انتخابات بورس را تعطیل می کند!

به گزارش رکنا، در آخرین روز معاملات بازار سرمایه جریان بازار تعادلی و مثبت پیش رفت. اما شاخص کل هم‌وزن برخلاف رشد شاخص کل با روندی منفی به کار خود پایان داد.

تاثیر ثبت‌‌نام انتخابات بر بازار بورس

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه  گفت: در هفته آینده اتفاق مهم و تاثیرگذاری که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد مهلت ثبت‌نام کاندیدهای ریاست جمهوری به پایان می‌رسد و ترکیب رویکردها و افرادی که ثبت نام کردند با ضریب اطمینان بالایی نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند و بازار سرمایه تا حد زیادی از ابهام خارج شده و البته دچار تعدیل خواهد شد.

عوامل تاثیر کوتاه‌مدت بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه درباره پارامترهای مهم اثرگذار در بازار گفت: دلار در محدوه قیمت فعلی در بازار مفید و کمک کننده است همچنین مذاکرات وین و برجام اخبار مهم و اثرگذاری را در بازار مخابره می‌کند. باید توجه داشت که این عوامل بر روند بازار در کوتاه مدت اثری مهم ایفا می‌کنند.

وی درباره وضعیت نمادها در بازار گفت: بسیاری از نمادهای از ارزندگی خوبی برخوردارند و اصلاح قیمتی در آنها رخ داده و هیجان از آنها تخلیه شده است اما عمده نمادهای کوچک و غیر نقدشونده‌ای هم در بازار هستند که صف‌های فروش سنگینی دارند و در حال حاضر همین سهم‌ها هستند که به دلیل دامنه نوسان نامتقارن و پر نشدن حجم مبنا، اصلاح قیمتی در آنها رخ نداده و نه تنها ارزنده نیستند بلکه صف‌های پیش بینی بورس

قفل معاملات از ۲۵ اردیبهشت شکسته می‌شود

وی درباره تغییر در زیرساختارهای بازار و تاثیر مثبت این تغییرات در بازار اظهار کرد: از شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با متقارن شدن دامنه نوسان اتفاقات مثبتی در بازار رخ خواهد داد نکته قابل توجه دیگر نمادهایی هستند که به دلیل افشای اطلاعات الف و بازگشایی پس از مجمع معاملاتی را که با نوسانات بالا مچ شده بودند را پذیرفتند و آنها را ابطال نکردند این مساله نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران احترام به تصمیم‌های معاملات معامله‌گران در بازار گذاشته است. با این تغییرات هر چه به جلو حرکت کنیم بازار به پختگی بیشتری می‌رسد و قفل معاملات به مرو شکسته شده و بازار روند تعادلی خود را طی می‌کند.

قدوسی درباره کمک‌های دولت به بازار و اهمیت آن گفت: ابتدا باید تاکید کنم که این منابع باید مشخص باشند، همچنین دولت به دو طریق می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند یک از طریقی که بر پایه پول و نقدینگی اضافه نکند و به تورم دامن نزند و دو از طریق تزریق نقدینگی به بازار از منابعی که مشخص شده‌اند.

البته این گزینه هم معقول است زیرا در زمانی که دولت با کسری رو به رو بود برای جلوگیری استقراض از بانک مرکزی اقدام به تامین مالی از بازار سرمایه کرد و به نوعی بازار را سپر تورمی خود قرار داد که در حال حاضر برای جبران خارج کردن پول از بازار و برگرداندن این منابع باید به تزریق نقدینگی اقدام کند زیرا دولت خودش هم در بازار ما برخلاف دیگر بازارهای جهان ذی نفع است و سهامدار عمده به حساب می‌آید.

وی در پایان درباره این که بازار در هفته آینده چگونه پیش می‌رود گفت: تا نهایی شدن وضعیت انتخابات فضای ابهام در بازار وجود خواهد داشت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 687164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟