پمپ آب خانگی یا الکتروپمپ چیست ؟

به گزارش رکنا، اطلاع مناسب از پمپ آب خانگی و انواع آن به شما کمک می کند که علاوه بر کاهش هزینه هنگام خرید، محصولی را تهیه کنید که کارآیی بالا را در کنار کیفیت و کاهش هزینه تعمیرات در پی داشته باشد. نکته دیگری که در انتخاب پمپ آب باید مورد لحاظ قرار گیرد، صدای آن است، که هرچه کم تر باشد برای ساکنین مناسب تر است.

اگرچه برند های متنوع زیادی در بازار ایران وجود دارد که شرکت آی ناین نیز یکی از بزرگترین سبد های آن را در اختیار مشتریان قرار می دهد، اما جهت یکپارچگی در مثال های خود به معرفی محصولات پمپ ابارا بسنده می کنیم.

پمپ آب خانگی یا الکتروپمپ چیست ؟

این نوع پمپ ها به طور کلی به دو قسمت ورودی و خروجی ، یک پروانه که وظیفه مکش و پرتاب آب و در نهایت موتور ( الکتروموتور ) که وظیفه چرخاندن آن را بر عهده دارد تقسیم بندی می شوند. جالب است بدانید پمپ آب الزاما" توسط الکتروموتور کار نکرده و اگر لازم باشد می توانید موتور پمپ نیز تهیه کنید که انرژی خود را از سوخت بنزین یا گازوئیل تامین می کند.

پمپ آب برای چه منظوری استفاده می شود ؟

پمپ آب امروزه جهت مصارف گوناگون از جمله مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر مختصرا تنها نام برده می شود.

  • مکش آب از زیر زمین یا چاه
  • انتقال آب از یک مکان به مکان دیگر ( حتی با وجود اختلاف سطح )
  • افزایش فشار آب خانگی
  • خالی و یا پر کردن استخر ، وان، سونا و جکوزی
  • آبگیری از مناطق سیل زده
  • کمک به انجام بسیاری از کار ها در ساخت و ساز

انواع پمپ آب خانگی موجود در بازار :

موتور پمپ :

قوی ترین نوع پمپ آب موجود در بازار معمولا" این ها هستند. موتور برخی از انواع آن 4 زمانه بوده و توان بالایی ایجاد می کند. اما این دسته از پمپ ها نمی توانند درون آب قرار گیرند. این پمپ ها معمولا" جهت مصارف افزایش فشار آب درون لوله مورد استفاده قرار نمی گیرند و بیشتر زمانی استفاده می شوند که نیروی الکتریسیته وجود نداشته و نیاز به انتقال آب وجود داشته باشد. کاربرد این نوع پمپ ، در نوع پمپ کشاورزی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کاربرد آن را در مناطق ساخت و ساز نیز که نیروی برق به راحتی در دسترس نیست نیز می توان مشاهده کرد.

پمپ آب الکتریکی یا الکتروپمپ :

این نوع پمپ بیشتر به نام پمپ آب خانگی شناخته شده و در انواع متنوعی مانند پمپ آب جتی ، پمپ آب محیطی، پمپ آب بشقابی، پمپ آب دو پروانه، پمپ آبگرمکنی و ... عرضه می گردد. در ادامه به بررسی به همراه مثال هریک می پردازیم. سیال در این مدل از پمپ ها آب تمیز و سرد می باشد. اطلاعات بیشتر در خصوص پمپ آب خانگی

پمپ آب فاضلاب :

شبیه مورد فوق بوده و معمولا" برقی است. طراحی این نوع پمپ علیرغم مدل فوق به گونه ای است که می تواند آب کثیف را نیز پمپاژ کند. این پمپ ها در مقابل خوردگی مقاوم بوده اما در هر صورت نیاز به دوره تعمیرات دارند.

پمپ آب چاهی :

این پمپ ها دارای هد و آبدهی قوی می باشند. در دو دسته پمپ آب کف کش و لجن کش و پمپ آب شناوری می توان این پمپ ها را قرار داد. این پمپ ها ( به خصوص نوع شناوری ) بسیار به نبود آب حساس بوده و بلافاصله در اثر خشک کار کردن سوخته و پروانه آنها تغییر شکل می دهد.

پمپ آب خورشیدی :

 این پمپ ها از نظر نیروی محرک شبیه الکتروپمپ بوده منتهی نیروی خود را از پنل های خورشیدی دریافت می کنند. از آنجایی که احتمالا" در آینده ای نه چندان دور اکثر انرژی خانه ها توسط پنل های خورشیدی تامین خواهد شد شاید بتوان استفاده زیادی برای این نوع از پمپ ها متصور شد، اما اکنون در بازار ایران چنین پمپ هایی به راحتی یافت نمی شوند.

اجزاء پمپ آب خانگی :

دانستن اجزاء سیستم پمپ کمک شایانی به درک افراد از نحوه عملکرد آن و در نهایت انتخاب محصول مناسب می کند و اجزاء پمپ آب معمولا" به شرح زیر است:

موتور : همان الکتروموتور است که با استفاده از سیم پیچ درون آن و القای مغناطیسی سبب چرخش روتور ( درون استاتور ) می شود.

بدنه : بدنه پمپ آب است که معمولا" از چدن یا در برخی مواقع استنلس استیل ساخته می شود. البته ممکن است از آلومینیوم نیز ساخته شود که به دلیل استحکام ناکافی توصیه نمی شود.

لوله کشی : لوله ورودی به پمپ و لوله خروجی به پمپ که معمولا" دارای یک شیر یکطرفه قبل پمپ می باشد. همچنین بهتر است از یک شیر گازی یا شیر فلکه قبل و بعد پمپ استفاده شود تا بتوان در صورت نیاز، جریان آب را قطع کرد و اقدام به تعویض یا تعمیر پمپ نمود.

سیستمم کنترلی : بخشی از پمپ آب است که وظیفه قطع و وصل پمپ را داراست. به آن قطع کن پمپ آب یا اتوماتیک پمپ آب نیز گفته می شود و معمولا" باید به شکل جداگانه خریداری گردد. ( می توانید این محصول را نیز از آی ناین تهیه نمایید )

پروانه و یا چرخنده : وظیفه مکش و افزایش فشار آب درون کلگی پمپ را دارا بوده و توسط یک شفت به الکتروموتور متصل است. پروانه می تواند از جنس برنجی یا باکالیت باشد که نوع برنجی گرانتر و با دوام تر است. هرچند به تجربه مشاهده شده است انواع باکالیت از صدای کم تری نسبت به مدل مشابه برنجی برخوردارند.

آب بند و یاتاقان ها : بخش هایی از پمپ آب هستند که به ترتیب وظیفه آب بندی پمپ و چرخش صحیح شفت حول محور دورانی را دارا می باشند.

در زیر برای هر نوع پمپ یک مثال از محصول مورد نظر نیز معرفی می گردد. هرچند برند های ایتالیایی ، چینی و ایرانی بسیاری عرضه کننده همه این نوع از پمپ ها می باشند اما ما به ارائه برند ابارا بسنده می کنیم. سایر انواع و برند های پمپ ( شامل پنتاکس، داب، لوارا، پدرولو، دیزل ساز، استریم، لئو، نفیس فلو، ورتکس و... ) را می توانید در سایت آی ناین مشاهده کنید.

دقت کنید که مواردی که در زیر عنوان می گردد 100 درصد نبوده چرا که پمپ آب مناسب، با کارایی دقیق به فاکتور های بسیار زیادی از جمله تعداد ساکنین، نوع سیستم لوله کشی، فشار آب شهری، تعداد طبقات، وضعیت آب محل و ... بستگی دارد.

انواع پمپ آب :

پمپ آب از انواع مختلفی برخوردار است که در زیر برخی از رایج ترین آنها جهت مصارف خانگی معرفی می گردد.

پمپ آب نیم اسب :

این پمپ ها معمولا" برای ساختمان های یک طبقه ( همکف ) توصیه می شود. پمپ آب نیم اسب یا پمپ آب کوچک دارای هد بالا می باشد اما به دلیل آب دهی پایین و سایز کوچک نمی توان از آن جهت افزایش ارتفاع استفاده کرد لذا به عنوان مثال اگر آن را برای یک ساختمان 2 یا 3 طبقه خریداری کنید، احتمال دارد پاسخگوی نیاز شما نباشد.

1

پمپ آب بشقابی یک اسب :

این پمپ ها برای ساختمان های 2 تا 3 طبقه (  گاها" 4 طبقه ) توصیه می شود. این پمپ ها از آبدهی نسبتا" خوبی برخوردار می باشند.

2

پمپ آب جتی 1 اسب :

این پمپ ها نیز از نظر توان و آبدهی و هد مانند مدل بشقابی هستند هرچند مقداری از هد بالا تر برخوردار بوده و همچنین مکش بهتری دارند. برای خانه هایی که آب خود را از چاه تامین می کنند این پمپ بیشتر توصیه می شود. این پمپ ها به نام پمپ آب موشکی ، پمپ آبدان بزرگ و پمپ آب خودمکش نیز شناخته می شوند.

3

پمپ آب 2 اسب دو پروانه :

این پمپ ها دارای آبدهی بالا می باشند و برای ساختمان های بیش از 5 طبقه و با تعداد واحد بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

4

پمپ آبگرمکنی :

این پمپ ها همانطور که از اسمشان پیداست به دلیل استفاده معمول در آبگرمکن بیشتر شناخته شده اند اما نکته مهم این است که این پمپ ها قابل استفاده داخل واحد آپارتمان نیز بوده و به پمپ آب داخل واحد آپارتمان معروفند. این پمپ ها صدای بسیار کمی دارا می باشند.

در نهایت آی ناین توصیه می کند جهت خرید محصول پیش از انتخاب با شرکت تماس گرفته و به شکل تلفنی سوال و مشخصات پمپ آب خانگی مورد نظر را به کارشناس اعلام نمایید. این مشاوره تماما" رایگان بوده و پس از انتخاب پمپ مورد نظر می توانید خرید خود را از فروشگاه دیگر یا حتی بازار انجام دهید، فقط خواهش می کنیم از فرد مورد اعتماد خرید نمایید. 

آدرس سایت : www.i-9.ir

تلفن تماس : 45537-021

 

کدخبر: 564605 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟