این اعدادی است که این روزها در مورد گوشت شنیده می‌شود. در روزهایی که واردات به جهت تأمین ارز و گذر از تحریم‌ها برای دولت سخت شده است، بازار گوشت، دست دلالانی افتاده است که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند. در این میان مردم هم از آینده نگرانی‌هایی دارند. تا هفته‌های پیش عنوان می‌شد گوشت وارداتی گرم و یخ زده تا پایان بهمن ماه عرضه می‌شود و بعد از آن مردم چاره‌ای جز خرید گوشت 100 هزار تومانی ندارند. اما مسئولان تنظیم بازار تأکید کردند که واردات گوشت همانگونه که رئیس جمهوری اعلام کرده است تا پایان فروردین ماه ادامه خواهد یافت و بعد از آن هم احتمال واردات گوشت وجود دارد. با اطمینان از ادامه دار بودن واردات گوشت صف‌های طولانی در میادین و فروشگاه‌ها ایجاد می‌شود تا بتوانند به گوشت 53 هزار تومانی و مرغ کمتر از 10 هزار تومان برسند. برخی از افرادی هم که در صف گوشت می‌ایستند معتقدند که فریزرها را باید پر کرد تا چند ماه بدون مشکل سپری شود.

به دنبال افزایش حجم واردات گوشت هستیم

درباره وضعیت گوشت و شرایطی که در انتظار مردم است، حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفته است: روزانه بین 100 تا 150 تن گوشت قرمز وارداتی به بازار تزریق می‌شود. همچنین برای تنظیم بازار محموله 40 تنی گوشت قرمز وارد کشور شد. وی به ایرنا افزود:اکنون برای تنظیم بازار گوشت قرمز به دنبال افزایش حجم، دفعات و زمان عرضه در مراکز و فروشگاه‌های عرضه گوشت‌های وارداتی هستیم تا مردم زمان کمتری را در صف‌ها سپری کنند.

صف‌ها به خاطر اختلاف قیمت

وی افزایش تقاضا و صف‌های طولانی برای گوشت وارداتی را اختلاف قیمتی زیاد بین گوشت تولید داخل و وارداتی دانست و اظهارداشت: گوشت وارداتی با یارانه دولتی و ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شود بنابراین فاصله قیمت گوشت وارداتی و گوشت تولید داخل موجب افزایش تقاضای مردم و طولانی شدن صف‌ها شده است که تلاش داریم با یک برنامه‌ریزی منسجم این مشکل را برطرف کنیم.

واردات 2 هزار رأس گوسفند رومانیایی

ورناصری افزود: برای تنظیم بازار این محصول و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اقدام به واردات دام زنده (گوسفند) رومانیایی کرده‌ایم که اکنون مراحل قرنطینه‌ای خود را در کشور مبدأ می‌گذراند و بزودی در اولین محموله دو هزار رأس دام سبک وارد کشور می‌شود که می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت گوشت قرمز در آلایش نیز تأثیر بسزایی داشته باشد. وی اضافه کرد: همچنین قرار است هفتگی 50 هزار رأس دام زنده گوسفندی از رومانی با هواپیما وارد کشور شود. به گفته وی، اکنون برای تنظیم بازار این محصول گوشت گرم گوساله نیز از کشور‌های مختلف تأمین و روزانه روانه بازار می‌شود.

لاشه گوسفندی داخلی 75 هزارتومان

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور پیش‌بینی کرد: با افزایش حجم واردات و عرضه گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوسفندی، گوشت گرم گوساله و گوشت منجمد گوساله و ورود دام زنده سبک گوسفندی برنامه متعادل‌سازی گوشت قرمز برای شب عید را داریم.حمید ورناصری درباره نظارت بر عرضه گوشت‌های وارداتی در مراکز و فروشگاه‌های توزیع گفت: بر عرضه این محصولات توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل داریم. ممکن است برخی افراد سودجو گوشت دولتی را تأمین و با نرخ گوشت تولید داخل در رستوران‌ها و غذا خوری‌ها عرضه کنند که این نیز به نظارت‌های سازمان تعزیرات کشور و سازمان بازرسی کل کشور برمی گردد تا با این سودجویان برخورد قانونی شود. وی درباره قیمت‌گذاری گوشت قرمز تولید داخل گفت: به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تمام شده تولید نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوشت تولید داخل با قیمت وارداتی در بازار عرضه شود اما معتقدم اکنون قیمت لاشه گوسفندی داخلی 75 هزارتومان است و نباید بیش از این قیمت عرضه شود. در راستای کاهش قیمت گوشت داخلی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وعده داد که با تأمین و عرضه ۴۰۰ هزار تن خوراک دام و طیور به نرخ دولتی بین تولیدکنندگان و اتحادیه‌های مربوطه بزودی شاهد قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار شکسته خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 455990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟