پرمویی غیر طبیعی در زنان + علت

به گزارش رکنا، پرمویی، هیرسوتیسم یا نابجارویی مو به رشد قابل توجه و غیرطبیعی موها در بدن زنان اطلاق می‌شود که این رشد غیرطبیعی در ارتباط با اختلالات یا تغییرات هورمونی در فرد است به طوری که کسی که به این اختلال دچار شده است رویش بیش از حد موهایی مردانه‌وار را در نواحی نسبتا غیرطبیعی مانند صورت و بین دوسینه و … دارد.

این بیماری نسبتا شایع در بین خانم‌ها محسوب شده به طوری که از هر 20 خانم یک نفر با این مشکل درگیر است. باید به این نکته توجه داشت که پرمویی یک علامت طبی محسوب می‌شود نه یک بیماری. البته باید جدی گرفته شده و  فرد مشکل خود  را با پزشک متخصص مطرح کند؛ چراکه ممکن است نشانگر زنگ خطری برای وجود یک بیماری جدی در زنان باشد.

میزان مویی که روی بدن افراد رشد می‌کند تا حد زیادی ارثی است. با این وجود به طور طبیعی موهای صورت یک خانم باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشد ولی اگر خانمی در صورت خود موهای آندروژنی یعنی موهای ضخیم و سیاه با الگوی مردانه یعنی دقیقا در محل ریش و سبیل مشاهده کند و یا رشد سریع مو در بدن داشته باشد به طوری که این مشکل به تازگی آغاز شده باشد و شدت آن نیز زیاد باشد باید به هیرسوتیسم شک کرد و موضوع را با یک متخصص در میان گذاشت.

هیرسوتیسم بیشتر یک مشکل زیبایی و روانی است تا یک مشکل جسمی و فرد را از این نظر بسیار مورد آزار قرار می‌دهد. با اندازه‌گیری سطح تستوسترون و DHEA در خون پزشک می‌تواند علائم PCOS، تومورهای تخمدان ، تومورهای غده فوق کلیوی یا تومورهای تحریک‌کننده غده‌های آدرنال را بررسی کند. در موارد هیرسوتیسم خفیف که در آن هیچ علائم دیگری وجود نداشته باشد نیازی به انجام آزمایش‌های بیشتر نیست. درصورت لزوم چندین آزمایش خون برای بررسی کمبود هورمون های غده آدرنال وجود دارد. پزشک ممکن است سطح هورمون پرولاکتین را برای بررسی علائم تومور در غده هیپوفیز تجویز و قند خون و کلسترول بیمار را کنترل کند.

کدخبر: 924150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟