کف پای صاف را جدی بگیرید

به گزارش رکنا، کف پای صاف زمانی رخ می‌دهد که قوس کف پا هنگام ایستادن، وضعیت طبیعی نداشته باشد. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد درد هنگام انجام فعالیت‌های بدنی شود. از این وضعیت به عنوان قوس‌ افتاده نیز یاد می‌شود. کف پای صاف در نوزادان طبیعی است و معمولاً بین ۲ تا ۳ سالگی از بین می‌رود زیرا رباط‌ها و تاندون‌های پا مستحکم می‌شوند.

وجود کف پای صاف در کودکان بعد از ۲ سالگی به ندرت امری جدی و خطرناک به شمار می‌آید اما می‌تواند در بزرگسالی خطرات جدی به همراه داشته باشد. مرکز ارزیابی سلامت پا در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ۸ درصد از بزرگسالان ۲۱ سال و بالاتر در ایالات متحده دارای کف پای صاف هستند. ۴ درصد دیگر قوس‌ فرو رفته دارند.

کف پای صاف مشکلی است که معمولاً در بحث ارتوپدی و آناتومیکی بدن کودکان وجود دارد و عموماً ناشی از تحلیل قوس طولی داخلی در پا است. مشخص شده است که ۴۲٪ کودکان بین ۳ تا ۶ سال با وزن طبیعی دچار کف پای صاف می‌شوند. سن، جنس، چاقی، فلج مغزی، سندرم داون و… عوامل خطر آمیزی برای رشد و نمو نادرست اسکلتی عضلانی شناخته ‌شده‌اند. تقریباً ۲۰٪ از افراد بالغ دارای کف پای صاف هستند. در بعضی موارد، پاهای صاف در اثر صدمات یا بیماری ایجاد می‌شود و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

عوامل ایجادکننده کف پای صاف

پیاده‌روی نادرست

دویدن نادرست

ایستادن طولانی مدت

اپیدمیولوژی و اتیولوژی(شیوع و سبب شناسی)

این متن توصیف کف پای صاف در کودکان و بزرگسالان است. این ناهنجاری است که معمولاً در بحث ارتوپدی کودکان و بزرگسالان وجود دارد و عموماً ناشی از تحلیل قوس طولی داخلی در پا است. مشخص شده است که ۴۲٪ کودکان بین ۳ تا ۶ سال با وزن طبیعی دچار کف پای صاف می‌شوند. سن، جنس، چاقی، فلج مغزی ، سندرم داون و… عوامل خطر آمیزی برای رشد و نمو نادرست اسکلتی عضلانی شناخته‌شده‌اند. تقریباً ۲۰٪ از افراد بالغ و بزرگسال دارای کف پای صاف هستند.

قوس طولی میانی پا

قوس طولی میانی پا به طور معمول در سن ۵ یا ۶ سالگی ایجاد می‌شود زیرا چربی در این ناحیه در نوزادان به تدریج جذب می‌شود و با حرکات ماهرانه تعادل بهبود می‌یابد. با این حال، در بعضی از کودکان، قوس شکل نمی‌گیرد که ممکن است به علت سفتی در عضلات ساق پا، سستی در تاندون آشیل یا مهار عضلات ضعیف در مناطق دیگر مانند عضلات باسن باشد.

با گذشت زمان ممکن است به یک الگوی ناهنجار راه رفتن، بی تعادلی، سر خوردن حین پیاده‌روی های طولانی مدت و درد در پا، زانوها یا باسن منجر شود. در کنار دلایلی که در بالا برای کف پای صاف گفته شد، اختلالات تارسال، اسپاسم پرونئال و تالوس عمودی اتیولوژی شایع در دوران کودکی هستند؛ بنابراین مهم است که درمان مناسب در سنین پایین شروع شود. زنان میانسال بیشتر مبتلا می‌شوند و به نظر می‌رسد که با افزایش سن شیوع آن بیشتر می‌شود. عوامل خطرزا، فشارخون بالا، دیابت، تزریق استروئید در اطراف تاندون، ورزش‌های با فشار زیاد و چاقی شناخته شده است.

کدخبر: 856332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟