معمای تورم آخر سال99

به گزارش رکنا ، اتاق تهران در تازه‌ترین گزارش خود با درنظر گرفتن تازه‌ترین داده‌های قیمتی اثرگذار بر سبد مصرفی کالاها و خدمات مردم نتیجه گرفته که نرخ تورم در پایان سال‌جاری خورشیدی به 35 تا 40درصد خواهد رسید. پیش از این بانک جهانی، نرخ تورم پایان سال میلادی2020 را برای ایران 34.1درصد و صندوق بین‌المللی پول هم 30.5درصد برآورد کرده بود. به‌نظر می‌رسد بسته به اینکه نرخ تورم در آذرماه به‌ویژه شتاب ماهانه قیمت‌ها چه تغییری کرده باشد، رسیدن نرخ تورم ایران در پایان سال2020 میلادی به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول نزدیک‌تر خواهد بود و اگر دوباره شتاب قیمت‌ها بیشتر شده باشد، نرخ تورم به پیش‌بینی بانک جهانی نزدیک می‌شود.

پیش‌تر بانک مرکزی نرخ تورم هدفگذاری‌شده را برای پایان امسال 22درصد با 2درصد نوسان مثبت و منفی ارزیابی کرده بود اما با ثبت تورم 29درصدی سالانه در آبان امسال، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، با بیان اینکه اصولاً هدفگذاری تورم برای شاخص تورم سالانه انجام می‌شود و تورم نقطه به نقطه به‌دلیل نوسان زیاد آن نمی‌تواند مبنای مناسبی برای هدفگذاری تورم باشد، تأکید کرد: هدف‌ تورمی اعلام‌شده بانک مرکزی، برای تحقق در بازه یک‌سال پیش‌رو از زمان اعلام آن در اردیبهشت‌ماه بوده و 6ماه تا پایان این دوره فاصله داریم.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، میانگین تورم ماهانه ایران در 8ماه امسال 4.04درصد و تورم 8‌ماه هم 30.6درصد برآورد شده و محاسبات اتاق تهران نشان می‌دهد درصورت بروز تورم ماهانه یک تا 4درصد برای 4‌ماه باقیمانده از سال یعنی از آذر تا اسفند سال‌جاری، تورم کل سال1399 متفاوت و بین 35.1 تا 39درصد متغیر خواهد بود.

فشار تورم بر اقشار ضعیف

گذشته از اینکه نرخ تورم در پایان امسال سرانجام به چنددرصد خواهد رسید، نکته مهم‌تر این است که راه کنترل نرخ تورم چیست و فشار تورم بر سبد معیشت خانوارها چگونه توزیع خواهد شد. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد: نرخ تورم در آبان امسال بیشترین فشار را بر دهک‌های ضعیف جامعه وارد کرده است. این نهاد می‌گوید: سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی فقیرترین قشر جامعه در آبان امسال نسبت به آبان پارسال 62.7درصد گران شده؛ درحالی‌که سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی ثروتمندان در این مدت 51.9درصد افزایش قیمت داشته است. شکاف بیش از 10درصدی بین سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی فقیرترین و ثروتمندترین دهک جامعه وقتی عمیق‌تر خواهد بود که بدانیم سهم کالاهای خوراکی و آشامیدنی در هزینه ماهانه یک خانوار فقیر 43.3درصد است و برای خانوارهای ثروتمند فقط 17.22درصد. به این ترتیب آمارها نشان می‌دهد فعلا هرچه نرخ تورم بالاتر برود، طبقه ضعیف و متوسط تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد و طبقات ضعیف‌تر شده به ناچار مجبور به حذف برخی کالاها از سبد مصرفی خواهند بود./ همشهری

معمای تورم

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 632567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟