فن کویل چیست؟

البته در صورتی که از فن کویل چهار لوله به جای فن کویل دو لوله استفاده شود می توان از قابلیت سرمایش و گرمایش دستگاه به صورت همزمان استفاده نمود. فن کویل ها به دلیل ساختار ساده ای که دارند جز دستگاه های اقتصادی تهویه مطبوع محسوب می شوند. به کمک ترموستات می توان تنظیمات لازم بر روی فن کویل را اعمال کرد. همچین تنوع در مدل و ظرفیت فن کویل ها سبب افزایش محبوبیت این سیستم گشته است. فن کویل ها در مکان های که نیاز است دمای هوای هر فضا به صورت جداگانه کنترل شود استفاده می شوند همچین در مکان هایی مانند هتل ها، بیمارستان، ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی و... کاربرد فراوانی دارند. در ادامه به بررسی انواع فن کویل و خصوصیات آن خواهیم پرداخت:

انواع فن کویل

قبل از خرید فن کویل از تهویه مهاجر ابتدا باید بدانید چه نوع فن کویلی را نیاز دارید ما در این مقاله به بررسی فنکویل ها بر اساس شکل ظاهری و موقعیت نصب خواهیم پرداخت:

فن کویل سقفی توکار

فن کویل سقفی توکار یکی از پر استفاده ترین مدل فن کویل ها می باشد که به صورت توکار در سقف کاذب محیط موردنظر نصب و راه اندازی می گردد. از مزیت های فن کویل نوع سقفی توکار می توان به کم صداتر بودن آن و فضای کمی که اشغال می کنند، اشاره نمود. این دستگاه به کمک ترموستاتی که روی دیوار نصب کرده ایم قابل کنترل هستند و می توان در سه دور کند، متوسط و تند تنظیم نمود. فن کویل سقفی توکار در ظرفیت های 200 الی 1200 cfm طراحی و تولید می شود. معمولا فشار استاتیک خارجی فن کویل های سقفی توکار 12 و 30 پاسکال می باشد. در صورتی که فشار استاتیک دستگاه بالاتر باشد پرتاب باد آن بیشتر و در نتیجه تولید صدای بیشتری نیز خواهد داشت.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی دارای فشار استاتیک بیشتری نسیت به فن کویل سقفی توکار می باشد درنتیجه ظرفیت هوادهی و قدرت خنک کنندگی بالاتری دارد. به همین دلیل است که صدای بیشتری تولید می کنند و استفاده از آن محیط های مسکونی توصیه نمی شود و بهتر است که در مکان های متراژ بالا مانند استخر، لابی هتل و... از فن کویل کانالی استفاده شود. این مدل فنکویل ها نیز مانند فنکویل سقفی توکار در سقف کاذب نصب می شوند.

فن کویل کاستی

فن کویل کاستی یکی دیگر از انواع فن کویل ها می باشد که در مدل های فن کویل کاستی یک طرفه و فن کویل کاستی چهار طرفه موجود می باشد. این دستگاه فضایی اشغال نمی کند زیرا در سقف کاذب نصب می شوند. مکش هوا این دستگاه از دویه داخلی آن و پرتاب باد از دریچه های کناری انجام می گیرد. همانظور که از نام این فن کویل ها مشخص است اگر به صورت یک طرفه باشند جریان هوا به صورت یکطرفه بوده و اگر چهارطرفه باشد از 4 جهت امکان دهش هوا دارد به همین دلیل در فضای وسط سقف نصب می گردد. این فن کویل ها دارای یک ریموت کنترل هستند که به وسیله آن امکان تنظیم دستگاه وجود دارد. فن کویل های نوع کاستی به دلیل نصب آسان از محبوبت زیادی برخوردار هستند.

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی در ظرفیت های مانند 200 الی 1000 cfm تولید می شود و برای استفاده در مراکز مسکونی و اداری کاربرد فراوانی دارد. این دستگاه به صورت عمودی روی زمین نصب می شود و نیازی به سقف کاذب ندارد. اگر چه هزینه نصب آن از فن کویل های نوع سقفی کمتر است اما به خاطر موقعیت نصبی که دارد فضای محیط را اشغال می نماید. نحوه کار فنکویل های نوع زمینی به گونه ای است که از روبرو یا پشت دستگاه هوا را مکش می کند و از قسمت بالا دستگاه دهش هوا را انجام می دهد. فن کویل زمینی در مدل های مختلفی نظر بالازن و روبروزن طراحی و تولید می شود.  

فن کویل دیواری

فن کویل دیواری

فن کویل دیواری در ظرفیت های مختلفی چون 200 الی 800 cfm طراحی شده است و به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شود و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به یونیت داخلی کولر گازی می باشد. از مزایا این مدل از فنکویل می توان به سهولت نصب، ظاهر زیبا و دکوراتیو آن اشاره نمود که در کاربری های مختلف مانند ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری در متراژ های متفاوت استفاده نمود.

نحوه عملکرد فن کویل

فن کویل زمینی

فن کویل ها دارای دو کانال رفت و برگشت می اشند که این کانال ها هوای مطبوع محیط را تامین می کنند. فن کویل به صورت جداگانه دارای یک کویل سرمایش و یک کویل گرمایش هستند که به دستگاه متصل می شود. البته امکان اتصال همزمان آن نیز وجود دارد. به کمک این کانال ها و فن دستگاه هوای تازه به محیط وارد می شود. و سپس دمای مطلوبی را ایجاد می نماید. در واقه ابتدا در مرحله اول مکش هوای داخل محیط بخ کمک فن صورت می گیرد، سپس هوا دریافتی از فیلترها عبور می کند. هوای تصفیه شده به وسله فن وارد کویل شده و با تنظیم دمای کویل بر اساس هوای موجود در اطرافش در اثر عبور از اطراف کویل ها هوا به دمای مطلوب می رسد. در آخر هوا دوباره به وسیله فن و عبور از فیلتر ها باز می گردد.

مزایا و معایب فن کویل

از مزایای استفاده از فن کویل ها می توان به توزیع مناسب دما، ایمنی بالا،  اشغال فضای کمتر به دلیل سیستم لوله کشی، امکان کار با سیستم چیلر و حرارت مرکزی، صرفه جویی در مصرف انرژی، قابلیت کنترل مجزا سرمایش و گرمایش فضاهای مختلف اشاره نمود. همچنین به دلیل تنوع بالا در مدل های یونیت داخلی مصرف کنندگان می توانند بر اساس سلیقه و شرایط محیطی که دارند پنل دستگاه را انتخاب نمایند. در کنار این مزیت ها فن کویل دارای معایبی مانند عدم توانایی در کنترل رطوبت، فیلتراسیون ضعیف، نیاز به لوله کشی و عدم ورود هوای تازه اشاره نمود.

کدخبر: 806840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟