دوستداران عضله سازی بخوانند / تجارت عضله به قیمت جان

از گذشته‌های نه‌چندان دور درست از زمانی که انسان‌ها متوجه سلامت و طول عمر و فاکتورهای موثر بر آن شدند، داشتن اندام متناسب یکی از نشانه‌های سلامتی و توجه فرد به فاکتورهای مهمی از جمله میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی بوده است.

به گزارش رکنا ، با تغییر سبک زندگی و عبور از دوران سنتی به مدرن و البته کوتاه شدن زمان انتظار برای رسیدن بر هر چیزی از جمله همین استانداردها؛ شرکت‌ها و کسب‌ و‌ کارهای متفاوت به دنبال راه‌حل‌های کوتاه و جایگزینی بودند که در کمترین زمان ممکن ما را به قله خواست‌های قلبی و البته خودشان را به اوج موفقیت‌های تجاری برسانند.

تجارت عضله یکی از همین میان‌برهای امروزی است که اتفاقا در بین جوانان و نوجوانان جویای موفقیت و جذابیت طرفداران زیادی دارد. این میان‌برها گاهی به قیمت از دست دادن سلامت عمومی بدن و در بدترین حالت مرگ شما را به قله‌های قلبی‌تان می‌رساند. این مطلب نگاهی دارد به نقش استروئیدها در تخریب سلامت بدن.

استروئید چیست؟

استروئیدهای آنابولیک موادی مصنوعی هستند که ساختار شیمیایی آن ها شبیه هورمون‌های جنسی مردانه یا همان آندروژن‌هاست و درست به همین دلیل، بدن تاثیرات زیستی این هورمون‌ها را تقلید می‌کنند. اثرات آنابولیک این هورمون‌ها بر روی ماهیچه های اسکلتی واثرات آندروژنی آن‌ها، خصوصیات جنسی مردانه را تقویت می‌کنند. بنابراین، «استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک» نام مناسب‌تری برای این ترکیبات است. هرچند واژه استروئیدهای آنابولیک، اصطلاح رایج در مورد این دسته از داروهای شیمیایی یا مکمل‌های ورزشی هستند.

کی وارد بازار دارویی جهان شد؟

استروئیدهای آنابولیک در دهه 1930میلادی با هدف درمان کم‌کاری غدد جنسی مردان، به بازار دارویی دنیا معرفی شدند. در این بیماران بیضه‌ها به مقدار کافی تستوسترون (مهم‌ترین هورمون جنسی مردان) تولید نمی‌کردند در نتیجه رشد و نمو استخوانی و ماهیچه‌ای فرد همچنین اعمال جنسی بیمار مختل می‌شد. دانشمندان در مسیر درمان این بیماران دریافتند استروئیدهای آنابولیک می‌توانند رشد ماهیچه‌های اسکلتی در جانوران آزمایشگاهی را تقویت کنند. پس می‌توانند چنین تاثیری هم بر بدن انسان داشته باشند. درمان بیمارانی با توده عضلانی ضعیف، نوزادان نارس و بهبودیافتگان از سرطان با این داروها از جمله ویژگی‌هایی بود که این داروها را در بازارجهانی ماندگار کرد.

چرا مورد توجه ورزشکاران قرارگرفت؟

با بروز تاثیرات مثبتی که این داروها بر ساختار عضلانی و اسکلتی داشت وزنه‌برداران و بدنسازان سپس ورزشکاران دیگر رشته‌های ورزشی از این ترکیبات استفاده کردند. به این ترتیب، استفاده نادرست از استروئیدها چنان در میان ورزشکاران شایع شد که بر نتایج مسابقات تأثیر گذاشت. پس از کشف این تاثیرات بود که کمیته مقابله با دوپینگ، فهرست بلندبالایی از انواع استروئیدهای ممنوعه را تهیه و نمونه‌های خونی و ادراری ورزشکاران را با آن‌ها مطابقت می‌‌دهد. این فهرست هرسال به‌روزرسانی می‌شود.

ماهیت پنهان مکمل‌ها

مکمل‌هایی مانند دی‌هیدرو‌اپی اندرسترون (dhea) و اندروستن دیون (آندرو) می‌توانند در بدن به تستوسترون یا ترکیبات مشابه تبدیل شوند. به دلیل اثرات آنابولیکی این مواد است که از آن‌ها استفاده می‌کنند اما این‌که چنین تبدیلی، تستوسترون کافی برای رشد ماهیچه‌ها را فراهم یا خود این ترکیبات رشد ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنند، مشخص نیست. به هر حال، اگر مقدار زیادی از این ترکیبات مصرف شود به‌طوری که سطح تستوسترون به میزان نامتعارفی در بدن افزایش پیدا کند، قطعا اثرات جانبی خطرناک و غیرقابل بازگشتی خواهند داشت.

دلایل مصرف استروئیدها

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل استفاده از استروئیدها، بهبود مهارت‌های ورزشی و عضله‌سازی در کوتاه‌ترین زمان است. استفاده نادرست از استروئیدها، در میان افرادی که برای جذابیت بدنی بیشتر تلاش می‌کنند بسیار شایع است. دلیل دیگر استفاده نادرست از استروئیدها، افزایش اندازه ماهیچه‌ها یا کاهش میزان چربی بدن است. افرادی که به این دلایل از استروئید‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر به‌نوعی بیماری رفتاری دچارند که درآن مردان با وجودی که مقدار زیادی ماهیچه دارند، تصور می‌کنند، ضعیف هستند و زنان با وجودی که لاغر هستند، تصور می‌کنند بسیار چاقند. بیماری‌هایی که درمانی غیر از استروئید دارند!

شیوه‌های متعارف مصرف و تحقیقات علمی بی‌فرجام

بعضی استروئیدهای آنابولیک به صورت خوراکی، بعضی به صورت تزریق درون ماهیچه‌ای و بعضی هم به صورت ژل وکرم موضعی مصرف می‌شوند. این باور در بین مصرف‌کنندگان وجود دارد که تاثیر ترکیب چند نوع آستروئید به صورت همزمان از مصرف به‌تنهایی یک نوع مکمل بیشتر است و به همین دلیل به‌طور معمول از دو یا چند استروئید آنابولیک مختلف استفاده می‌کنند.

دیده شده است که دوز مصرف این مکمل‌ها در بین ورزشکاران بدنسازی بین 10 تا 100 برابر میزان مجاز این داروها با هدف درمان پزشکی است.مصرف‌کنندگان استروئیدهای آنابولیک بیشتر مقدار مصرف خود را طی یک دوره شش تا 12 هفته‌ای تنظیم می‌کنند.

در ابتدای دوره مقدار اندکی استفاده می‌کنند و به آرامی مقدار مصرف را بالا می‌برند. در نیمه دوم دوره، این مقدار به کندی کاهش داده می‌شود تا به حد صفر برسد. گاهی این دوره با دوره دیگری دنبال می‌شود که در آن شخص بدون استفاده از دارو به ورزش خود ادامه می‌دهد. آن‌ها باور دارند بدن با مقادیر بالای استروئیدها هماهنگی پیدا می‌کند اما این دیدگاه علمی نیست.

جانتان در خطر است

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک اثرات جانبی متنوعی دارد. بعضی از این اثرات از نظر ظاهری ناخوشایند هستند، مانند بروز آکنه یا التهابات موضعی که به شکل جوش و زخم خودش را نشان می‌دهد و بعضی دیگر زندگی مصرف کننده را به خطر می‌اندازد، مانند بروز حملات قلبی کشنده و سرطان کبد. بیشتر این اثرات در صورت توقف مصرف دارو برگشت‌پذیرند اما متاسفانه باید گفت بعضی از آن‌ها پایدار و دائمی هستند.

عوارض ظاهری

اخلال در تولید طبیعی هورمون‌های مردانه، کاهش تولید اسپرم و تحلیل رفتن بیضه‌ها، ریزش مو و بزرگ شدن سینه‌ها در مردان که خود زمینه‌ساز بروز سرطان سینه می‌شود از شایع‌ترین جلوه‌های ظاهری تاثیرات مخرب استروئید در بین مردان جوان است.

استروئیدهای آنابولیک در زنان هم تاثیرات جانبی متعددی دارد از جمله بروز تاثیرات ثانویه مردانه مانند مرد نمایی، پوست زمخت، صدای کلفت و مردانه، ریزش موی سر و رشد بیش از اندازه مو در بخش‌های دیگر بدن، ایجاد آکنه، کیست‌ها و پوست وموی چرب و ...

سلامت استخوان‌ها در خطر است

افزایش میزان تستوسترون و دیگر هورمون‌های جنسی که در دوران بلوغ به صورت طبیعی انجام می‌شود باعث جهشی عادی در رشد پسر بچه‌ها می‌شود. وقتی این هورمون‌ها به مقدار معینی رسیدند، رشد استخوان‌ها متوقف شده و فرد به بیشترین حد ارتفاع خود می‌رسد. پس از این روند طبیعی، استخوان‌ها رشد طولی بیشتری نخواهند داشت و رشد قدی ژنتیکی ثبیت می‌شود ولی در صورت مصرف نادرست استروئیدهای آنابولیک مقدار هورمون‌های جنسی افزایش یافته و این اختلال غیرعادی موجب توقف رشد استخوان‌ها و کوتاهی قد در نوجوانان می‌شود.

خطر ابتلا به بیماری قلبی

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک با بیماری قلبی عروقی از جمله حمله قلبی و سکته حتی در ورزشکاران جوان (زیر30 سال) ارتباط نزدیکی دارد. این مواد با تغییر میزان لیپوپروتئین‌ها که کلسترول را در خون جابه‌جا می‌کنند، زمینه‌ساز بروز حملات قلبی بین ورزشکاران می‌شوند.

استروئیدها، به خصوص نوع خوراکی آن‌ها، میزان لیپوپروتئین کم چگال (ldl) را افزایش و میزان لیپوپروتئین پرچگال (hdl) را کاهش می‌دهند. Ldl بالا و hdl پایین خطر انسداد عروق قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. در اثر این عارضه، مواد چرب درون سرخرگ‌ها رسوب و جریان خون را با مشکل روبه‌رو می‌کنند. اگر خون کافی به قلب نرسد، شخص ممکن است به حمله قلبی و اگر خون کافی به مغز نرسد، به سکته مغزی دچار شود.

از طرف دیگر استروئیدها، خطر شکل‌گیری لخته در رگ‌های خونی را افزایش می‌دهند. این امر می‌تواند باعث اختلال در جریان خون و آسیب به ماهیچه قلب شود. در نتیجه، قلب خون را به خوبی پمپ نمی‌کند. تنگی‌نفس، کبودی لب‌ها، آپنه در خواب و ... از نشانه‌های بروز این بیماری است.

بیماری‌های عفونی مرگبار

بسیاری از افراد کم‌تجربه‌ و جوان که استروئیدهای آنابولیک تزریقی را انتخاب کرده‌اند، از سرنگ‌های غیراستریل و مشترک و گاهی چندبار مصرف استفاده می‌کنند به علاوه این‌که بعضی از این مواد به صورت غیرقانونی و در شرایط غیراستریل تهیه می‌شوند که همه این عوامل زمینه‌ساز ابتلا به انوع بیماری‌های عفونی کشنده مانند ایدز و هپاتیت هستند. عفونت‌های باکتریایی از دیگر عوارض استفاده از سرنگ‌های غیر بهداشتی است که می‌توانند باعث التهاب جدار داخلی قلب و درد وتورم در محل تزریق شوند.

عضله آمد، اخلاق رفت

تاثیرات ظاهری فقط بخشی از عوارض نامطلوب این مواد شیمیایی است و باید دقت داشت که این مواد بر ر وح و روان افراد هم تأثیر می‌گذارند. میزان بالا و غیراستاندارد مصرف استروئیدهای آنابولیک، تندخویی و ستیزه‌جویی در افراد را تشدید می‌کند. اعمال تهاجمی (مانند برخورد فیزیکی، سرقت مسلحانه یا استفاده از زور برای به دست آوردن چیزی) دزدی از فروشگاه‌ها و تخریب دارایی‌های دیگران، سرخوشی، افزایش انرژی، تحریک جنسی، نوسانات روحی زیاد، آشفتگی روحی، فراموشکاری و گیجی از جمله عوارض روانی اثبات شده مصرف نا مناسب این مواد است.

اعتیاد و نوسانات روحی

تحقیقات نشان داده است که درصد نامشخصی از مصرف‌کنندگان استروئید‌های آنابولیک به این داروها معتاد می‌شوند و با وجود مشکلات متعدد فیزیکی، اثرات منفی بر روابط اجتماعی یا عصبی بودن و ستیزه‌جویی، به مصرف آن‌ها ادامه می‌دهند. گزارش‌های علمی نشان می‌دهد آنان هنگام ترک این مواد به نوسانات روحی، خستگی، بی‌قراری، کاهش اشتها، بی‌خوابی و افزایش میل به استفاده از استروئیدها دچار می‌شوند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟