پلوپز ارزش غذایی مواد خوراکی را حفظ می کند

پلوپز دارای مزایای زیادی است که آن را بسیار محبوب ساخته است. این وسیله، به راحتی قابل استفاده است و شما می توانید به راحتی، برخی مواد غذایی مانند برنج، کوکو و مواد غذایی دیگر را در فرصتی تنظیم شده، برای اعضای خانواده تهیه کنید.

آشپزخانه به طور معمول مکانی است که انواع وسایل پخت و پز در آن یافت می شود. برخی افراد دوست دارند به صورت سنتی با اجاق گاز مواد غذایی خود را تهیه و آماده کنند و برخی دیگر هم علاوه بر پخت و پز با اجاق گاز، از برخی وسایل مانند پلوپز و زودپز استفاده می کنند که هر یک از این وسایل مزایای خاص خود را دارد.

پخت برنج و یا مواد غذایی در پلوپز، دارای مزایایی است که عبارتند از:

1- اگر مواد غذایی و یا برنج را در پلوپز می پزید، می توانید مدت زمان آماده سازی آن را طبق دلخواه خود اندازه گیری کرده و نتیجه پخت هم معمولا بسیار مطلوب خواهد بود. برنج، در پلوپز معمولا شکل بهتری می گیرد و دانه های برنج هم جداگانه بوده و به هم نمی چسبد.

2- بسیاری از پلوپز ها، دارای یک فنجان اندازه گیری برای برنج و خطوطی رو آن هستند که نشان می دهد چقدر آب نیاز دارید.

3- تنظیم آسان و قابلیت برنامه ریزی در بعضی از مدل های پلوپز به شما امکان می دهد تا بتوانید انواع دانه ها، از برنج سفید تا برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر و گندم را در آن طبخ کنید.

4- برخی از مدل های پلوپز، دارای تنظیمات مخصوصی برای بخار دادن سبزیجات، ماهی و یا سوپ هستند.

5- گزینه حفظ گرما روی بدنه پلوپز، این امکان را می دهد تا برنج یا مواد غذایی دیگر، به مدت 20 دقیقه تا 12 ساعت گرم بماند.

6- پلوپز ها معمولا نسبت به اجاق ها، فضای کمتری را اشغال کرده و شما می توانید در هر مکانی آن را قرار داده و انواع مواد غذایی را در آن تهیه کنید. البته شما تنها یک نوع مواده غذایی را می توانید آماده کنید و برای پخت نوع دیگری از غذا باید صبرکنید.

7- استفاده از پلوپز، بسیار راحت و موثر بوده و فرآیند بی دردسری دارد. شما تنها نیاز به ریختن برنج و آب سرد لازم در کاسه مخصوص آن بوده و سپس، در زمان تعیین شده، برنج شما آماده است.

8- پخت و پز برنج در ظروف معمولی ممکن است نتیجه مطلوبی برای شما نداشته باشد. ممکن است برنج شما یکدست در نیامده و یا شکل خوبی نداشته باشد اما در پلوپز، برنج کاملا یکدست و نرم پخته شده و می توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

9- پخت برنج در ظرف های معمولی نیاز به اضافه کردن میزان معینی آب داشته و ممکن است که این میزان کم و زیاد شود. اما در پلوپز، همه مواد، کاملا اندازه گیری شده و به طور مناسبی می پزند.

10- زمانی که مواد غذایی و یا برنج در پلوپز آماده و پخته می شود، پلوپز به طور خودکار خاموش خواهد شد. بنابراین شما با خیال راحت به کارهای روزمره رسیده و نگران سوختن غذا نخواهید بود.

11- در پلوپز، برنج و مواد غذایی دیگر از طریق بخار پخته می شود. درزهای پلوپز کاملا بسته بوده و دارای یک ترموستات است که دمای داخل آن را حفظ می کند. بنابراین هنگامی که برنج پخته می شود، اگر بخاری گرم در دستگاه باقی مانده باشد، این ترموستات باعث خنک شدن آن می شود.

12- برنج پخته شده در پلوپز، از نظر سلامت غذایی ، بسیار سالم است و منبع خوبی از فیبر های نامحلول خواهد بود و شما را از یبوست و اختلالات روده دور نگه می دارد. همچنین، سطح انرژی با کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین B، افزایش پیدا می کند.

13- امروزه در بازار، انواع مختلفی از پلوپز قابل دسترس اس . برخی از انواع پلوپز ها، به جز پخت برنج، برای تهیه سایر غذاهای سالمی مانند پخت جو دوسر، سوپ ها یا سایر دانه ها استفاده می شوند. بعضی از پلوپز ها دارای راهنمای استفاده و طبخ مواد غذایی هستند که شامل سبزیجات بخارپز، نان یا کوفته ها می شود.

بنابراین، مزایای پخت مواد غذایی در پلوپز، چند منظوره است و شما می توانید انواع مواد غذایی مناسب با پخت پلوپز را در آن تهیه کنید. برنج، در پلوپز کاملا با آب مخلوط شده به طوری که شما می توانید طعم کاملی از یک وعده غذایی سالم داشته باشید.

البته باید گفت که پلوپز هم، مانند هر وسیله دیگری در آشپزخانه، با بعضی معایب همراه است. البته شما با توجه به مزایا و معایب خاص هر نوع وسیله ای، آن را خریداری کرده و بهتر است تمام اصول مربوط به استفاده از آن ها را در نظر بگیرید.

برخی از معایب استفاده از پلوپز عبارتند از:

– در مورد پخت برنج در پلوپز، این نوع برنج در همه مدل ها به طور یکسان پخته و آماده نمی شود. در برخی از پلوپزها، لایه ی پایین برنج به طور کامل پخته و قهوه ای می شود و در برخی مدل های دیگر، برنج به صورت قالب در آمده و ته دیگی ندارد.

_ تعیین میزان پخت غذا در انواع مدل های پلوپز، متفاوت است و بنابراین، انتخاب پلوپز مناسب با شرایط دلخواه شما کمی مشکل به نظر می رسد و شما باید ابتدا چند بار مواد غذایی را در پلوپز پخته و شکل پخت آن را آزمایش کنید.

_ در برخی از تنظیمات مربوط به پلوپزها ، خروجی بخار در قسمت بالای آن قرارداشته و باعث جمع شدن بخار زیاد در فضای آشپزخانه می شود.

_ پلوپز نیاز به پاکسازی کامل دارد و همچنین، علاوه بر کاسه پلوپز، شما باید درب داخلی و قسمت بخار و سطح بیرونی پلوپز را کاملا شستشو دهید.

 

کدخبر: 400015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟