کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه امکاناتی دارد؟

 

کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات تراکنش‌های انجام شده در بلاک‌چین‌های مختلف را در آن ذخیره کنید. پس اگر می‌خواهید از سرقت رمزارزها و اطلاعات خود جلوگیری کنید، باید ولت‌هایی را انتخاب کنید که امنیت بالایی دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیحاتی در مورد انواع کیف‌ها به شما ارائه داده و نحوه کار با آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

رمزارز چیست؟

رمزارز نوعی واحد پول الکترونیکی است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی، کدهای صفر و یک ایجاد شده، برای انتقال و دسترسی به آن باید به اینترنت متصل باشید. یکی از مزیت‌های اصلی این دارایی‌ها امکان انتقال سریع آن‌ها بین حساب‌های مختلف است. در حال حاضر دو نوع ارز دیجیتال وجود دارد:

  1. متمرکز: این توکن‌ها به‌وسیله سازمان‌ها، گروه‌ها و دولت‌ها ایجاد می‌شود و به طور کامل تحت نظارت و کنترل آن‌هاست.

  2. غیرمتمرکز: ارزهای دیجیتال موجود در بازار که توسط شخص یا گروه خاصی تولید نشده و تمام کارهای مربوط به شبکه توسط کاربران انجام می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

ولت ارز دیجیتال فضایی است که کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنند. کاربر کلیدهای خصوصی و عمومی را که پس از انجام تراکنش در اختیارش قرار داده می‌شود را در این کیف‌ها نگهداری می‌کند. انتقال و دریافت توکن تنها زمانی امکان‌پذیر است که به این کلیدها دسترسی داشته باشید. در واقع کلیدهای عمومی شماره کارت و کلیدهای خصوصی رمز آن هستند.

 

انواع والت ارز دیجیتال

به‌طورکلی می‌توان کیف پول ارز دیجیتال را به سه دست نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم‌بندی کرد. این کیف‌ها می‌توانند حضانتی یا غیرحضانتی باشند. در حالت حضانتی، طراح و توسعه‌دهنده به کلید خصوصی شما دسترسی دارد؛ زیرا از دارایی افراد به شکل امانی نگهداری می‌کند؛ اما کنترل کیف‌های غیرحضانتی به طور کامل در اختیار کاربر است و هیچ‌کس به جز او به اطلاعات آن دسترسی ندارد.

انواع والت ارز دیجیتال

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر والت ارز دیجیتال ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. برخی از آن‌ها رابط کاربری ساده‌ای دارند و برخی دیگر امنیت بالاتر. اینکه شما کدام را برای ذخیره دارایی‌های خود انتخاب می‌کنید، به فاکتورهای مدنظرتان بستگی دارد. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری را در مورد انواع این کیف‌ها با شما به اشتراک بگذاریم.

کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری

کیف پول‌های گرم (Hot Wallet) نرم‌افزارهایی هستند که کاربران می‌توانند روی گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های کامپیوتری نصب کنند. وظیفه اصلی آن‌ها ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاک‌چین است. توجه داشته باشید که احتمال هک این ولت‌ها به دلیل ذخیره آنلاین اطلاعات زیاد است. پس حتماً نرم‌افزاری را انتخاب کنید که شرکت سازنده روش‌های مختلفی را برای افزایش امنیت دارایی‌های شما در نظر گرفته باشد. اصلی‌ترین مزایای استفاده از این کیف‌ها عبارت است از:

  • دسترسی سریع

  • استفاده آسان

  • رابط کاربری جذاب

  • رایگان

کیف پول سخت‌افزاری

این نوع از کیف پول ارز دیجیتال نیاز به اتصال به اینترنت ندارد و تمامی اطلاعات را به‌صورت آفلاین ذخیره‌سازی می‌کند. ولت‌های سخت‌افزاری شباهت بسیار زیادی به USBها دارند؛ به همین دلیل حمل آن‌ها بسیار راحت است. اگر موارد امنیتی را رعایت کنید هیچ‌کس نمی‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد. هزینه خرید این کیف‌ها کمی زیاد است؛ اما اگر قصد دارید حجم زیادی ارز دیجیتال خریداری کنید به شما توصیه می‌کنیم که از ولت ارز دیجیتال سخت‌افزاری استفاده کنید.

کیف پول کاغذی

کاربران به‌ندرت از کیف پول ارز دیجیتال کاغذی استفاده می‌کنند. در این روش کد خصوصی شما به‌صورت بارکد روی کاغذ چاپ شده و برای نقل‌وانتقال دارایی خود باید به‌وسیله نرم‌افزارهای مخصوص، این کد را اسکن کنید. اگر از این روش برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده می‌کنید، باید کاغذ خود را در جایی امن نگهداری کنید تا آسیبی به آن وارد نشود یا در اختیار افراد دیگر قرار نگیرد؛ زیرا در این صورت ممکن است کل رمزارزهای خود را از دست بدهید.

چطور امینت کیف پول خود را افزایش دهیم؟

مهم نیست از کدام کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده می‌کنید. در ادامه قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که رعایت آن‌ها می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی نظیر هک‌شدن اطلاعات جلوگیری کند.

به‌روزرسانی نرم‌افزاری

همیشه سعی کنید از آخرین نرم‌افزارهای منتشر شده توسط توسعه‌دهندگان کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید؛ زیرا با انجام به‌روزرسانی، نواقص شناسایی شده برطرف و امنیت دارایی شما به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

فعال‌سازی لایه‌های امنیتی

سعی کنید از ولت ارز دیجیتالی استفاده کنید که امکان احراز هویت دومرحله‌ای داشته باشد؛ یعنی اگر بخواهید به نرم‌افزار وارد شوید و تراکنشی انجام دهید یک کد به ایمیل یا تلفن شما ارسال می‌شود. ازآنجایی‌که کدهای ارسال شده برای کاربران یکبار مصرف است، امنیت اطلاعات آن‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

تهیه نسخه پشتیبان

سعی کنید طی فواصل زمانی مشخص یک نسخه پشتیبان از اطلاعات کیف ارز دیجیتال تهیه کنید. با داشتن این نسخه اگر اطلاعات شما از بین برود یا به هر دلیلی به ولت خود دسترسی نداشته باشید می‌توانید به‌راحتی آن را بازیابی کنید.

ارز دیجیتالی

امضای چندمرحله‌ای

در این روش، کاربر باید برای تأیید تراکنش‌هایی که انجام می‌دهد از چند دستگاه مختلف استفاده کند. پس در حالتی که دستگاه دزدیده شود یا حساب‌های کاربری شما هک شود، سارقان نمی‌توانند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشند. حتماً کیف پولی را انتخاب کنید که این ویژگی را در اختیار شما قرار دهد.

معرفی بهترین کیف ارز دیجیتال

کیف‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بازار وجود دارد که با توجه به نیازتان می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید؛ اما برخی از این کیف‌ها امنیت و کارایی بیشتری دارند. در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کیف پول نرم‌افزاری تراست ولت

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر

  • کیف پول نرم‌افزاری اکسودوس

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در هر بازاری خطرات خود را دارد. رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این بازار، سارقان و هکرهای بسیاری منتظر اشتباهی از سوی کاربران هستند تا دارایی‌هایشان را سرقت کنند. پس قبل از سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی‌ها باید به نکات امنیتی توجه کرده و کیف ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی برای شما ایجاد شود.

 

کدخبر: 889809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟