این الگوریتم ۲۷ ابرنماینده در زنجیره‌ی تولید بلاک حضور دارند. هر کاربر حساب‌های ترون با مسدود کردن حسابش می‌تواند به این ابرنمایندگان رای دهد. بر همین مبنا فقط ۳ ثانیه برای ایجاد بلاکی جدید کفایت می‌کند.

آینده ترون به چه عواملی بستگی دارد

پاسخ هم ساده است و هم دشوار؛ ساده است چون به سادگی می‌توان انتظار داشت که آینده‌ی فعالیت‌های مالی دیجیتال خوب و روشن است؛ همان طور که بسیاری دیگر از زمینه‌های فناورانه به همین سمت می‌‌رود و در حال پیشرفت است؛ و دشوار است چراکه این بازار کاملا نوپاست هر بازار تازه‌ای از خبرها و رویدادها یا تصمیمات دولتی و بین‌المللی می‌تواند شدیدا تاثیر گیرد، مانند وقوع جنگ اوکراین. بنابراین به‌طور خلاصه باید گفت که ترون نیز مانند بقیه‌ی رمزارزهاست و می‌تواند دستخوش نوسانات شدید غیرقابل پیش‌بینی شود. ممکن است در دوره‌ای همه چیز به‌هم بریزد، یا اتفاقی دور از ذهن موجب شکست کل بازار شود یا حتی بهترین پروژه‌ها هم کاملا شکست بخوردند. پس باید با دیدی باز و ذهنی منطقی به هر رمزارزی نگاه کرد. با همه‌ی این مسائل، اما اگر این نگاه‌های کلی را کنار بگذاریم، یک پروژه‌ی این چنینی به طور قطع به عملکرد افراد پشت آن و رویکرد کلی عوامل و افراد دخیل در این زیست‌بوم وابسته است.

دیجیتال

در این رابطه از آن‌جایی که جاستین سان معتقد است که بانکداری سنتی در حال از دست دادن موقعیتش است، رمزارزها به دارایی‌های باارزش تبدیل شوند و آنچه دارایی را معتبر می‌کند بی‌شک ارزش آن است. او می‌گوید :«هر قسمتی از این نظام [نو] مانند قطره‌ی آب است، اگر آن‌ها با هم متحد نشوند، [حجم واقعی] آب امکان تخلیه نمی‌شود و قطرات آب هم بخار می‌شود و بی‌ارزش خواهد شد.» وی در ادامه نیز به این نکته اشاره می‌کند که سازوکاری که این اتحاد را ممکن کند ارزش واقعی را در این جهان نو می‌سازد و برای بسیاری همین است که باارزش خواهد بود.

سان و تیمش در مسیر همین رویکرد هستند، آن‌ها با پشتکاری بی‌نظیر همواره در حال گسترش امکانات پروژه‌ی ترون به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند و می‌خواهند هر قسمت سیستمی را که به‌وجود آورنده‌اند به خوبی به هم وصل کنند و به سطحی کاربردی و همه‌گیر برسانند. آن‌ها برنامه‌ی خود را تا سال ۲۰۲۷ اعلام کرده‌اند،‌ در تمام قاره‌ها و کشورهای پیشرفته در حال ایجاد دفتر و فراهم آوردن زیرساخت مفید برای توسعه هستند. جاستین سان به طور شخصی، افراد سرشناس بسیاری را به این پروژه دعوت می‌کند. بنیاد ترون به گسترده و همیشگی در حال برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی است و منابع مالی و فنی خود را گسترش می‌دهند و افراد مستعد فنی را دعوت همکاری می‌کنند.

آینده ترون چگونه خواهد بود

این سوال را اگر از منظر کارشناسان بخواهیم پاسخ دهیم، باید پرسش‌مان را باید به دو قسمت تقسیم کنیم: اول. بررسی فعالیت‌های پروژه‌ی ترون و دوم. بلندمدت یا کوتاه‌مدت بودن برنامه‌ی سرمایه‌گذاری.

اگر بخواهیم رویکرد بلندمدت را در نظر بگیریم، با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ی این بنیاد و پروژه‌هایی نظیر استیبل کوین آن USDD می‌توان گفت که آینده را برای جاستین سان و ترون باید روشن بدانیم چیزی بسیاری از کارشناسان به آن معتقدند و گمان می‌کنند در بلندمدت هر TRX به ارزش تقریبی ۵ تا ۸ سنت خواهد رسید و به روند صعودی‌اش ادامه می‌دهد. اما پیش‌بینی‌هایی تا پایان دهه‌ی جاری میلادی در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

پیش بینی قیمت ترون تا ۲۰۳۰

برخی از وبگاه‌های معتبر خوش‌بین و البته محتاط هستند که می‌توان به CryptoNewasZ و bitnation اشاره کرد. این وبگاه‌ها گمان می‌کنند که در سال جاری قیمت حدود ۶ سنتی فعلی ترون تا ۱۵ سنت نیز افزایش خواهد یافت و در حدفاصل بین ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ تخمین می‌زنند که دستکم به رقمی در حد ۲۴ تا ۲۶ سنت خواهد رسید. در این سناریو خوش‌بینانه رقم در پایان دهه، قیمت کمینه ۳۰ و بیشینه ۵۱ سنت خواهد بود. این نوع پیش‌بینی‌ها طرفداران بسیاری میان افراد باتجریه و تحلیلگران دارند.

اما برخی تحلیلگران اما، ارقام انتظاری عجیب و بسیار خوش‌بینانه‌ای را گزارش می‌کنند، برای نمونه در وبگاه cryptobullsclub برای سال جاری ۲۰۲۳ رقمی از مرتبه‌ی ۰.۲۶۸ دلار را پیش‌بینی می‌کنند و برای میانه‌ی این دهه معتقدند قیمت هر ترون به بیش از ۳ دلار خواهد رسید و در پایان دهه یعنی سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۶ دلار خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران چنین پیش‌بینی‌هایی را کاملا غیرواقعی می‌دانند؛ چراکه این رقم چند برابر تورم انتظاری سال‌های پیش رو است.

از سوی دیگر، برخی از تحلیل‌گران نیز نگاه محتاطانه‌تری دارند و با نظر به اینکه آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا، هر ساله قوانین بیشتری در این زمینه وضع می‌کنند و همچنین تنش‌های بین‌المللی روزافزون است، چنین رشدهایی چندان شدنی نمی‌دانند و بیشترشان رقم درستی نمی‌توانند پیش‌بینی کنند.

کدخبر: 890741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟