سازماندهی دکل‌های مخابراتی به کجا رسید؟

به گزارش رکنا، دکل‌هایی که برای جا به جایی امواج الکترومغناطیس، نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، موبایل و بیسیم بر روی زمین نصب می‌شوند، دکل‌های مخابراتی نام دارند.

دکل‌های غول پیکر در شهر چه کاره‌اند؟

این دکل‌ها به انواع خودایستای سه پایه، خود ایستای چهارپایه، مهاری و بازتابی تقسیم می‌شوند که هر نوع ویژگی‌های منحصر به خود را داشته و برای کاربردی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکل‌های خود ایستای چهارپایه برای ارتفاعات بالای ۲۴ متر بار‌های زیاد، دکل‌های خود ایستای سه پایه برای نصب آنتن‌های ماکروویو، موبایل و بیسیم، دکل‌های مهاری در تلفن همراه و شبکه‌های رایانه‌ای و دکل‌های بازتابی برای مناطقی که به دلیل موقعیت طبیعی انتقال امواج با مشکل مواجه می‌شود، برای انعکاس امواج مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکل‌های مخابرات دشمن جان انسان‌ها هستند؟

دکل‌های مخابراتی برای انتقال امواج خود، از صدور تشعشعات یونیزان استفاده کرده که برخی معتقدند این تشعشعات تاثیرات منفی بر سلامت جسمی افراد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور، تا کنون احتمال زیادی مبنی بر اینکه این تشعشعات منجر به ابتلاء افراد به سرطان و بیماری‌های مختلف از جمله ناهنجاری‌های مادرزادی، مشکلات در بینایی و اعصاب مغزی می‌شود، از نتایج این آزمایش‌ها حاصل نشده است.

سید حسن سید موسوی مشاور مدیرعامل همراه اول پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود:" هرچه تعداد دکل‌های مخابراتی در شهر یا منطقه‌ای بیشتر باشد باعث می‌شود تعداد دکل‌های موجود فرکانس‌های کمتری را برای انتقال امواج خود صادر کرده و تاثیر منفی احتمالی آن بر سلامت افراد کمتر شود."

او در ادامه افزود:" که علاوه بر تشعشعات سایت‌های مخابراتی، تلفن‌های همراه نیز پرتو‌های الکترو مغناطیس را صادر کرده تا بتواند امواج را از این سایت‌ها دریافت کند. این پرتو‌ها بعضا جذب بدن افراد شده و ممکن است ضرر‌های جسمی برای افراد به دنبال داشته باشد. در این راستا و برای جلوگیری از مضرات احتمالی، لازم است شهروندان از مجاورت غیر ضروری با مودم‌های WiFi، در دست گرفتن بیش از حد تلفن همراه و قرار دادن رایانه شخصی بر روی پا خودداری کرده و به جای آن‌ها از کیف، جیب و میز استفاده کنند."

سید موسوی درباره تاثیر منفی غیر قابل انکار این دکل‌ها بر روی زیبایی شهر نیز تصریح کرد: "سعی می‌شود برای تعدیل تاثیر منفی دکل‌های مخابراتی بر زیبایی شهر، با همکاری کارشناسان شهرداری، ظاهر خلاقانه و زیبایی برای دکل‌های تهران طراحی و پیاده سازی شود."

ساماندهی دکل‌های مخابراتی به کجا رسید؟

دکل‌ها، قانون‌مدار شدند

در پی افزایش استفاده از دکل‌های مخابراتی و نصب آن‌ها و توسعه شبکه ارتباطی در بین مردم، آبان ماه گذشته تفاهم نامه‌ای بین شورای شهر تهران و شرکت ارتباط مشترک شهرداری مبنی بر ضرورت مجوز دار بودن دکل‌های مخابراتی منعقد شد.

بر این اساس، طرفین تفاهم نامه موظف شدند برای دکل‌های موجود طبق قوانین و مقررات بهداشتی، ایمنی، زیست محیطی و حقوق شهروندی مجوز صادر کرده و درصورت نبود استاندارد‌های لازم در جانمایی دکلی، نسبت به تغییر مکان آن و یا بهبود وضعیت آن دکل، دستور داده و اقدام کنند و نیز دکل‌هایی که از آن پس نصب خواهند شد را بررسی کرده و برای آن‌ها مجوز صادر کنند.

بر اساس این تفاهم نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق آیین نامه‌های مشخص، جانمایی دکل مخابراتی را از نظر استاندارد‌های ایمنی، زیست محیطی، بهداشتی و حقوق شهروندی تایید کرده و به مخابرات و یا اپراتور درخواست کننده، مجوز نصب و بهره برداری از دکل مخابراتی را صادر می‌کند.

برخی از دکل‌های مخابراتی پیش از انعقاد تفاهم نامه ضرورت دارا بودن مجوز برای دکل ها، در مکان‌هایی جا نمایی شده اند که با وجود دارا بودن استاندارد‌های لازم، شهروندان و ساکنان اطراف آن دکل، نسبت به آن معترض هستند؛ در این زمینه نیز بر اساس این تفاهم نامه، در جانمایی آن دکل مورد اعتراض، تجدید نظر می‌شود.

ساماندهی دکل‌های مخابراتی به کجا رسید؟

علاوه بر این تفاهم نامه، سازمان انرژی اتمی ایران از دیگر عواملی است که بر میزان صدور تشعشعات از دکل‌های مخابراتی نظارت کرده و نمی‌گذارد این میزان از حد استاندارد فراتر رود چرا که آستانه مضر بودن پرتوگیری و خط قرمز استاندارد پرتو‌های ناشی از آنتن‌های اپراتور‌های موبایل برای فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز، ۴۴۰ میکرو وات برسانتی‌متر مربع است. همچنین نظارت بر اینکه جانمایی دکل‌های مخابراتی در مجاورت مکان‌هایی مانند سرای سالمندان، مهدکودک ها، مدارس و بیمارستان‌ها نباشد و دکل حداقل با ۵۰ متر فاصله از این مراکز نصب شود نیز بر عهده این سازمان است.

در این خصوص پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت کنونی دکل‌های مخابراتی و مجوز دار بودن همه آن‌ها فعلا بی نتیجه مانده که درصورت پاسخگویی مراکز مربوطه، در گزارشی دیگر اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است؛ درباره نصب دکل‌های مخابراتی سیار در حیاط یا پشت بام منازل مسکونی و تاثیرات آن نیز پیگیر دریافت اطلاعات هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540715 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟