ماجرای واریز یارانه تخم مرغ چیست؟

به گزارش رکنا، یارانه تخم مرغ موضوعی است که امروز و پس از گرانی تخم مرغ در روزهای اخیر سوژه اخیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی شده است. ماجرا از این قرار است که افزایش عجیب و غریب یکباره تخم مرغ که قیمت هر شانه آن را به قیمت یارانه نقدی ماهانه یعنی 45 هزار تومان نزدیک شده است سوژه کارتونی از محمدرضا میرشاه ولد بود بود در کنایه ای به این ماجرا با انتشار کارتونی در صفحه اینستاگرام خود که در آن اعلام شده بود ساعت 24 امشب یارانه هر ایرانی معادل یک شانه تخم مرغ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. این کارتون با تیتر امشب یارانه تخم مرغ واریز می شود در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده است.

یارانه تخم مرغ
ادامه گرانی تخم مرغ قیمت جدید

براساس اطلاعات مربوط به عملکرد بازرسی و نظارت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با توجه به تشدید بازرسی‌ها از بازار مرغ و تخم‌مرغ، این کالاها از ابتدای امسال در چندین مرحله به عنوان اولویت بازرسی تعیین شده بودند؛ به‌طوری‌که در پنج ماهه نخست امسال در مجموع ۷۷ هزار و ۴۳۹ مورد از بازار این محصولات انجام و ۴۸۱۳ مورد تخلف مرتبط با عرضه مرغ و تخم‌مرغ به ارزش بیش از سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سراسر کشور تشکیل شده است.
بر اساس این اطلاعات در پنج ماهه نخست امسال، تعداد بازرسی از بازار گوشت مرغ ۴۸ هزار و ۴۰۹ مورد بوده و برای ۲۶۷۰ واحد صنفی متخلف، برگه گزارش بازرسی به ارزش ریالی بالغ بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تنظیم شده است. همچنین در این بازه زمانی از لازار تخم‌مرغ ۲۹ هزار ۳۰ مورد بازرسی انجام و برای ۲۱۴۳ متخلف صنفی، گزارش بازرسی به ارزش ریالی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تنظیم و به مرجع رسیدگی‌کننده ارسال شده است.
با این حال نرخ هر شانه تخم‌مرغ در روزهای اخیر در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به شانه‌ای ۲۶ هزار تومان رسیده است. البته نرخ این محصول در هفته‌های گذشته در خرده فروشی‌ها حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان بود.
هشتم تیرماه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن را حدود ۲۰ هزار تومان تعیین کرد. البته نرخ هر شانه تخم‌مرغ در تیرماه به بیش از ۳۰ هزار تومان هم رسید که موجب شد صادرات این محصول برای مدتی متوقف شود. البته عوارض صادراتی، هر کیلوگرم تخم‌مرغ تا پایان مردادماه ۴۰۰۰ تومان تعیین شده بود.
با این وجود ستاد تنظیم بازار در راستای حمایت از تولیدکنندگان عوارض صادراتی تخم‌مرغ‌ برای شهریورماه را مشروط به تعهد اتحادیه مرکزی مرغداران میهن برای جلوگیری از هرگونه کمبود احتمالی و نیز ثبات و رعایت قیمت‌های مصوب درب مرغداری و مصرف‌کننده در سطح بازار، حذف کرد.
البته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که روند نظارتی و تشدید بازرسی‌ها روی اقلام کالایی مرغ و تخم‌مرغ در ایام پیش روی در سراسر کشور ادامه دارد.

تخم مرغ در بازار گران‌تر می‌شود؟

قیمت تخم‌مرغ طی یکی دو هفته اخیر گران شده است. حال یکی از دلایل گرانی قیمت تخم‌مرغ کمبود سویا عنوان می‌شود.
به نظر می‌رسد که تهیه نهاده‌های دامی از جمله سویا برای مرغداران سخت شده است؛ حال با توجه به بحران تازه در حوزه مواد غذایی ممکن است واردات تخم‌مرغ آزاد شود؟ آیا در پاییز قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای 50 هزار تومان خواهد رسید؟
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای 50 هزار تومان خواهد رسید؟ به تجارت‌نیوز گفت: فعلا نهاده‌ها مرغ همچون سویا نایاب است؛ مرغداران برای خوراک مرغ با کمبود سویا رو به رو هستند. اکنون هر کیلو تخم مرغ در محل مرغداری 13 هزار تومان است یعنی در مرغداری هر شانه تخم‌مرغ 26 هزار تومان تمام می‌شود؛ این درحالی است که اکنون قیمت تمام شده تخم مرغ بالای 14 هزار و 500 تومان است. معتقدیم در نیمه دوم چنانچه ارز دولتی برداشته شود قیمت تخم مرغ ممکن است به بالای 50 هزار تومان برسد.
ناصر نبی‌پور با اشاره به وضعیت واردت تخم مرغ افزود: واردات تخم مرغ آزاد نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟